Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Työmarkkinajärjestöt ovat ankaran ähellyksen jälkeen
    synnyttäneet työttömyys- ja eläketurvaa koskevan paketin.

    ”Kysymys ei ole eläkkeiden leikkaamisesta, vaan pikemminkin
    voidaan todeta, että eläkkeen saajien asema paranee”, kehui
    pääministeri Paavo Lipponen. ”Työttömien asema
    kohenee”, julisti puolestaan Kansan Uutiset.

    Miksi pitää kaunistella? Tietenkin sen peittämiseksi,
    että paketin sisältämät vakavat heikennykset ovat paljon
    painavampia ja suuntaa-antavampia kuin ne ”torjuntavoitot”, joita
    ay-liike sai. Ja kaunistella pitää, jotta kukaan ei älyäisi
    esittää yksinkertaista kysymystä, mikä pakko palkansaajajärjestöillä
    ylipäänsä oli suostua mihinkään, saati näin
    vakaviin, heikennyksiin.

    Kansan Uutiset ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara
    tarjosivat tällaistakin selitystä: Paineet heikennyksiin olivat
    erittäin kovat, ja jos ratkaisu olisi siirretty hallitukselle ja eduskunnalle,
    olisivat seuraukset voineet olla palkansaajien kannalta kehnot. Siis vielä
    kehnommat kuin nyt, kun asia ratkaistiin kolmikantaisesti.

    Höpö höpö. Paketin sisältämät linjaukset
    ovat työnantajajärjestöjen jo pitkään ajamia. Mutta
    jotta työnantajien linjauksia voitaisiin viedä eteenpäin,
    palkansaajajärjestöt pitää sitouttaa niihin kolmikantayhteistyöllä.
    Kun palkansaajajohtajat pistävät nimensä heikennyspapereihin,
    niiden läpimeno hallituksessa ja eduskunnassa on läpihuutojuttu,
    ja palkansaajajohtajat saadaan vielä täysin rinnoin propagoimaan
    heikennyksiä. Näin on tehty ennenkin, ja näin tehdään
    nytkin.

    Näin toimii ylätason ”luokkataistelu”. Ratkaisujen
    uhreilta ei kysytä mitään, saati että heihin vedottaisiin
    ja sanottaisiin, että heikennykset eivät käy. Kolmikantayhteistyö
    on niin pyhä, että sen alttarille voidaan uhrata palkansaajien
    merkittäviä etuja. Kas kun kolmikantayhteistyön epäonnistumista
    ”olisi voitu käyttää aseena kolmikantaa vastaan, ja
    vaikutuksia olisi voinut olla myös palkansaajajärjestöjen
    väleihin”, Ahmavaara selitti.

    Savuverhona kolmikantaheikennyksissä käytettiin nyt vielä
    palkansaajajärjestöjen näyttävää keskinäistä
    kädenvääntöä – työnantajien ja hallituksen
    seuratessa vierestä partaansa naureskellen.

    Paketti ei tuo lisää rahaa eläkkeisiin eikä työttömyysturvaan,
    jos ei oteta lukuun jo aiemmin päätettyä pientä työttömyyspäivärahan
    korotusta. Puhumattakaan, että paketilla korvattaisiin viime vuosina
    eläkkeisiin ja työttömyysturvaan tehtyjä leikkauksia.
    Kyse on nollasummapelistä, jossa toisten työttömien ja eläkeläisten
    asemaa heikentämällä maksatetaan toisten työttömien
    ja eläkeläisten pienet etujen parannukset.

    Pahimmat työttömiin kohdistuvat heikennysesitykset ovat työttömyyseläkkeen
    ja erorahan lakkauttaminen. Työttömyyseläkkeen lakkauttaminen
    merkitsee pienempiä tuloja monille pitkäaikaistyöttömille.
    Iso ja erittäin ruma temppu on erorahan lakkauttaminen ja sen korvaaminen
    30 markan lisätyöttömyyspäivärahalla, jota maksettaisiin
    130 päivän ajan. Se merkitsee suurta heikennystä ikääntyneille,
    jotka irtisanotaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Erorahana
    he saavat yli 10 000 markkaa verottomana, mutta tehdyn ratkaisun perusteella
    korvaus oli keskimäärin vain alle 4 000 markkaa, josta peritään
    vero. Erorahaa on peritty ennen kaikkea suuremmilta työnantajailta,
    joille sen poistaminen on suuri lahja. Kun esitetyllä muutoksella
    työhistoria otetaan kriteeriksi työttömyysturvalle, sillä
    avataan päätä valtionvarainministeri Sauli Niinistön
    ajamalle työttömyysturvan porrastukselle.

    Ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle paluun työssäoloehtoa
    ei palauteta kuuteen kuukauteen, vaan se jää kahdeksaan kuukauteen,
    vaikka ay-liike, työttömien liike ja jopa hallitusvasemmisto kuutta
    kuukautta vielä äskettäin pontevasti vaativat. Esimerkiksi
    tukityöllistetyistä ei juuri kukaan pääse palaamaan
    ansiosidonnaiselle näillä ehdoilla.

