Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Oletetaan hetken, että Yhdysvaltojen ja Britannian YK:n turvallisuusneuvostolle
    esittämä päätöslauselma tähtää todella
    suvereenisuuden palauttamiseen Irakille heinäkuun alussa.

    Tällöin ensimmäinen ongelma, johon törmätään,
    on ulkomaisten joukkojen läsnäolo maassa, kutsutaanpa niitä
    miehitysjoukoiksi tai USA:n johtamaksi ”monikansalliseksi joukoksi”.
    Tämä joukko pysyisi esityksen mukaan Irakissa ainakin vuoden ajan.
    Mitään takarajaa joukkojen läsnäololle ei ole asetettu.
    Jatkoajasta päättäisi YK:n turvallisuusneuvosto yhdessä
    uuden väliaikaishallituksen kanssa. USA voi turvallisuusneuvoston pysyvänä
    jäsenenä vetollaan estää minkä tahansa joukkojen
    pois vetämistä vaativan esityksen.

    Päätöslauselmaesityksen mukaan Irakin omat asevoimat ja
    poliisi toimisivat ”yhteisissä operaatioissa” USA:n komennossa.

    Maa, jonka ”turvallisuuden ylläpitämisestä”
    ja omien asevoimien ja poliisin komennosta vastaavat sen miehittäneet
    joukot, ei tietenkään voi olla itsenäinen. Kulunutta vertausta
    käyttäen: maa voi olla puolittain itsenäinen yhtä vähän
    kuin kukaan voi olla puolittain raskaana. Jos uudella Irakin hallituksella
    ei ole täyttä valtaa ja vastuuta Irakin kansan turvallisuudesta
    sekä muista asioista, silloin maa ei ole todella itsenäinen.

    Eikä asiaa muuta muuksi se, että tarkoin valikoitava ja ilman
    vaaleja nimitettävä väliaikainen hallitus ”pyytää”
    joukkoja jäämään maahan. Eihän sillä ole muuta
    mahdollisuutta, vaikka haluakin olisi. Se jos mikä osoittaa, ettei
    mistään itsenäisyydestä ole kysymys.

    Mitä tulee ”turvallisuuden ylläpitämiseen”,
    juuri vieraiden joukkojen läsnäolo on turvattomuuden pääsyy.
    Mutta presidentti Bush manaa jo esiin lisää väkivaltaa ”vallansiirron”
    jälkeen pohjustaakseen joukkojen päättymätöntä
    läsnäoloa Irakissa ja niiden määrän lisäämistä.

    Toinen ongelma on väliaikaisen hallituksen kokoonpano. Siitä
    on neuvoteltu suljettujen ovien takana YK:n erikoislähettilään
    Lakhdar Braminin, miehittäjien ja näiden kanssa yhteistyössä
    olevien irakilaispiirien kesken. Kansaa edustavien ja miehitystä vastustavien
    voimien on vaikea kasvojaan menettämättä osallistua tähän
    prosessiin. Jo tämä todennäköisesti johtaa siihen, että
    uudesta hallituksesta tulee miehittäjien nöyrä myötäilijä.

    Tämä aiheuttaa kolmannen ongelman. Uusi hallitus tuskin yrittää
    käyttää aktiivisesti niitäkään vähäisiä
    ja epämääräisiä valtuuksia, joita sille päätöslauselmaluonnoksessa
    lupaillaan.

    Kaiken lisäksi miehittäjät ovat jo etukäteen pitäneet
    huolen siitä, että väliaikainen hallitus pysyy tiukasti heidän
    näpeissään. Kuten sanottu, amerikkalaisilla tulee olemaan
    ratkaiseva määräysvalta sotilaallisissa ja turvallisuusasioissa.
    Väliaikaisen hallituksen on myös noudatettava miehityshallinnon
    runsaan vuoden aikana laatimia lakeja ja päätöksiä,
    yksityistämispäätökset mukaan lukien, eikä se voi
    päättää uusista laeista. Amerikkalaiset ”neuvonantajat”
    pitävät todellista valtaa ministeriöissä, tietoliikenteessä
    ja mediassa.

    On väitetty, että uusi hallitus saa sentään päätösvallan
    Irakin öljyvarojen ja -rahojen käytöstä. Näinköhän?
    Irakilaiset ovat vuoden ajan yrittäneet jopa YK:hon vedoten saada USA:lta
    takaisin maan öljyvarojen valvonnan, mutta tuloksetta. USA on julistanut
    öljysopimukset, öljynviennin ja öljyvarojen käytön
    salaisiksi. YK:lta irakilaiset eivät ole saaneet edes audienssia. Sitä
    paitsi muodollinen päätösvalta ja todellinen määräysvalta
    ovat kaksi eri asiaa.

    Entä YK:n rooli päätöslauselmaluonnoksessa? Se määritellään
    pyöreästi neuvonantajan ja avustajan tehtäviksi. Jos päätöslauselma
    hyväksytään, YK:n päärooliksi tuleekin toimia viikunanlehtenä
    miehityksen jatkamiselle ja kansainvälisen lain jatkuvalle rikkomiselle.
    Kaiken lisäksi YK aiotaan päätöslauselman kautta vetää
    mukaan ”tuomitsemaan kaikki terroriteot Irakissa”. Päätöslauselmassa
    yritetään leimata koko Irakin vastarintaliike terroristiseksi
    liikkeeksi.

