Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    AKT:n lakossa sovintoesitys

    Kotimaa
    3.3.2010 - 12:51
    Marko Korvela
    Veikko Koivusalo
    Veli-Matti Kammonen ja Jani Hartikka seuraavat AKT:n sopimusneuvotteluja. Lakko voi loppua jo keskiviikkoiltana. / Veikko Koivusalo |

    Valtakunnansovittelija Esa Lonka antoi keskiviikkona aamupäivällä uuden sovintoehdotuksen koskien autoliikenteen sekä säiliöauto – ja öljytuotealan työtaistelua. Vastausta odotetaan klo 15 mennessä.

    AKT:n työtaistelu pysäytti tavara- ja henkilöliikennettä eilen klo 18 alkaen.

    Vantaan bussivarikolla ollaan tiistaina päivästä lakkovartiossa. Veli-Matti Kammonen kertoo, että lakot ovat epämiellyttäviä mutta joskus niihin joudutaan. Kammonen korostaa, että jumiutuneen neuvottelutilanteen syypäät löytyvät Elinkeinoelämän Keskusliiton suunnasta. Laman varjolla yritetään ujuttaa heikennyksiä kuljetusalojen tessiin.

    — Rahamiehet panee haisemaan ja työmiehet maksaa. Työntekijöitä sitten syyllistetään mediassa, kun me muka syvennämme lamaa palkkavaatimuksilla, noituu Kammonen

    Hän on pahoillaan siitä, että sivulliset joutuvat kärsimään työtaistelusta.

    — Väitetään, että olemme lakkoherkkiä, mutta se ei pidä paikkaansa. Mietimme tarkasti, milloin ryhdytään lakkoilemaan, muistuttaa Kammonen.

    Työssä jaksaminen on luottamusmies Jani Hartikan mukaan eräs tärkeimmistä asioista joista kättä väännetään. Samoin alihankinnan ja osa-aikaisten käyttöön pitää saada kuria.

    — Tuntuu siltä, että työehtosopimuksessa pitää pilkulleen määrätä kaikesta, muuten ei taukoja tai muita pystytä pitämään, sanoo Hartikka. Työnantaja käyttää kaikki kepulikonstit höylätäkseen säästöjä mistä vain suinkin pystyy.

    — Huonoa sopimusta ei kannata tehdä, sanoo Hartikka. Työtaistelua ollaan kyllä valmiita jatkamaan tarvittava aika.

    Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL on ilmoittanut tukensa Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry:lle sopimusneuvotteluissaan.

    — EK pyrkii ohjaamaan julkista keskustelua ainoastaan palkankorotuksiin, vaikka sopimusneuvotteluissa kyse olisi myös merkittävistä laadullisista kysymyksistä. On täysin ymmärrettävää, että AKT kamppailee estääkseen esimerkiksi osa-aikaisten työsuhteiden käytön lisäämisen, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen huomauttaa.

    Sataman neuvottelut jatkuvat keskiviikkona. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen, alkaa lakko torstaina 4.3. klo 6.

    Myöskään huolinta-alalla ei ole päästy sopimukseen, joten huolinta-alan varastoterminaalien lakkovaroitus on jätetty 18.2. Lakko alkaa perjantaina 5.3. klo 6.

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon