Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Lisää valtionyhtiöitä yksityistämislistalle

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    Hallitus tulee kevään aikana harkitsemaan valtionyhtiöitä
    koskevia yhtiökohtaisia myyntivaltuuksia laajentavan esityksen antamista
    eduskunnalle, ilmoittaa

    kauppa- ja teollisuusministeriön

    (KTM)

    omistajapolitiikan yksikön

    johtaja

    Markku Tapio

    . Hänen
    mukaansa tämän esityksen valmistelutyötä tehdään
    jo KTM:n omistajapolitiikan yksikössä ”normaalien yritysanalyysien
    pohjalta”.

    Pohjana valtionyhtiöiden lisäyksityistämiskaavailuille
    on Tapion johtaman ns.

    Omistajaohjaustyöryhmän

    raportti,
    joka julkistettiin 12. joulukuuta.

    Markku Tapion johtama työryhmä sai tehtäväkseen jakaa
    valtion kokonaan tai edes osaksi omistamat yhtiöt kahteen ryhmään:
    ”markkinaehtoisesti toimiviin” ja ”erityistehtävää
    hoitaviin”.

    Markkinaehtoisesti toimivia yhtiöitä ovat lähtökohtaisesti
    kaikki osaksikin ”kilpailullisessa ympäristössä”
    toimivat yhtiöt. Erityistehtäviä hoitavia ovat puolestaan
    yhtiöt, joiden toiminta on erillislakiin perustuvaa tai joilla on kiinteä
    yhteys toimialansa sääntely- tai muihin viranomaistehtäviin.

    Koska komitean mielestä tämä jako kahteen ei kuitenkaan
    riitä ottamaan huomioon kaikkia valtion omistajaroolin olennaisia piirteitä,
    ”markkinaehtoisesti toimivat” yhtiöt jaettiin edelleen kahteen
    alaryhmään:

    a) Yhtiöt, joissa valtiolla on ”vain sijoittajaintressi”,
    ja;

    b) Yhtiöt, joissa valtiolla on jokin ”strateginen intressi”.

    Tällaisia ”strategisia intressejä” ovat esimerkiksi
    perus- tai yleispalvelutehtävät, infrastruktuuriin liittyvät
    toiminnot tai huoltovarmuuden kannalta merkitykselliset tehtävät.

    Työryhmän esityksen mukaan valtion kokonaan tai edes osaksi
    omistamat yhtiöt voidaan jakaa edellä esitettyyn kaavaan oheisen
    taulukon mukaisesti.

    Taulukossa luetellut ”yhtiöryhmä a:n” yhtiöt ovat
    siis sellaisia, joissa valtiolla on omistajana ”ainoastaan tai lähes
    yksinomaan vahva sijoittajaintressi”.

    ”Yhtiöryhmä b:ssä” taas vahvan sijoittajaintressin
    lisäksi yhtiöön liittyy myös sellaisia strategisia intressejä,
    joiden vuoksi ”valtion on syytä pysyä toistaiseksi vahvana
    omistajana tai turvata muulla tavoin kyseiset strategiset intressit, jos
    omistusosuutta pienennetään tai omistuksesta luovutaan”.

    ”Erityistehtävää” hoitavan, usein erillislakiin
    perustuvan toiminnan kakkosryhmän yhtiöissä (

    katso em.
    taulukko

    ) valtiolla on omistajana sääntelyyn tai viranomaistehtäviin
    liittyvä erityisintressi.

    Jos nyt haluaa lähteä etsimään todennäköisimpiä
    yhtiöitä, joista valtio jatkossa luopuisi herkimmin joko kokonaan
    tai osittain, ne löytyvät ilmiselvästi taulukon vasemmanpuoleisesta
    sarakkeesta 1 a.

    Niistähän työryhmä toteaa, että valtiolla on
    niissä omistajana ”ainoastaan tai lähes yksinomaan vahva
    sijoittajaintressi”. Tämä tarkoittaa sitä, että
    niin kauan, kun hallitus katsoo hyötyvänsä enemmän siitä
    että valtio omistaa näiden yhtiöiden osakkeita kuin että
    se myy ne, tilanne säilyy nykyisenä.

