Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Mitä vikaa on eduskunnan turvallisuuspoliittisen seurantaryhmän
    raportissa, jonka mukaan Naton jäsenyyden tulee olla Suomen turvallisuuspolitiikan
    ”todellinen vaihtoehto tulevaisuudessakin”? Pitäähän
    vaihtoehtoja olla. Eli kuten Kansan Uutiset raporttia ja vasemmistoliiton
    mukana oloa siinä selitti: ihan yhtä hyvin ”sotilaallinen
    liittoutumattomuus pysyy edelleenkin aitona ja toteuttamiskelpoisena vaihtoehtona”.

    Vikaa on paljonkin:

    Ensiksikin: Maalla on oltava yksi turvallisuuspoliittinen linja. Suomi
    on valinnut sotilaallisen liittoutumattomuuden vaihtoehdon. Liittoutumisen
    ”vaihtoehdon” tuominen ikään kuin tasavertaisesti sen
    rinnalle tekee maan linjasta epäuskottavan. Se on kai tarkoituskin.

    Toiseksi: Natoon liittyminen ei ole varsinkaan Suomelle todellinen turvallisuuspoliittinen
    vaihtoehto, pikemminkin turvattomuuspoliittinen. Vaikka sotilasliitto Nato
    olisi herran enkeli, siihen liittyminen pitäisi Suomen turvallisuuden
    takia sulkea pois. Suomesta ei pidä tehdä kahden sotilasmahdin
    rajamaata. Ja Natoon liittyminen on sitäkin suuremmalla syyllä
    suljettava pois, koska Nato on USA:n imperialismin ja Euroopan entisten
    siirtomaavaltojen hyökkäyshenkinen ja globaalin sotilasopin omaksunut
    sotilasliitto.

    Kolmanneksi: Julistamalla Nato-jäsenyyden ”todelliseksi vaihtoehdoksi”
    seurantaryhmä ottaa eduskunnan nimissä taas uuden askeleen lähemmäs
    Natoa. Sen yksimielinen raportti kertoo myös vasemmistoliiton ja vihreiden
    luopuneen yksiselitteisestä sitoutumisesta sotilaalliseen liittoutumattomuuteen.
    Liittoutumattomuus ei ole enää periaatteellinen linja enempää
    keskustalle ja SDP:lle kuin vasemmistoliitolle ja vihreillekään.
    Yksimielisyyden ainoa tarkoitus ja ”arvo” onkin tässä.

    Neljänneksi: Seurantaryhmä ei esitä mitään sisällöllistä
    perustelua Naton ulkopuolella pysymiselle. Ainoat perustelut ovat muodolliset,
    eli perusteellisen selvityksen ja laajan kansalaismielipiteen tuen puuttuminen.
    Niin kuin sisällöllisiä perusteluja ei olisi yllin kyllin.

    Ja viidenneksi: Vaikka varsinkin vasemmisto on aina ennen korostanut
    eduskunnan johtavaa roolia, seurantaryhmä tyytyy nyt suosituksiin ja
    vetoaa renkimäisesti hallituksen tulevaan puolustusselontekoon.

    Raportti osoittaa myös sen minkä sokea Reettakin näkee:
    Nato ja EU ovat kuin siamilaiset kaksoset, ja Suomen EU-jäsenyyttä
    sekä mukauttamista EU:n militarisoimiseen käytetään
    porraspuina Suomen sotilaallisen liittoutumattomuuden tuhoamiseen ja maamme
    liittämiseen Natoon.

    Raportissa vasemmistoliitto ja vihreät ovat hyväksyneet EU:n
    militarisoimisen, jota ne vielä syksyllä ilmoittivat vastustavansa.
    Eduskuntapuolueet kokoomuksesta vasemmistoliittoon ovat siirtyneet pitkälti
    Paavo Lipposen linjalle, jonka mukaan Suomen pitää mennä
    mukaan EU:n sotilaalliseen ytimeen ja olla valmis liittymään Natoon.
    Raportti avaa oven jatkoselvittelylle jopa osallistumisesta ilman YK:n tai
    Etyjin valtuutusta suoritettaviin EU:n interventioihin muita maita vastaan.

    On kulunut 60 vuotta siitä, kun edellinen liittoutumiskokeilu päättyi
    katastrofiin. Mitään ei ole näköjään opittu.
    (ES)

    Pääesikunnan iskukykytutkimuksen tehnyt ryhmä suosittaa,
    että armeijalle hankitaan vuosina 2008-2020 neljän asejärjestelmän
    yhdistelmä, johon tarvitaan rahaa yhteensä miljardi euroa, siis
    kuutisen miljardia vanhaa markkaa.

    Raskaan raketinheitinjärjestelmän, tykistölle hankittavien
    täsmä- ja kuorma-ammusten ja operatiivisten tiedustelulennokkien
    lisäksi halutaan Hornet-hävittäjät varustaa rynnäkköaseilla
    eli ilmasta maahan ammuttavilla ohjuksilla ja liitopommeilla.

