Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ELOKUVA-ARVIO: Hirviötehdas

    Arkiston arkiston artikkeli
    18.1.2008 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 3/2008

    1970-luvulla Amerikassa seliteltiin niin kotiväkivaltaa kuin tavaratalojen massamurha-ammuskelujakin Vietnamin sodasta johtuvana jälkitraumana. Yleensä Vietnamin viidakkoon sotimaan lähteneet olivat hyvää tarkoittavia työväen lapsia, jotka muuttuivat pikku hiljaa hirviöiksi jouduttuaan altistumaan kuumuudelle, taudeille ja viholliselle, josta he eivät saaneet tolkkua. Yhtäkkiä jokaisesta vietnamilaisesta lapsesta tai naisesta kasvoi potentiaalinen murhaaja, joka saattoi minä hetkenä hyvänsä räjäyttää heidät taivaan tuuliin.

    Hyvää tarkoittavista nuorukaisista tuli hirviöitä, jotka olivat vastuussa julmista sotarikoksista. He tuhosivat kokonaisia kyliä, ja kun nämä hirviöt viimein palasivat Yhdysvaltoihin, he jatkoivat tappamisen tiellä. Tarina saattaa olla jo turhankin tuttu, mutta nyt kun amerikkalaiset ovat Irakissa, kertaus on enemmän, kuin paikallaan.

    Olisi houkuttelevaa sanoa, että Paul Haggis keskittyy uudessa elokuvassaan ensisijaisesti tähän ilmiöön, mutta se olisi lyhytnäköistä. In the Valley of Elah (USA, 2007), on saanut nimensä Raamatun mukaan. Raamatussa David tappaa Goljatin sen jälkeen kun filistealaisten sotajoukot yrittivät pelotella israelilaisten pientä armeijaa heidän jättihirviöllään.

    Tarinan voi nähdä myös Irak-kontekstissa: suuri USA:n armeija täysvarustetulla asearsenaalillaan voi tulla nujerretuksi jopa pienen vihollisen toimesta, jos armeija on asialleen uskoutunut. Mutta todellisuudessa elokuvan hirviö ei ole sen paremmin USA kuin sen vastustajakaan. Haggisin elokuvan hirviö on puhtauden myytti.

    o o o

    Hank Deerfield (Tommy Lee Jones) on eläköitynyt upseeri ja vietnamin veteraani, joka asuu vaimonsa (Susan Sarandon) kanssa täydellisessä Kellogg”s-muroperheessä. Heidän Irakissa palvellut poikansa Mike on ilmoitettu kadonneeksi. Mike ei kuitenkaan kadonnut Irakissa vaan kotikamaralla USA:ssa. Deerfield saa selville, että hänen poikansa on murhattu hyvin julmalla tavalla. Hän lähtee ristiretkelle yhdessä ylityöllistetyn poliisin (Charlize Theron) kanssa puhdistaakseen poikansa kunnian vihjauksilta, että hänen kuolemansa liittyivät huumeet. Miehen täytyy saada tietää totuus.

    Pian Deerfield löytää jotain epämiellyttävää; todisteita Miken menneisyydestä Irakissa. Kutsuivatko ystävät tätä hyvän perheen poikaa lempinimellä ”Doc”, koska hänestä oli kiva kiduttaa irakilaisia? Käyttikö hän – kuten monet Irakiin sijoitetut sotilaat – säännöllisesti huumeita?

    Kuten Brian De Palman elokuvassa Blow out, näemme hämäriä valokuvia ja videoita, jotka vihjaavat asioihin kuitenkaan koskaan mitään varmistamatta. Saamme kuulla keskustelupätkiä, todisteiden sirpaleita – melkein kuin jotain epämääräisiä Youtube-videoita tai nettisivuja. Vaikka katsojalle syntyy käsitys siitä, että Deerfieldin poika on syyllistynyt Irakissa raakuuksiin, jäämme silti yhtä etäälle Irakista kuten useimmat Internet-surffarit, tai itse asiassa kuten sotilaat itse, jotka ovat niin sekaisin huumeista, että heidän kokemuksensa tuntuvat heille itselleen yhtä etäisiltä.

    Loppujen lopuksi jää tunne, että sota on oma maailmansa – tai paremminkin oman maailmamme vastapuoli. Ei ole olemassa oikeita sotilaita, terroristeja, siviilejä tai edes oikeita motiiveja. On olemassa vain se harmaa anarkistinen paikka, minne astuessaan ihminen menettää inhimillisyytensä. Sodassa on vain uhreja – uhreja, joita kuolee verilöylyssä, uhreja, jotka ovat itse alistajia, ja uhreja, jotka tuovat sotatantereen lait mukanaan kotiin.

    o o o

    Harrastaako Haggis politikointia? Ilman muuta. Ajoittain tuntuu siltä, että juoni ja dialogi on valjastettu enemmän palvelemaan polemiikkia kuin että ne olisivat luonnollinen osa roolihahmoja.

    Kaikista puutteistaan huolimatta In the Valley of Elah selviytyy kunniakkaasti. Erityisesti juuri siksi, että se onnistuu kuvaamaan sodan kauheuden juuri välttämällä itse sotatantereen kuvausta. On kyse sodasta, jossa toivo itsessään on hirviö. Ja juuri ne, jotka ajattelevat että väkivalta ja sota voivat taata rauhan ja valoisamman tulevaisuuden, ovat hirviöiden luojia.

    RORY WINSTON & MILJA RAUTESAARI

    TA * * * * (4/5)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Saksan eduskunta käsittelee parhaillaan kahta keskeistä lakiesitystä eläkepakettia ja työeläkejärjestelmän vahvistamislakia. Kuva Leonhard Lenz CCO 0.0.
    Politiikka
    1.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Saksassa vaaditaan korkeampia eläkkeitä

    ”Koalitiopuolueiden ryhmien on nyt näytettävä yhtenäisyyttä eläkepaketin ja työeläkejärjestelmän vahvistamislain suhteen ja huolehdittava turvallisuudesta.

    Venezuelan täysimittaista miehitystä pidetään epätodennäköisenä. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Uutiset
    30.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Trump suunnittelee maahyökkäystä Venezuelaan

    Perinteiset maatalousmenetelmät voivat auttaa säilyttämään luonnon monimuotoisuutta. Laiduntaminen on yksi keskeisistä tavoista ylläpitää avoimia elinympäristöjä
    Tutkimus
    29.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tehostunut maatalous uhkaa Natura 2000 -alueita

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!