Apua – mikin varressa on nainen!
Yhdysvalloissa 1970-luvulla syntynyt hiphop–kulttuuri oli pitkään miesten heiniä. Tilanne on kuitenkin viime vuosikymmenten aikana muuttunut, kun naiset ovat rynnineet voimalla alan tekijöiksi.
Suomeen hiphop rantautui Helsingin Lepakon ja graffititaiteilijoiden avulla 80-luvun puolivälissä. Ensimmäiset räppärit, kuten General Njassa, olivat englanninkielisiä, suomenkielistä räppiä alettiin soittaa vasta 80-luvun loppupuolella.
Tänä päivänä Suomi-hiphop elää ja voi hyvin. Tästä eräs osoitus on tuore Nuorisotutkimusseuran julkaisema kirja Hiphop Suomessa: puheenvuoroja tutkijoilta ja tekijöiltä, joka niputtaa alakulttuurin 35 vuotta samoihin kansiin. Artikkelikokoelman kirjoittajina on sekä tutkijoita että alan tekijöitä – siinä mielessä teos on ainutlaatuinen monellakin mittapuulla.
Kirja jakautuu temaattisesti kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee hiphopin vertaiskulttuurisia kehitysvaiheita graffitin, breikin ja improvisoidun räpin osalta.
Toinen osa keskittyy räppäämiseen ja räppiin. Aiheina ovat autenttisuuden kysymykset sekä yhteiskunnalliset ...