Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    SAK:n esittämät vaatimattomat tupoprosentit eivät riitä alkuunkaan (25.10. 02)

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    Palkansaajakeskusjärjestö

    SAK

    :n esittämät 3,8
    ja 3,4 prosentin palkankorotukset kaksivuotisen keskitetyn tulopoliittisen
    kokonaisratkaisun puitteissa eivät riitä alkuunkaan korvaamaan
    edes nykyisen niin ikään kaksivuotisen tuposopimuksen aikana kohonnutta
    työn tuottavuutta ja inflaation etenemistä.


    Valtiovarainministeriön

    mukaan työn tuottavuus nousi
    vuonna 2001 0,2 prosenttia ja nousee tänä vuonna 2,0 prosenttia
    lisää, eli yhteensä 2,2 prosenttia.

    Tämän lisäksi

    Tilastokeskuksen

    kuluttajahintaindeksin
    mukaan inflaatio kohosi vuonna 2001 2,6 prosenttia ja

    Tulopoliittisen
    selvitystoimikunnan

    mukaan se kohoaa tänä vuonna 1,7 prosenttia,
    eli yhteensä 4,3 prosenttia.

    Voimassa olevan kaksivuotisen tuposopimuksen aikana työn tuottavuus
    ja inflaatio ovat siis kohonneet yhteenlaskettuna 6,5 prosenttia, mikä
    edellyttäisi jo heti ensi vuonna vähintään tuon saman
    6,5 prosentin palkankorotukset – mikäli ainoastaan tyydyttäisiin
    tapahtuneen kehityksen umpeen kuromiseen. Silti SAK esittää ensi
    vuodelle vain 3,8 prosentin palkankorotuksen.

    SAK:n esityksessä kiinnittyy huomio myös siihen, että toteutuva
    palkankorotusprosentti ei koskaan ole läheskään yhtä
    suuri kuin alun perin vaaditaan. Näin SAK varautuu jo tältäkin
    osin ensi vuonna 3,8 ja sitä seuraavana vuonna 3,4 prosenttia huomattavasti
    alhaisempiin todella toteutuviin palkankorotusprosentteihin.

    Kuitenkin kulloisellakin tulokierroksella päämääränä
    pitäisi olla myös tulotason reaalinen nostaminen eikä vain
    tapahtuneen kielteisen kehityksen paikkaaminen. Tästäkin syystä
    palkankorotusvaatimukset tulisi mitoittaa selvästi nyt esitettyjä
    korkeammiksi.

    Tätäkin laaja-alaisempi ongelma on vielä se, että
    viimeksi kuluneena jo yli kymmenen vuoden pituisena ajanjaksona jatkuvasti
    solmittujen matalatasoisten tuposopimusten seurauksena palkka- ja pääomatulojen
    kansantulo-osuuksien keskinäissuhde on vääristynyt varsin
    dramaattisesti palkkatulojen tappioksi ja pääomatulojen voitoksi.

    Vuodesta 1970 vuoteen 1990 palkkojen osuus kansantulosta oli keskimäärin
    54 prosenttia. Vuonna 2000 tuo osuus oli pudonnut 45,4 prosenttiin. Jotta
    palkkasumman kansantulo-osuus nyt olisi samalla tasolla kuin vuonna 1990,
    palkkoja tulisi korottaa noin 18 prosenttia!

    Vastaavasti omaisuus- ja yrittäjätulojen osuus kansantulosta
    on samana ajanjaksona kasvanut 19,9 prosentista 28,7 prosenttiin.

    Palkkojen osuus bruttoarvonlisäyksestä teollisuustoimialoilla
    on nyt alimmalla tasollaan 25 vuoteen. Palkkojen osuus bruttoarvonlisäyksestä
    on vähentynyt erityisesti vahvoilla vientisektorin aloilla: sähköteknisellä
    alalla sekä paperin ja massan valmistuksessa. Palkkaosuus on vähentynyt
    selvästi myös rahoitusalalla.

    Viime vuosina tulopolitiikka on ollut maltillista, kun samanaikaisesti
    yritykset ovat käärineet itselleen entistä suurempia voittoja.

    1990-luvulla palkansaajien reaaliansiot ovat nousseet keskimäärin
    vain 15 prosenttia, eli 1,5 prosenttia vuodessa.

    Kun suomalaiset kotitaloudet jaetaan tulojen perusteella kymmenesosiin eli

    desiileihin

    , 1990-luvulla ylimmän eli rikkaimman kymmenyksen
    tulot kasvoivat moninkertaisesti muihin verrattuna.


    Esko Ahon

    (kesk.) ja

    Paavo Lipposen

    (sd.) hallitusten tekemien
    leikkausten takia eräiden tulonsiirtojen, kuten esimerkiksi lapsilisien
    ja muiden perhe-etuuksien, reaaliarvot ovat 1990-luvulla alentuneet. Ne
    eivät tasoita tuloeroja enää yhtä paljon kuin aikaisemmin.

    Toisaalta poikkeuksellisen voimakas pörssinousu kasvatti osinkoja
    ja muita pääomatuloja. Ahon hallituksen tekemä pääomatulojen
    verouudistus vuonna 1993 muutti omaisuustulojen verotuksen erittäin
    lieväksi. Esimerkiksi osinkotulo tuli saajalleen täysin verovapaaksi.
    Osinkotuloista kaikkein hyvätuloisimmat saavat 75 prosenttia.

    Tuloerojen todellinen kasvu 1990-luvulla paljastuu vielä selvemmin,
    kun tulotilastosta poistetaan laskennallinen ns.

    asuntotulo

    . Kun
    näin verrataan todellisia, käteen saatuja rahatuloja, jopa puolella
    kotitalouksien tulokymmenyksistä keskimääräiset tulot
    ovat 1990-luvulla reaalisesti laskeneet.

    Laskennallinen asuntotulo on omistusasunnon tuottojen ja kulujen erotus.
    Kun tuo täysin laskennallinen ja epäreaalinen asuntotulo poistetaan
    tilastosta, ilmenee, että keskimääräiset reaalitulot
    ovat laskeneet jopa puolessa kotitalouksien tulokymmenyksistä.

    1990-luvulla kotitalouksien rahatulot kasvoivat reaalisesti 37 miljardia
    markkaa. Tästä kasvusta rikkain kymmenys kotitalouksista sai valtaosan,
    23 miljardia markkaa, eli yli 60 prosenttia. Kaikki muut yhteensä,
    eli 90 prosenttia kotitalouksista, saivat tulojen kasvusta vain 39 prosenttia.

    Pääsyy kansantalouden funktionaalisen tulonjaon ennen näkemättömään
    vääristymiseen 1990-luvulla pääomatulojen hyväksi
    ja palkkatulojen tappioksi on kyseisenä ajanjaksona noudatettu äärimmäisen
    maltillinen tulopolitiikka. Nimellispalkankorotukset ovat olleet pieniä
    samalla, kun työn tuottavuuden nousu on ollut ennätyksellistä.

    Kokonaiskuvaan vaikuttavat myös Ahon ja Lipposen hallitusten tekemät
    sosiaalisten tulonsiirtojen leikkaukset, jotka ovat heikentäneet reaalitulokehitystä
    ja omalta osaltaan johtaneet myös siihen, että tulonsiirtojen
    tuloeroja tasaava vaikutus on vähentynyt aiempaan verrattuna.

    Mitään muuta keinoa tämän kehityssuunnan muuttamiseen
    ei ole, kuin tähänastista suuremmat nimellispalkankorotukset jatkossa
    sekä tehtyjen sosiaalisten tulonsiirtoleikkausten asteittainen purkaminen.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!