Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Yöjuna takaisin Itä-Suomeen

    Arkiston arkiston artikkeli
    2.11.2007 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 40/2007

    (TA-Martti Vaskonen) Yöjunayhteyttä Itä-Suomeen vaativa lähetystö kävi luovuttamassa adressin liikenneministeri Anu Vehviläiselle (kesk) Eduskuntatalossa perjantaina 26. lokakuuta. Luovutustilaisuudessa olivat läsnä kaikkien eduskuntaryhmien edustajat.

    Reilut 20 000 nimeä

    Yöjuna takaisin! -kansalaisadressiin kertyi luovutustilaisuuteen mennessä 21 754 henkilöä. Joensuu-liike ry:n aloitteesta yöjunakampanjaa vetänyt kansalaisryhmä Makuuvaunuyhdistys sai nopeasti allekirjoittajia sekä tukihenkilöitä Pohjois-Karjalasta ja muualta Suomesta.

    Kyseisen adressin ovat allekirjoittaneet myös lukuisat yhteisöt, muun muassa Joensuun, Kiteen, Lieksan, Nurmeksen ja Outokummun kaupungit, Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä sekä Joensuun Yliopiston Ylioppilaskunta. Lisäksi vetoomusta ovat tukeneet Pohjois-Karjalan ympäristökeskus ja Pohjois-Karjalan työvoima ja elinkeinokeskus. Viime viikolla vetoomuksen allekirjoitti Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallitus.

    Itse Pohjois-Karjalasta kotoisin olevan Vehviläisen puheenvuoron mukaan pidemmän aikavälin tavoitteena on, että Joensuun ja Helsingin väli sujuu junalla kolmessa ja puolessa tunnissa. Nopeampaa yhteyttä voidaan edistää parantamalla rataosuutta ja poistamalla tasoristeyksiä.

    Tämä nopeampi yhteys toteutuisi mahdollisesti vuonna 2020! Mutta miten matkustetaan väliin jäävät 13 vuotta?

    VR:n laskentaperusteet epäselviä

    Pohjois-Karjalan yöjunaliikenne lakkautettiin syyskuussa 2006. Vehviläisen ministeriön virkamiehiltä ja VR Osakeyhtiöltä saamat selvitykset osoittavat liikenteen raskaasti tappiolliseksi.

    – Kun Itä-Suomen yöjunaliikenne vielä toimi, sen vuotuinen tappio oli 5-6 miljoonaa euroa. Jos liikennettä olisi jatkettu Kerava-Lahti-oikoradan käyttöönoton jälkeen, tappio olisi kaksinkertaistunut ja noussut noin 10 miljoonaan euroon. Valtion tuen käyttö tappiolliseen yöjunaliikenteeseen heikentäisi päiväjunaliikenteen kannattavuutta, totesi Vehviläinen.

    Kaikki laskelmat, joilla makuuvaunuliikenteen ylläpito osoitetaan tappiolliseksi, ovat VR:n tehtailemia ja niiden laskentaperusteita on mahdotonta selvittää. Lisäksi VR:llä ei ole ollut mitään halua kehittää palveluitaan matkustajien tarpeista lähtien. Yöjunia ei mainostettu, markkinoitu tai tehty hinnoittelulla houkutteleviksi, vaikka käytetty kalusto oli vanhaa.

    Liikenneministerin vastaus ei lähetystöä vakuuttanut Kamppailu Itä-Suomen yöjunan takaisin saamiseksi jatkuu edelleen.

    * Adressin voi vielä allekirjoittaa verkossa:

    www.adressit.com/yojuna_takaisin

    * Makuuvaunuyhdistys:


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Venezuelan täysimittaista miehitystä pidetään epätodennäköisenä. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Uutiset
    30.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Trump suunnittelee maahyökkäystä Venezuelaan

    Saksalainen Deutsche Welle (DW) uutisoi 29.11.

    Perinteiset maatalousmenetelmät voivat auttaa säilyttämään luonnon monimuotoisuutta. Laiduntaminen on yksi keskeisistä tavoista ylläpitää avoimia elinympäristöjä
    Tutkimus
    29.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tehostunut maatalous uhkaa Natura 2000 -alueita

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!