    Irakilaiset voivat kuitenkin jälleen kerran sotkea miehittäjien
    suunnitelmat. (ES)

    PS. Jatkoksi viime viikon artikkeliin Nick Bergin teloituksen omituisuuksista:
    Filmiasiantuntijat ovat tutkineet sekä Bergin teloitusvideon että
    Abu Ghraibin vankilassa kuvatun kidutusvideon digitaalisia vesileimoja ja
    todenneet ne identtisiksi. Tämä antaa lisäpontta arvelulle,
    että Bergin teloitus tapahtui Abu Ghraibin vankilassa. Jos näin
    on, tekijöistä ei ole epäselvyyttä.

    Vasemmistoliittoa on jo pitkään ”normalisoitu” konsensukseen,
    jonka siivittämänä Suomea viedään Natoon ja mukaan
    EU:n militarisoimiseen. Jo vuosia sitten puolueen Nato-jäsenyyttä
    vastustava kanta lievennettiin muotoon ”vasemmistoliitto ei kannata”.
    Maaliskuussa vasemmistoliitto allekirjoitti eduskunnan turvallisuuspoliittisen
    seurantaryhmän raportin, jonka mukaan Nato-jäsenyys on Suomelle
    ”todellinen vaihtoehto”. Puolueen EU-vaaliohjelmasta jätettiin
    myös kokonaan pois kanta EU:n perustuslakiin.

    Viime viikonvaihteessa pidetyn puoluekokouksen hyväksyttäväksi
    tarjottiin sitten Nato-kumppanuutta kehuvaa linjanvetoa, jonka mukaan ”Suomi
    on Natolle hyvä ja luotettava kumppani sotilaallisessa kriisinhallinnassa
    ja armeijamme on pitkälti Nato-yhteensopiva”. Vastalauseiden takia
    sama asia muutettiin vähemmän räikeään muotoon.

    Puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes junttasi myös avoimesti läpi
    myönteistä kantaa EU:n taistelujoukkoihin ja oli valmis tukemaan
    Suomen osallistumista sotilaallisiin interventioihin ilman YK:n valtuutustakin.
    Kun tälle kannalle tehtiin vastaesitys, puoluejohto siirsi koko kiistan
    taistelujoukoista pois puoluekokouksen päätösvallasta ensi
    marraskuun puoluevaltuustoon.

    Vasemmistoliitto menee siis EU-vaaleihin ja kunnallisvaaleihin ikään
    kuin sammutetuin lyhdyin. Mutta puoluejohdon myönteinen kanta Natoon,
    EU:n militarisoimiseen ja EU:n perustuslakiin on tullut selväksi. Se
    kanta aiotaan viedä läpi vaalien jälkeen. Epärehellistä.
    Vasemmistoliittoon ei ole luottamista. (ES)

    Toukokuun alkupuolella pidettyjen Intian parlamenttivaalien tulokset olivat
    merkittävät kahdessakin mielessä: Hallitusta pitkään
    johtanut hindufundamentalistinen Bharajiya Janata -puolue kärsi yllättäen
    rökäletappion ja joutui oppositioon. Ja kommunistit voittivat.

    BJP:n vaarallinen hanke Intian muuttamiseksi virallisesti hinduvaltioksi
    tuli torjutuksi ja sen rikkaita suosiva ja USA:n ylivaltapyrkimyksiä
    myötäilevä uusliberalistinen linja sai tuomion. Tilalle nousi
    perinteinen valtapuolue, kongressipuolue INC. Se ei saanut yksinään
    enemmistöä parlamenttiin, mutta pystyi muodostamaan hallituksen
    voittoisan vasemmiston avulla.

    Vasemmiston paikkamäärä on suurin sitten vuoden 1952.
    Intian kommunistinen puolue (marxilainen) sai 44 paikkaa, kymmenen enemmän
    kuin aikaisemmin. Intian kommunistinen puolue kaksinkertaisti paikkamääränsä
    kymmeneen.

    Heti vaalien jälkeen spekuloitiin kommunistien osallistumisesta
    kongressipuolueen johtamaan hallituskoalitioon. Kommunistit päättivät
    kuitenkin jäädä hallituksesta ja tukea sitä tärkeissä
    äänestyksissä ulkoapäin.

    Kommunistit haluavat säilyttää itsenäisen roolinsa
    työtätekevien etujen ajajina ja imperialismin vastustajina. Samalla
    he pyrkivät kaikin tavoin varmistamaan, että uuden hallituksen
    oloissa demokraattiset ja maalliset voimat vahvistuvat ja että hallitus
    vahvistaa valtion maallista luonnetta, harjoittaa itsenäistä ulkopolitiikkaa,
    helpottaa työtätekevien ja köyhien asemaa, pidättyy
    yksityistämisestä sekä kehittää sosiaalisektoria.
    (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!