Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Taistelija, aamunsarastuksen runoilija

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Erkki Susi

    Katri Valan nimi loistaa kirkkaana ja puhtaana suomalaisen kirjallisuuden
    ja taistelevan humanismin historiassa. Katri Vala on yhtäältä
    eksoottinen ja intohimoinen tulenkantajalyyrikko ja vapaarytmisen runomuodon
    suomenkieliseen lyriikkaan vakiinnuttaja, toisaalta ”joukkojen laulaja”,
    yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden julistaja, elämän puolustaja
    kuoleman voimia vastaan. Katri Valan syntymästä tulee 11. syyskuuta
    kuluneeksi 100 vuotta.


    Olosuhteet nääräsivät elämän suunnan

    Katri Vala (Karin Alice Heikel, o.s. Wadenström) syntyi 11.9.1901
    Muoniossa metsänhoitajan tyttärenä. Syntymäänsä
    hän kuvaa runossaan Ensimmäiset hetkeni:


    Kaikki elämä oli silloin kadonnut maasta,

    ja Lapin aurinko miltei sammunut.

    Revontulien vihreät ja rikinkeltaiset soihdut

    häipyivät jo kalveten tunturin huippujen taa,

    kun suuren tuskan jälkeen

    lepäsin vihdoin kalpean äitini rinnalla

    aamukuutamossa.

    Onnellinen lapsuus päättyi isän kuolemaan vuonna 1911.
    Äiti siirtyi kolmen lapsensa kanssa Porvooseen ja jokapäiväinen
    kamppailu huolien kanssa alkoi. Vanhin sisaruksista, Erkki Vala, on sanonut,
    että hänen sisarensa joutui kaikkialla tapaamaan dualismia:

    ”Karjalassa kreikkalaiskatolilaiset ja luterilaiset, Porvoossa suomen-
    ja ruotsinkieliset, Helsingissä punaiset ja valkoiset. Minä luulen,
    että hän kärsi tästä enemmän kuin tahtoi näyttää…
    Jos hän olisi sattunut syntymään jossakin sellaisessa maassa,
    jossa olosuhteet olisivat olleet paremmin tasapainossa kuin Suomessa, ei
    hänestä luultavasti koskaan olisi tullut taistelijaa. Ulkoiset
    olosuhteet määräsivät hänen elämänsä
    suunnan.”

    Niin tai näin, taistelija Katri Valasta tulikin. Jo opettajaseminaarissa
    Heinolassa ollessaan hänen oli vaikea sopeutua siellä vallinneeseen
    ahtaaseen henkeen.


    Runoilijaksi ja Tulenkantajiin

    Samoihin aikoihin hänen ensimmäisiä runojaan oli jo julkaistu
    Nuori Voima -lehdessä. Näissä runoissaan hän vielä
    noudatti runomittaa, vaikkei halunnutkaan kangistaa sanottavaansa vanhaan,
    sovinnaiseen tyyliin. Kuitenkin hän oli jo vuonna 1922 mukana Ultran
    modernistisessa taisteluliitossa ja löytänyt vapaan mitan. Samana
    vuonna hän valmistui kansakoulunopettajaksi ja toimi sitten opettajana
    eri puolilla maata.

    Nuoren Voiman Liiton piirissä hän sai kosketuksen ikäpolvensa
    lyyrikkoihin ja liittyi Tulenkantajien ryhmään, jonka yhtenä
    kärkihahmona sittemmin toimi muun muassa hänen veljensä Erkki
    Vala.

    Katri Valan viidentoista runon sikermä yhteiskokoelmassa Nuoret
    runoilijat vuonna 1924 herätti huomiota väkevien runokuviensa
    ja vapaarytmisen muotonsa ansiosta.

    Samana vuonna ilmestyi Valan varsinainen esikoiskokoelma Kaukainen puutarha.
    Sille samoin kuin vuonna 1926 ilmestyneelle kokoelmalle Sininen ovi oli
    ominaista eksotiikka, nuorekas hurmio sekä elämänriemun ja
    kuolemankauhun vuorottelu. Jälkimmäiseen vaikutti myös runoilijan
    sairastuminen keuhkotuberkuloosiin, mikä katkaisi joksikin aikaa myös
    hänen opettajanuransa. Valan asema vapaan runomitan uudistajana ja
    ikäpolvensa tunnetuimpana runoilijana vakiintui.

    Kolmatta kokoelmaa Maan laiturilla (1930) sävyttivät sairauden
    ja kuolemankaipuun ruokkimat kosmiset näyt, ja runomuoto muuttui osittain
    sidonnaismitalliseksi. Toisaalta runoilija ei menettänyt optimismiaan.


    Fasismia ja sotaa vastaan

    Lopullisesti Katri Vala palasi eksoottisesta hurmiosta ja avaruusnäyistä
    keskelle ihmisen elämää kokoelmassa Paluu (1934). Kokoelman
    nimessäkin voi nähdä vertauskuvallisuutta.

    1930-luvun fasistihyökkäys ja lapualaiskausi ei voinut olla
    jättämättä jälkeään Valaan. Tätä
    ennen puolelta toiselle horjuneessa runoilijassa tapahtui sosiaalinen herääminen.
    Individualistista tuli yhteisön tuntojen tulkitsija ja yhteiskunnallisen
    oikeudenmukaisuuden julistaja, kapinallinen. Hän unohti oman yksilöllisen
    kärsimyksensä ja näki vain kansojen, työväenluokan
    kärsimykset. Tässä vaiheessa hänestä alettiin puhua
    ”joukkojen laulajana”.

    Paluu-kokoelman syntyvaiheet voisi sanoa eletyn runossa Aseettomuuden
    voima kuvatuissa tunnelmissa:


    Aseettomat kädet

    peloittavat valtiaita.

    Lakkaamaton on vartiointi,

    lyöntejä kaduilla,

    ahdistelua hautojen luona,

    aseellisia joukkoja ympärillä.

    Mutta aseistetut rosvot marssivat

    keskellä kaupunkia,

    kukaan ei suojele,

    kukaan ei vartioi.

    Eikö kukaan pelkää?

    Katri Vala oli mukana perustamassa Hiilet-yhdistystä ja Neuvostoliiton
    ystävät-seuraa. Avioliittonsa vuoksi hän joutui välittömästi
    mukaan poliittiseen elämään. Valan tärkeitä viiteryhmiä
    olivat Tulenkantajat-lehden ja Kirjallisuuslehden ympärille ryhmittyneet
    marxilaiset ja vasemmistoliberaalit kirjailijat ja taiteilijat, jotka lähestyivät
    työväkeä ja joista osa oli läheisissä tekemisissä
    myös Suomen kommunistisen puolueen kanssa. Koko Kiilan ryhmä syntyi
    Maiju Savutien mukaan Katri Valan Paluu-kokoelman merkeissä.

    Katri Valan nimi oli taantumuksen Toivo Antikaisen pään menoksi
    puuhaamaa kuolemanrangaistusta vastustaneen joukkoadressin nimien joukossa.
    Hän kuului komiteaan, joka ylläpiti yhteyttä eri fasisminvastaisten
    kulttuurijärjestöjen välillä.


    Pakinoitsija, kansantribuuni

    Jälkimaailma tietää vähemmän siitä, että
    Katri Vala oli myös kirpeä ja loistava pakinoitsija. Nimimerkillä
    Pecka Tulenkantajissa ja nimimerkillä Ilmarinen Vapaa Pohjola-lehdessä
    hän ruoski valeisänmaallista humpuukia, tekosiveellisyyttä
    ja rahamoraalia, painokannehysteriaa ja kommunismikauhua, natsien ja heidän
    suomalaisten apinoitsijoidensa luonnottomuuksia sekä vinoutunutta lasten-
    ja nuorisonkasvatusta. Hän oli täydellinen kansantribuuni, jolle
    keskeistä oli ihmisen puolustaminen tuhon ja hävityksen saarnaajia
    vastaan. Mutta hän ei pelännyt kirjoittaa myöskään
    margariinista, ruokaresepteistä ja pikkulasten hoidosta.

    ”Hänen pakinoistaan puuttuu kaikki hienostelu, tyylikeikarointi
    ja asenteellisuus. Hän on ytimiään myöten terve, hänen
    voimanaan on hyvä sydän ja vankkumaton oikeamielisyys, hänen
    naurunsa soi renesanssin-vitaalisena ja voitollisena”, Raoul Palmgren
    luonnehti Valan pakinoitsijanlaatua, kun pakinakokoelma Aine ja henki sodan
    jälkeen ilmestyi.

    Kaksikymmentä vuotta sitten julkaistiin uudistettu Valan pakinoiden
    kokoelma nimellä Suorasanaista.


    ”Olen virran partaalla paju”

    Raoul Palmgren sanoi Paluun ilmestyessä, että Katri Vala ”on
    vielä tiellä, puolivälissä vanhan ja uuden välillä…
    hänessä kamppailee vielä kaksi maailmaa.” Palmgren myös
    vertasi Valaa Tulenkantajien ympärillä toimiviin ”synnynnäisiin
    sosialisteihin” todeten, että Valan ”on saavutettava taistelulla
    se, mikä heille on luonnollista”.

    Valan näkemystä itsestään kuvaa hyvin hänen
    runonsa Pajupilli:


    En ole lipunkantaja,

    en kotkansydäminen tiennäyttäjä

    matkallanne aamun maahan.