    Eläkeiän korottamista ajetaan esittämällä eläkeiän
    haarukaksi 62-68 vuotta. Palkansaajia painostetaan eläköitymisen
    myöhentämiseen määräämällä 62-63-vuotiaina
    eläkkeelle jäävien eläkkeeseen alenema ja yli 63-vuotiaana
    eläkkeelle jääville vastaavasti korotettu eläke. Eläkeiän
    korottamista ajetaan myös nostamalla osa-aikaeläkkeelle pääsyn
    ikärajaa ja alentamalla sen aikaista eläkekertymää sekä
    vaikeuttamalla yksilölliselle varhaiseläkkeelle pääsyä.
    Kaikki nämä ovat työnantajien ajaman joustavuuden mukaisia
    esityksiä. Kepillä ja laihalla porkkanalla ”kannustetaan”
    ihmisiä sinnittelemään pidempään työelämässä.

    Suuren shown kohteena olleen eläkepalkan laskentaperiaatteen osalta
    päädyttiin kompromissiin, jonka mukaan eläkkeitä lasketaan
    vuodesta 2005 vuoden 2010 loppuun saakka kahdella mallilla, nykyisellä
    kymmeneen viimeiseen työvuoteen ja uudella koko työhistoriaan
    perustuvalla. Koko työhistorian ottaminen laskentaperiaatteeksi on
    tappio suurimmalle osalle työntekijöitä, joilla on vakinaiset
    työsuhteet. On käsittämätöntä, miksi koko
    laskentatapa pitää määrätä heikoimpien, usein
    työpaikkaa vaihtaneiden, esimerkiksi pätkätyöntekijöiden
    mukaan. Miksei esimerkiksi pätkätyöntekijöiden osalta
    voida soveltaa juuri heille edullista eli koko työhistoriaan tai parhaaseen
    vuoteen perustuvaa laskentatapaa?

    Summa summarum: esitetyllä paketilla ei paranneta työttömien
    ja eläkeläisten asemaa, eikä se ole tarkoituskaan. Päinvastoin,
    esitetyt ratkaisut tuovat lisää ongelmia tulevaisuudessa. (ES)

    Afganistanin opposition nopeat voitot ja Talebanin romahdusmaiselta näyttävä
    asemien menetys ovat rohkaisseet niitä, joiden mielestä sota on
    oikea ja välttämätön keino ongelmien ratkaisemiseen.
    Julistetaan, että USA:n pommitukset ovat osoittautuneet tehokkaiksi
    ja vaatimukset niiden lopettamisesta vääriksi. Julistetaan, että
    pommitusten päättäväinen jatkaminen on osoittautunut
    hyväksi myös Afganistanin siviileille, sillä laajamittaisen
    kansainvälisen avun toimittamiselle maahan on näin avautunut mahdollisuus.

    Tuskin monikaan jää suremaan, jos Afganistania terrorisoinut
    Taleban nyt ajetaan vuorille tai vaikkapa lopullisesti kukistetaan. Mutta
    sodan kannattamisen tai vastustamisen näkökulmasta kyse ei olekaan
    tästä vaan paljon isommista asioista, joita sodan puolustajien
    ja pommitusten tehokkuuden ihailijoiden soisi miettivän.

    Niiden maiden lista, joissa nälkää näkee puolet kansasta,
    on pitkä. Yhteistä kaikille niille on, että niissä on
    sota. Näin myös Afganistanissa. USA:n pommitukset ovat kiistatta
    aiheuttaneet laajan humanitaarisen katastrofin. Eikä sodalle näy
    sotimalla loppua. Niin hyvä kuin onkin, jos aiheutettua hätää
    nyt päästään lievittämään.

    Afganistan oli jo ennen uusinta sotaa maailman eniten miinoitettu maa.
    Nyt USA:n pommitukset ovat aiheuttaneet ihmisuhrien lisäksi mittavia
    ympäristötuhoja, ja Afganistaniin kylvetyt rypälepommit vaativat
    uusia sodan uhreja vielä pitkään.

    Voidaan myös kysyä, onko USA nyt synnyttänyt ”uuden
    Tshetshenian”? Ovatko pommitukset ratkaisseet mitään? Yhtään
    terroristia ei tiettävästi ole saatu kiinni eikä surmattu.
    Miten ”terrorisminvastainen sota” jatkuu? Laajennetaanko se ”tehokkuudesta”
    sokaistuneena seuraavaksi muualle? Saako sotapolitiikan menestys USA:n taipuvaisemmaksi
    noudattamaan kansainvälisiä pelisääntöjä ja
    edistämään oikeudenmukaista rauhaa Lähi-idässä
    vai päinvastoin? (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!