Vastamainoksilla pikamuotia vastaan
Luontoliitto ja Voima-lehti järjestävät yhdessä vastamainoskilpailun. Kisassa etsitään ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa pikamuotiin ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Parhaat vastamainokset palkitaan Oodissa Älä osta mitään -päivänä 29.11.2024.
Marraskuun lopussa vietetään Älä osta mitään -päivää, jonka Luontoliitto toi Suomeen vuonna 1993. Joulun ostossesongin käynnistävän Black Fridayn vastavoimaksi kehitetty teemapäivä haastaa pohtimaan kulutuspäätöksiä ja niiden ympäristövaikutuksia. Tänä vuonna Älä osta mitään -kampanjan ja siihen liittyvän vastamainoskilpailun teemana on pikamuoti.
Tekstiili- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala, ja pikamuoti sekä etenkin vuosina yleistynyt ultrapikamuoti aiheuttavat valtavan ympäristökuorman lisäksi lukuisia muita ongemia.
– Pikamuotiyritysten tuotteet ovat usein huonolaatuisia, ja nuhjaantuneet ja rikkinäiset vaatteet korvataan uusilla halvoilla vaatteilla, koska se on vaivattomampaa kuin korjaaminen. Ei ole mikään ihme, että keskivertosuomalainen tuottaa yli ...