Ahtaajat protestoivat ulosmarsseilla rikkureiden käyttöä vastaan
Ahtaajat eri satamissa ympäri Suomea ovat marssineet tänään ulos. Helsingin Vuosaaren ahtaajat poistuivat työpaikalta kello 9.00. Hangossa ahtaajat eivät ole tulleet lainkaan työpaikalle tänä aamuna.
Ahtaajat protestoivat rikkurityövoimaa ja suunniteltua lakko-oikeuden rajoittamista vastaan.
Vuosaaressa toimiva Finnsteven pääluottamusmies Jape Lovén kertoo Yleisradion haastattelussa, että ulos marssii 500 ahtaajaa.
— Ulosmarssi on mielenilmaus Vuosaaren satamassa laillisen lakon aikana tapahtunutta rikkurityövoiman käyttöä sekä pääministeri Vanhasen ja EK:n suunnittelemaa lakko-oikeuden rajoittamista vastaan, sanoo Lovén.
Ahtaajat palaavat työpaikoilleen perjantaina aamulla kello kuusi.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ei ole ulosmarssin takana, vaan se tapahtuu paikallisten ammattiosastojen omasta päätöksestä. AKT:n johdossa ei oltu yllättyneitä ahtaajien ulosmarssista.
— Ymmärrän hyvin, että ulosmarssi järjestetään. Rikkurityövoiman käyttö otti lakon aikana todella koville. Kukaan ei voinut hyväksyä rikkureita, AKT:n viestintäpäällikkö Hilkka Ahde toteaa.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Tampereen yliopiston tutkija Pentti Raittila käsitteli työväenlehdistön sisäisiä ristiriitoja Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran kesäseminaarissa. Hämeen Yhteistyön toimitus kamppaili 1960–70-luvuilla journalistisen itsenäisyyden ja puolueuskollisuuden välillä, mikä johti ideologisiin törmäyksiin ja toimituksen kriisiin.
Antimilitaristit kokoontuivat Laukaan Nammo-tehtaan porteille protestoimaan suomalaisen aseteollisuuden osuutta Gazan sotaan. PATRIArkaatti Palasiksi -ryhmä sulki tehtaan rahdin kuljetusväylän ja syytti Nammoa palestiinalaisten kansanmurhasta hyötymisestä. Mielenosoittajat vaativat Suomen asekauppojen lopettamista ihmisoikeuksia rikkovien maiden kanssa sekä radikaalia muutosta maan asepolitiikkaan.
Kun pääoma vie huollot ulkomaille ja osingot ajavat turvallisuuden edelle, jäävät työläiset puristuksiin – entinen Finnairin asentaja Ari Hautala kertoo, miten ammattiylpeydestä tuli globaalin halpatyökilvan sivutuote. Työväenluokan ääni on vaiennettu neuvottelupöydissä, mutta kone ei lähde ennen kuin ammattimies sen hyväksyy. Kysymys kuuluu: kuka lopulta määrää, milloin työ on tehty – markkinat vai työntekijä?
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.