    Mutta heti kun katsotaan, että saadaan suurempi hyöty myymällä
    osakkeet pois, ne voidaan myydä. Eikä kyse ole suinkaan pelkästä
    taloudellisesta ”hyödystä”, sillä valtionyhtiöitä
    on aikaisemminkin myyty yksityisille tahoille vaikka ne valtiollekin olisivat
    olleet edelleen tuottavia.

    Kyse on enemmänkin politiikasta, ja ns. uusliberalistisen talousopin
    mukaan ei julkisen sektorin pidäkään omistaa sellaisia yhtiöitä
    jotka toimivat hyvin yksityisessäkin omistuksessa, ellei sitten valtion
    omistuksen säilyttämiseen ole joitain muita ”strategisia”
    syitä, kuten nyt työryhmä on eräille yhtiöille
    listannut.

    Uusliberalistiselle myyntiuholle on kuitenkin olemassa selkeä vastakysymys:
    miksi valtion kannattaa myydä pois yksityiselle taholle sellainen yhtiö,
    jonka yksityinen taho on valmis ostamaan? Sillä jos tuo yhtiö
    on kannattava sen yksityiselle ostajalle, se on tietenkin vähintään
    yhtä kannattava myös valtiolle.

    Yhtiöryhmä a:n eli ”todennäköisimmin
    myyntiin” osin tai kokonaan johtuvat yhtiöthän ovat varsin
    eri kokoisia ja myös valtion tämän hetkinen omistusosuus
    niissä vaihtelee suuresti.

    On siksi turha lähteä sinänsä laajemmin veikkailemaan,
    mitkä yhtiöt ovat todennäköisimmin suurimmassa vaarassa
    joutua myyntiin.

    Voidaan kuitenkin todeta, että esimerkiksi

    Sammon

    osalta
    konsernijohtaja

    Björn Wahlroos

    itse on hiljattain arvioinut
    että valtio luopuu ”kolmen neljän lähivuoden kuluessa”
    kokonaan omistusosuudestaan, joka nyt on 40, 4 prosenttia.

    Puolestaan

    TeliaSonera

    on pitkään ollut myyntilistalla,
    etenkin silloin kun se oli vielä pelkkä

    Sonera

    . Sittemminhän
    ruotsalainen

    Telia

    ostikin siitä merkittävän osan,
    mutta yhdistyneestä TeliaSonerastakin Suomen valtio omistaa yhä
    19 prosenttia. Jos ”sopiva” hinta löytyy, saatetaan loputkin
    panna myyntiin.

    Myös

    Kemira

    ja

    Altia

    ovat edelleen yhtiöryhmä
    a:ssa, vaikka niiden kummankin myyntiyritykset kariutuivat jo kertaalleen
    parisen vuotta sitten osin voimakkaaseen kansalaisliikkeen ja henkilöstön
    vastustukseen ja lopulta eduskunnan enemmistön hylkäykseen.

    Se, että nämä yhtiöt edelleenkin kuuluvat ryhmään
    yhtiöitä joissa valtiolla on ”vain sijoittajaintressi”,
    tarkoittaa, että ne ovat periaatteessa yhä myynnissä kunhan
    poliittinen tilanne sen sallii, löytyy sopiva ostaja ja hinnasta sovitaan.

    Kun listaa tarkastelee, ei liene syytä esimerkiksi Outokummun tai
    Rautaruukinkaan työntekijöillä olla rauhallisin mielin.

    Periaatteessa varmoilla ei ole edes yhtiöryhmä b:ssä luetellut
    yhtiöt, vaikka niistä sanotaankin, että ”valtion on
    syytä pysyä toistaiseksi vahvana omistajana…”.

    Ongelmana on tuo sana ”toistaiseksi”, mutta myös jatkototeamus:
    ”…tai turvata muulla tavoin kyseiset strategiset intressit, jos omistusosuutta
    pienennetään tai omistuksesta luovutaan”.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    2024 08 19 Event, Thüringer Wahlkampftour Start des BSW in Eisenach STP 2958 by Stepro
    Kulttuuri
    26.11.2025
    Tiina Sandberg
    Tilaajille

    Yhteisöllisyyden manifesti

    Sahra Wagenknecht jakaa mielipiteitä ja hiertää vasemmistossa niin Saksassa kuin laajemminkin Euroopassa. Hänet on leimattu putinistiksi Ukrainan sodan vastustajana.

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!