    Aiemmin kaavaillut taisteluhelikopterit pudotettiin tutkimusryhmän
    suosituslistalta pois ”liian kalliina”, ja Hornetien rynnäkköaseistusta
    suositellaan ikään kuin kopterien korvikkeeksi. Todellisuudessa
    kopterit tiputettiin kai pois myös sen vuoksi, että niitä
    pidettiin liian haavoittuvina, että ne on jo osittain korvattu Saksasta
    ostetuilla Leopard-panssarivaunuilla ja että Nato-jäsenyyden kannalta
    vielä ”välttämättömämpi ” Hornetien
    rynnäkköaseistus saatiin uitetuksi hankintaohjelmaan.

    Hornetien rynnäkköaseet ovat sekä hyökkäysaseita
    että Nato-aseita. Puolustusministeriön työryhmä totesi
    viime viikolla Nato-selvityksessään, että Naton jäsenenä
    Suomen pitäisi todennäköisesti varustaa Hornetit ilmasta
    maahan -kyvyllä eli rynnäkköaseilla.. Pääesikunnan
    tutkimusryhmää johtanut kenraalimajuri Kalervo Sipikin myönsi,
    että Nato-jäsenyysoptio on otettu asejärjestelmiä valittaessa
    huomioon.

    Asevarustelusuunnitelmia voisi pitää hullun hommana. kun liittoutumatonta
    Suomea ei uhkaa mikään ja rahaa tarvitaan kipeästi ihmisten
    tarpeisiin. Mutta kyse onkin raa’asta asevarustelusta Nato-jäsenyyden
    takia. (ES)

    Yhdysvaltojen valitseman Irakin hallintoneuvoston jäsenet allekirjoittivat
    viime maanantaina miehityshallinnon päämajassa amerikkalaisten
    kirjoittaman väliaikaisen perustuslain. Sekä USA:n presidentti
    George W. Bush että allekirjoittajat ylistivät perustuslakia historialliseksi
    virstanpylvääksi tiellä kohti demokraattista ja itsenäistä
    Irakia.

    Väliaikainen perustuslaki onkin Lähi-idän oloissa monilta
    osin harvinaisen edistyksellinen, vaikka se ei tyydyttävästi suojaakaan
    esimerkiksi naisten oikeuksia ja vaikka monet vaikeimmat asiat jätettiin
    myöhemmin ratkaistaviksi. Jos perustuslain kauniit sanat olisivat todellisuutta,
    irakilaiset olisivat ottaneet ison harppauksen eteenpäin. Tällä
    hetkellä miehitys kuitenkin merkitsee lain jokaisen myönteisen
    pykälän räikeää rikkomista.

    Vaikutusvaltaiset shiiajohtajat aloittivat heti allekirjoituksen jälkeen
    väliaikaisen perustuslain arvostelun. Erityisenä tyytymättömyyden
    aiheena on laissa kurdeille annettava veto-oikeus. Ajatolla Ali al-Sistani
    muistutti myös, että paperilla ei ole mitään laillisuutta
    ennen kuin vaaleilla valittu elin on sen hyväksynyt.

    Irakin hallintoneuvostossa mukana oleva Irakin kommunistisen puolueen
    johto tervehti väliaikaista perustuslakia tyydytyksellä, vaikka
    arvostelikin muun muassa ”YK:n heikkoa roolia sen toimeenpanon valvonnassa”,
    ”valtion heikkoa sitoutumista yhteiskunnallisten palvelujen ja turvallisuuden
    takaamiseen” sekä ”selvyyden puutetta suhteessa ulkomaisten
    monikansallisten joukkojen rooliin siirtymävaiheen aikana”.

    Itse asiassa miehityshallinnon roolista ja toiminnasta on perustuslaissa
    pari tärkeää mainintaa. Siinä sanotaan, että ”koalition
    väliaikaisen hallinnon” valtuuksiensa mukaisesti antamat ”lait,
    säädökset, määräykset ja direktiivit jäävät
    voimaan” siihen asti kun ne kumotaan tai muutetaan myöhemmällä
    lainsäädännöllä.

    Niihin kuuluu valtava määrä miehityshallinnon päätöksiä
    amerikkalaisfirmoille annetuista sopimuksista, yksityistämisestä
    ja ay-oikeuksien rajoittamisesta aina Irakin valtiokoneiston ja mediahallinnon
    amerikkalaisten haltuun ottamiseen saakka.

    Lain mukaan Irakin asevoimat tulevat olemaan ”tärkein kumppani
    Irakissa yhtenäisen komennon alaisuudessa toimivassa monikansallisessa
    voimassa”. ”Tämä järjestely tulee jatkumaan”
    pysyvän perustuslain vahvistamiseen ja sen mukaisesti valittavan uuden
    hallituksen muodostamiseen saakka. Tekstissä todetaan, että ”mikään
    tässä laissa” ei tule vaikuttamaan miehittäjien toimintaa
    koskevissa sopimuksissa mainittuihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Monien
    tärkeämpien asioiden ohella tässä viitattaneen miehitysjoukkojen
    rankaisemattomuuteen Irakin lain edessä. (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!