Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Linja-autonkuljettajat kyllästyivät kyykytykseen

    Kotimaa
    4.4.2013 - 14:29
    Sippo Kähmi
    Veikko Koivusalo
    Veolia Transport Vantaan pääluottamusmies Jani Hartikka (vas.) ja varatyösuojeluvaltuutettu Juha Parkkinen eivät ymmärrä työnantajan koventuneita asenteita. - Työntekijöitä kannattaisi kuunnella

    Keskiviikkona Vantaalla ei ajettu ainuttakaan linja-autoyhtiö Veolian vuoroista. Tiedotusvälineet uutisoivat satojen linja-autonkuljettajien jääneen aamulla kotiin. 

    Tieto ei ollut aivan tarkka. Kotona istumisen sijaan toista sataa kuljettajaa toimi Vantaan Hakunilan ja Tuupakan bussivarikkojen porteilla lakkovahteina. 

    – Täällä ollaan oltu jo ennen työvuorojen alkamista. Minä tulin kello 3:10, kertoo lakkovahdin liiviin sonnustautunut pääluottamusmies Jani Hartikka Tuupakan päävarikon portilla.

    Kellon lähestyessä yhtätoista paikalla on vielä kymmeniä kuljettajia. Muutamaa tuntia aikaisemmin varikkojen portit olivat sakeana väestä.

    – En ole koskaan tämmöistä lössiä nähnyt portilla, varatyösuojeluvaltuutettu Juha Parkkinen painottaa.

    Läpitulijoita ei Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n ammattiosasto 9:n aktiivien mukaan ollut. Poikkeuksen muodosti Veolian liikennejohtaja Juha Nykänen, joka varikolle tullessaan oli lähes ajanut portilla päivystäneen työsuojeluvaltuutetun yli.

    – Ajattelin, että sä väistät, oli liikennejohtaja selitellyt vaaratilannetta. Päivällä Nykänen kieltäytyi antamasta haastatteluja.

    Uusi työvuoromalli lyö arjen sekaisin

    Syynä ulosmarssille on pääluottamusmies Hartikan mukaan Veolian Vantaan yksikön tulehtunut henkilöstöpolitiikka. 

    – Pidemmän aikaa ollaan oltu työnantajan kanssa nokkapokkasilla. Työntekijöitä ei haluta ottaa tosissaan, sanellaan vain että nyt tehdään näin. 

    Viimeinen pisara oli työnantajan tiistaina pitämä infotilaisuus, jossa yksipuolisesti ilmoitettiin uuteen työvuoromalliin siirtymisestä. 

    – Uudessa kierrossa ei ole sellaista rytmiä, joka meillä on nyt ollut. Voi olla vaikka kaksi viikonloppua vapaata, kolmantena viikonloppuna lauantaivapaa ja sitten taas kaksi viikonloppua peräkkäin töitä, Hartikka selittää.

    Epävarmuus työvuoroista hankaloittaa Juha Parkkisen mukaan kuljettajien arkea kohtuuttomasti.

    – Meillä on töissä monia yksinhuoltajia, joiden on voitava suunnitella töitään etukäteen. Ennen oli helppoa sopia esimerkiksi, että ollaan parittomat viikonloput vapaalla, jolloin on helppo olla lasten kanssa. Nyt se lyödään sekaisin, päivittelee Parkkinen.

    Työntekijät ovat ilmaisseet yksimielisesti, ettei uutta mallia hyväksytä.

    – Kysyimme infotilaisuudessa, että luuletteko te kuljettajien nielevän tämän ihan purematta? Työnjohto sanoi, että nyt se vain tulee, ei auta itku markkinoilla. Tässä on tulos.

    Laittomia ylitöitä

    Työnantaja on perinteiseen tapaan vedonnut kiistassa tuotannolliseen välttämättömyyteen. Ay-aktiivien mukaan väite on vailla pohjaa. 

    – Se ei ole peruste, että kuljettajilla teetetään laittomia ylitöitä, Hartikka sanoo. 

    Parkkisen mukaan työehtosopimuksen vastaisia ylitöitä on ollut sen verran, että asiasta on jouduttu huomauttamaan työnantajalle. Taustalla on yhtiön haluttomuus palkata riittävästi henkilökuntaa.

    Lokakuussa 2012 Veolialle siirtyi kymmenen auton liikenne espoolaisen Westendin Linja Oy:n mentyä konkurssiin. Westendin kuljettajille ilmoitettiin tekstiviestillä, ettei heitä enää tarvita.

    – Sanotaan, että ei ole tulijoita. Kuitenkin me kuulemme koko ajan, että olisi tulijoita kunhan otettaisiin töihin. Ilmeisesti ei ole sellaisia eliittitulijoita, jotka tekevät niin kuin työnantaja sanelee.

