Kela kokeilee tekoälyn käyttöä
Ensimmäiset kokeilut tekoälyn hyödyntämisestä ratkaisutyössä on tarkoitus aloittaa Kelassa lähikuukausina. Tekoälyä kokeillaan ensimmäisenä yleisessä asumistuessa, jonka hakijoista on etukäteen rajattu kokeiluun soveltuva asiakasryhmä. Jokaisen tekoälyn ehdottaman ratkaisun tarkistaa ja vahvistaa etuuskäsittelijä.
Älyteknologiaa kokeiltiin Kelan palveluissa ensimmäisen kerran pari vuotta sitten. Palveluverkoston muutoksen yhtenä tavoitteena on, että tekoälyä käytettäisiin palveluissa yhä laajemmassa mittakaavassa. Asiakkaita palvelevien chat-robottien ja etuuskäsittelyn automatisoinnin lisäksi harkinnassa on muutakin. Tulevaisuuden visioissa asiakaspalvelua voisi yksinkertaisissa asiakaskyselyissä hoitaa puhetta tunnistava robotti.
Tähän asti tehdyissä kokeiluissa on vahvistunut käsitys, että tekoälyn avulla voidaan luoda uusi palvelukanava. Tekoälyllä ei kuitenkaan pystytä korvaamaan monimutkaisempien asioiden henkilökohtaista käsittelyä.
Kela on myös määrittelemässä sertifikaatteja ja hyväksyttyjä prosesseja tekoälyn eettiselle hyödyntämiselle maailman suurimman kansainvälisen teknologia-alan järjestön IEEE:n ESCPAIS-hankkeen perustajajäsenenä. Lisäksi tutkitaan ratkaisuja, ...