Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pidetään Calmac julkisena

    Ulkomaat
    24.5.2016 - 14:36
    Marko Korvela
    title

    Pohjoisessa Skotlannissa on joukko pieniä saaria, joiden asukkaat ovat käytännössä täysin riippuvaisia toimivasta lauttaliikenteestä. Lautat kuljettavat Skotlannista 22 saarelle paitsi ihmisiä, myös postia, ruokaa, erilaisia tarvikkeita ja lääkkeitä.

    Tähän asti lauttaliikennettä on operoinut Caledonian MacBrayne –niminen yhtiö, lyhennettynä Calmac. Yhtiö on Skotlannin hallituksen omistama.

    ”Calmac on toiminut julkisessa omistuksessa hyvin.”

    Tilanne voi kuitenkin muuttua huonompaan. Tanskassa Punavihreän allianssin kongressissa vieraana toukokuussa ollut brittiläisen kuljetusalan liiton (RMT) Karlson Lingwood kertoo, että Iso-Britannian johtava yksityinen kuljetuspalvelufirma Serco havittelee nyt Calmacia itselleen. Usealla eri mantereella operoiva Serco on pörssifirma, joka on saanut kyseenalaista mainetta muun muassa ylihinnoittelemalla palvelujaan. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Serco joutui maksamaan brittihallitukselle takaisin liki 69 miljoonaa puntaa, koska oli kiskonut palveluistaan liikaa maksuja.

    – Skotlannin pienet saaret ovat täysin riippuvaisia lauttaliikenteestä. Calmac on toiminut julkisessa omistuksessa hyvin. Viimeisten kyselyjen mukaan kaksi kolmesta skotista haluaa, että Calmac myös pysyy julkisena, kertoo Lingwood.

    Hänen mukaansa kuljetusalan liitto on käynnistänyt kampanjan Keep Calmac Public (Pidetään Calmac julkisena). Liitto järjestää tempauksia ja tiedotustilaisuuksia Calmacin puolesta. Britanniassa on pitkältä ajalta huonoja kokemuksia muun muassa rautatieliikenteen yksityistämisestä.

    Kun Lingwood kuulee SSS-hallituksen aikeista yksityistää Suomen tieverkkoa ja kilpailuttaa raideliikennettä, hän tuhahtaa:

    – Naurettavaa! Älkää tehkö samoja virheitä kuin Iso-Britanniassa. Yksityistämisten estämiseen tarvitaan ay-liikkeen radikaalia joukkovoimaa, toteaa Lingwood, joka itse on tehnyt töitä merillä.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Rajat auki!  mielenosoituksen järjestäjä Martti Vaskonen avaisi Suomen ja Venäjän rajan. Kuva Martti Vaskonen
    Kotimaa
    3.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Rajat auki! – Mielenosoitus Niiralassa muistuttaa liikkumisvapauden ja perhesuhteiden merkityksestä

    Tohmajärven Niiralan rajanylityspaikalle suunnitellaan sunnuntaiksi 14.

    Näyttely The Real Gaza on avoinna 5.12.2025–11.1.2026. Kuva Sohail Salem piirustus. 2025.
    Kulttuuri
    2.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    ”Gazassa vallitsee sinnikkyys, hellyys ja uudelleensyntyminen”

    Ertsi ja Pirjo Stadin työväenkirjallisuuspäivät
    Kulttuuri
    1.12.2025
    Hannu Salminen, Helena Ihala

    Ajattelua avaavat soinnut

    Saksan eduskunta käsittelee parhaillaan kahta keskeistä lakiesitystä eläkepakettia ja työeläkejärjestelmän vahvistamislakia. Kuva Leonhard Lenz CCO 0.0.
    Politiikka
    1.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Saksassa vaaditaan korkeampia eläkkeitä

    Venezuelan täysimittaista miehitystä pidetään epätodennäköisenä. Kuva JP (Juha Pekka) Väisänen.
    Uutiset
    30.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Trump suunnittelee maahyökkäystä Venezuelaan

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!