    Joustavuuden puutteesta nykyistä työvuoromalliakaan ei voi syyttää. Kuljettajien päivittäiset työajat voivat olla mitä vain 4 tunnin 45 minuutin ja 12 tunnin väliltä. 

    – Kun liikennettäkin pystytään ennakoimaan ja työajat joustavat näin paljon jo työehtosopimusten puitteissa, kyllä työvuoroja pitäisi pystyä suunnittelemaan. Ja niin niitä on tähän asti pystyttykin ihan hyvässä hengessä, muistuttaa 14 vuotta alalla toiminut Parkkinen. 

    – Tässä ei haluta mitään muuta kuin panna kuljettajat kyykkyyn. Asian vakavuudesta kertoo se, ettei koskaan työhuonekunnan kokouksessa ole ollut niin paljon väkeä kuin mitä oli eilen, varatyösuojeluvaltuutettu kertoo. 

    Poikkeuksellinen mielenilmaus

    Keskiviikon tapaus on poikkeuksellinen, sillä viimeksi linja-autonkuljettajien talokohtainen ulosmarssi on nähty Vantaalla vuonna 2004. Kuljettajien mukaan työnantaja ei jättänyt muuta vaihtoehtoa.

    – Surkeaahan tämä on, mutta tämä oli meille viimeinen vaihtoehto. Olemme laitteneet asiasta viestiä jopa pääkallopaikalle saakka, Ruotsin ja Ranskan pomoille, ettei täällä henkilöstöpolitiikka toimi. Sitäkään ei tietenkään olisi paikallispomojen mielestä saanut tehdä.

    Veolia Transdev Oy, entinen Connex Oy, on monikansallinen liikenneyhtiö, jonka omistaa ranskalainen Veolia Environnement. Pääkaupunkiseudulla yhtiö liikennöi kaupunki- ja seutubussilinjoja Vantaan lisäksi Helsingissä ja Espoossa.

    – Tällä hetkellä tämä on talokohtaista, mutta johtaja kävi äsken kertomassa, että muissakin taloissa ollaan muuttamassa kiertoja, Nobinallakin. En tiedä, onko tässä joku kattojärjestö nokittelemassa, pääluottamusmies ihmettelee.

    Vuoden alussa perustetulla Helsingin varikolla uusi työvuorokierto on ollut käytössä alusta asti.

    – Aluksi se ei herättänyt vastustusta, koska kuljettajat olivat uusia, mutta on sieltäkin kuulunut, ettei se ole hyvä systeemi, Parkkinen kertoo.

    Tulevaisuus mietityttää

    Pääkaupunkiseudulla harjoitettu ahkera kilpailutus tarkoittaa, että firma ja koko sen liikenne on jälleen myynnissä.

    – Me ollaan Veolia nyt, mutta mikä tästä tulee ja kuka tämän ostaa, se on vielä arvoitus, pähkäilee pääluottamusmies.

    Varatyösuojeluvaltuutetun mukaan syksyllä edessä olevalla liittokierroksella on paljon alakohtaisia ongelmia, joihin on puututtava. Pääosassa ovat työaikakysymykset ja töissä jaksaminen. Työnantajan koventuneet asenteet eivät lupaa hyvää.

    – Liittokierros ei hyvältä näytä, jos työnantajan asenne on samanlainen kuin tällä työmaalla. Palkkaus ei tällä hetkellä ole suurin ongelmamme, mutta nollalinja ei meille kelpaa. Mistään alle inflaation ei lähdetä edes neuvottelemaan, se tarkoittaisi palkanalennusta.

    Ay-aktiiveista työnantajan kannattaisi nyt ottaa mielenilmauksesta onkeensa ja ottaa heidän toiveensa huomioon.

    – Tämä oli yhden päivän ulosmarssi, nyt katsotaan haluaako työnantaja neuvotella. Kovastihan se on nyt sanonut, ettei tämä auta mitään. Me pidetään uusi kokous tarvittaessa, Hartikka lupaa.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Italian työväenliike valmistautuu marraskuun lopun ratkaiseviin päiviin. Ammattiliittojen keskusjärjestö (Unione Sindacale di Base, USB) järjestää tänään (28.11.

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Screenshot 2025 11 17 215240
    Politiikka
    26.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen
    Tilaajille

    ETUC: Minimipalkkadirektiivion voitto työntekijöille

    2024 08 19 Event, Thüringer Wahlkampftour Start des BSW in Eisenach STP 2958 by Stepro
    Kulttuuri
    26.11.2025
    Tiina Sandberg
    Tilaajille

    Yhteisöllisyyden manifesti

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!