    Olen virran partaalla paju,

    jonka lävitse tuulet puhaltavat,

    josta maailman kapinallinen henki

    taittaa yksinkertaisen pillin

    soittaaksensa sävelmän,

    jossa on myrskyä, tuskaa, rakkautta

    ja hiukan aamunsarastusta.

    Vala kirjoitti köyhistä, nälkäisistä ja rujoista
    ihmisistä, mutta ei asettunut poliittisen lipunkantajan ja tiennäyttäjän
    rooliin. Hänen kapinointinsa väkivaltaa, sotaa ja epäoikeudenmukaisuutta
    vastaan oli tunteenomaista ja vitalistista. Hän samastui äiteihin,
    jotka ”syöksevät lämpimät ruumiinsa kylmiä
    pistimiä vastaan”. Inhimillisten arvojen korostukseen liittyi
    hänen runoudessaan erityinen huoli lapsesta.


    ”Minulla ei ole mitään omaa kärsimystä”

    Noihin aikoihin kysymys lapsesta kosketti Katri Valaa traagisella tavalla.
    Hänen ensimmäinen lapsensa kuoli heti synnytyksen jälkeen.
    Runot Yli virran ja Vaikeneva lapsi kertovat menetyksen tuskasta.

    Elämä tuntui taas entistä toivottomammalta, mutta silti
    Vala pystyi laulamaan ihmisten kansainvälisyydestä ”yli Euroopan,
    Aasian ja Afrikan” (Niityllä) ja huokaamaan haurauttaan, kun ei
    pysty kantamaan lauluillaan kärsiviä elämän päivännousumaahan
    (Silta).

    Työläisten kaupunginosan asukkaille Vala omisti runonsa Kesäilta
    laitakaupungilla ja Kesä Sörnäisissä. Hän itse
    oli ollut heidän joukossaan uneksimassa ”onnesta, joka ei tule”.

    Kärsimyksissä Valan laulu alkoi soida kumeana, ennustajan tavoin.
    ”Maa kumahtelee askelista, vuorilta voi uusi laulu. Saalistajain linnat
    vapisevat” (Maanpakolaiset). Hän kirjoitti raamatullisaiheiset
    runonsa Herodekset ja vapauttajat, Itämaitten viisaat ja Ihmisenpojan
    ruoskan:


    Minulla ei ole mitään omaa kärsimystä.

    Minulla on miljoonien suuri yksinkertainen kärsimys.

    Voi, että elämä olisi kuolemaa parempi!

    Missä on se Leipä,

    joka annettiin meille?…

    Ihmisenpojan ruoska on valmis,

    se viuhuu suunnattomana saalistajain yllä.


    Pesäpuu ilmiliekeissä

    Puutteen ja liikarasituksen takia Katri Valan keuhkotauti paheni 1930-luvun
    lopulla. Hänen miehensä oli vangittu ja hän itse joutui turvautumaan
    köyhäinapuun. Suomi oli tempautunut mukaan sotaan. Katri Valan
    pesäpuu niin henkilökohtaisessa kuin laajemmassakin merkityksessä
    oli ilmiliekeissä.

    Pääasiassa sodan aattona syntyivät ne runot, jotka ilmestyivät
    kokoelmassa Pesäpuu palaa 1942. Silloin Vala oli jo lopullisesti sairautensa
    merkitsemä.


    Ajatukset kiertävät maata

    kuin linnut palavaa pesäpuuta

    tähyten pesien tuhoojia,

    huutaen taistelun kovan laulun.

    Kokoelma on hätähuuto ihmisyyden, turvallisuuden ja rauhan
    puolesta. Kirjeissään Vala syytti sodasta niitä, joiden politiikka
    oli johtanut sotaan.

    Jatkosodan aikana jo kuolemaa silmästä silmään katsonut
    Katri Vala oleskeli Ruotsissa sikäläisten kirjailijoiden kustannuksella
    parantolassa.

    Keväällä 1943 hän vielä kerran tuli ikävänsä
    ajamana Suomeen. Hänen miehensä oli määrä silloin
    päästä ehdonalaiseen vapauteen vankilasta, johon hänen
    oli sodan alettua ”varmuuden vuoksi”, kuten termi kuului, suljettu.
    Mutta miehen vapautuminen olikin siirretty epämääräiseen
    tulevaisuuteen. Mitään aineellista apua Suomen kirjallisilta piireiltä
    ei hänelle myöskään kuulunut.

    Kuumeinen, kuolemansairas Katri Vala joutui palaamaan Ruotsiin. Hän
    kuoli helluntaiaamuna 1944 Eksjön parantolassa Smålandissa.

    Vuotta myöhemmin Katri Valan tuhkauurna laskettiin kotimaan multaan
    Sörnäisten Marjatanmäellä. Muistojuhlasta muodostui
    valtava mielenosoitus ja kunnianosoitus: tuhannet ihmiset saattoivat oman
    runoilijansa hänen viimeiselle lepopaikalleen.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!