Kenkää Helsingin keskustatunnelille
Pormestari Jan Vapaavuori (kok) on nostanut kymmenen vuotta sitten hylätyn ehdotuksen Keskustatunnelista uudelleen Helsingin suunnittelijoiden pöydälle. Tunnelin yleissuunnitelman linjaukset ovat tulossa kaupunkiympäristölautakuntaan. Autoilua suosiva miljardihanke on koplattu keinotekoisesti yhteen kävelykeskustan laajentamisen kanssa.
Keskustatunneli kaatui vuonna 2008 asukkaiden laajaan vastustukseen ja kovaan hintaan. Tällä kertaa kyse on todennäköisesti vielä isommista rahoista, koska tunneli sivuhaaroineen olisi pidempi kuin edellinen hanke, jonka hinnaksi arvioitiin 700 miljoonaa euroa. Lisäksi tunnelin tarvetta on entisestään vähentänyt länsimetron valmistuminen, raskaan liikenteen siirtyminen enemmän Vuosaaren satamaan, Raide-Jokerin rakentamisen alkaminen ja uusien keskusten syntyminen mm. Pasilaan.
On erikoista, että keskustatunneli on kaivettu haudasta samaan aikaan kun puhutaan ilmastovastuusta. Eihän autojen laittaminen tunneliin vähennä päästöjä. Kävelykeskustaakin voi laajentaa ilman autotunneleita, kuten esimerkit monista muista maista osoittavat. Näin säästyisi ...