Elokuvaohjaajan kiirastuli

Sergei Eisenstein (1898–1948) sai elämänsä aikana valmiiksi vain kuusi elokuvaa, mutta nuo elokuvat sementoivat hänen maineensa elokuvataiteen edelläkävijänä. Tunnetuin näistä on tietysti Panssarilaiva Potjomkin, moneen otteeseen kaikkien aikojen parhaaksi elokuvaksi äänestetty teos.
Eisensteinin maine on kuitenkin ollut vaikea. Neuvostoliittolainen ohjaaja on usein nähty myös stalinistina ja opportunistina, hirmuhallinnon myötäilijänä. Tunnetusti Aleksandr Solženitsynin romaanissa Ivan Denisovitšin päivä eräs hahmo sanoo pisteliään mielipiteensä Eisensteinista ”perseennuolijana, joka totteli käskyjä kuin koira”. Myöhäisneuvostokauden intellektuelleille mikään ei ollut vastenmielisempää kuin Panssarilaiva Potjomkin.
Paljon on kuitenkin muuttunut Neuvostoliiton romahtamisen myötä. Uudet arkistolöydöt, elämäkerrat ja elokuvien restauroidut versiot ovat tuoneet esiin huomattavasti ilmeikkäämmän ja traagisemman näkymän ohjaajaan, ja myytti punaisesta Eisensteinistä onkin pitkälti romuttunut. Kulttuurihistorioitsija ja elokuvatutkija Lauri Piispa tuo kirjassaan Eisenstein esiin ohjaajan elämän ja tuotannon ensimmäistä kertaa suomeksi tuoreeseen tutkimustietoon nojaten.
Piispa seuraa Eisensteinin uran alkuvaiheita ...