Heavykansan ”hemmotteluviikonloppu” oli yleisömenestys
South Park -festivaali Tampereella
”Ronskia ruokaa ja rokkia Eteläpuistossa” oli osuvasti toista kertaa järjestetyn South Park -rockfestivaalin mainoslause. Tampereella Sauna Open Air -festivaalin raunioille perustettu tapahtuma oli tänä vuonna anniltaan monipuolinen. Tunnetut kotimaiset bändit ja etenkin kaksi saksalaisen perusheavyn jyrää, Accept sekä Helloween, vakuuttivat epävakaisesta säästä huolimatta runsaslukuisen yleisön paikoin innokkaaseen menoon. Perjantaina yleisöä lämmiteltiin päälavalla esiintyneen saksalaisen Masterplanin alkutahdeilla, minkä jälkeen yleisö syttyi mukavaan menoon ja meininkiin kotimaisen Stratovariuksen voimalla. Tässä bändissä on muun muassa pohjalaista verta, jota edustaa yhtyeeseen vuonna 1994 liittynyt solisti, lappajärveläinen Timo Kotipelto. Myös festivaalin sivulavalla tapahtui. Siellä esiintyivät Kummelistakin tutut Speedy ja Saku, jotka samalla juonsivat festivaalia. Illan sivulavan ohjelman päätti hieman unholassa viimeaikoina ollut Teräsbetoni. Perjantai-ilta oli monien mielestä illan viimeisen päälavan esiintyjän Yhdysvaltalaisen Extremen näytös. Mutta yleisö tuntui ottavan hienosti vastaan tätä ennen esiintyneen saksalaisen hevijyrä Acceptin. Bändin soitossa kuvastuu vahva vuosikymmenten kokemus. Varsinkin kitaristin, vuonna 1959 syntyneen Wolf Hoffmannin, iloittelu oli taidokasta. Hoffmann, kuten muutkin yhtyeen jäsenet, osasi pelkän rutiinin tuoman voiman avulla ottaa irti yleisöstä lähes kaiken. Joihinkin Acceptin kappaleisiin kuuluu otteita klassisen musiikin teoksista. Ja yksi huomionarvoinen seikka on Stalingrad-biisiin kuuluva osa tutusta Neuvostohymnistä.
Yleisö sai mitä halusi
Lauantaina, festivaalin toisena päivänä olivat enteet sään suhteen oikukkaat. Paikoin lähes kaatosade ei kuitenkaan lannistanut yleisöä, josta monet saivat mustissa asuissaan – ”luihin ja ytimiin” – mutta hymyilevin ilmein tuntea sivulavalla muun muassa kotimaisen Reckless Loven innokasta heavymättöä. Kaikesta huolimatta alkoi olla jo enemmän sähköä ilmassa, sillä yleisöä tuntui virtaavan alueelle lisää. Monet olivat tulleet paikalle saksalaisen Helloweenin vuoksi. Jo yhtyeen jakaessa nimmareita ennen keikkaa yleisöä oli kerääntynyt kymmenien metrien jono nimmarinjakoteltalle, ja hyvässä hengessä tapahtunutta etuiluakin havaittiin. Itse keikka oli mitäpä muuta kuin täydellistää näytöstä. Ikä ei tunnu kovinkaan paljon vaikuttavan, kun homma on hanskassa ja yleisölle annettaan, mitä se haluaa. Helloween on perustettu vuonna 1984, ja mukana ovat vieläkin kitaristi Michael Weikath ja basisti Markus Grosskopf. Näiden kahden johdolla myös muut jäsenet pitivät hauskaa lavalla. Solisti Andi Deris hoiti lauluosuuden vankalla ammattitaidolla. Mainittakoon, että pitkästä tukasta ja parrasta ”vastoin heavyasetuksia” luopuneen toisen kitaristin Sascha Gerstnerin työskentely oli perin ilmaisuvoimaista ja tyylipuhdasta. Lauantai-illan ja festivaalin päätti englantilainen, tarkkoja kuvauslupaehtojakin asettanut illan ”pääesiintyjä” Def Leppard. Kokonaisuutena todeten: Tampere ja sekä kotimainen että ulkomainen heavykansa on ansainnut tämän festivaalin, joten näillä mennään ensi vuoteen.
Ensi vuonna uudestaan
South Park -festivaali nosti kävijämääriänsä reilusti. Toista kertaa järjestetty tapahtuma keräsi viikonlopun aikana reilut 11 000 festivaalikävijää Eteläpuistoon. Promoottori Timo Isomäki on erittäin tyytyväinen festivaaliin, joka järjestetään ensi vuonna uudestaan: – Tästä on hienoa jatkaa! Neuvottelut ensi vuoden artisteista ovat jo kovassa käynnissä. Käymme kävijätutkimukset läpi ja yleisön mielipiteet huomioidaan ensi kesän ohjelmasuunnittelussa, Isomäki kommentoi.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kulttuuri
Suomiräpin moniääninen MC Kajo vaatii Yleisradiota seuraamaan Espanjan yleisradioyhtiön RTVE:n esimerkkiä ja vetäytymään vuoden 2026 kilpailuista, jos Israel sallitaan mukaan. Kyse ei ole vain musiikkikilpailusta, vaan siitä, kenen puolella kulttuurielämä seisoo: työväenluokan ja sorrettujen, vai pääoman ja valtioiden, jotka hyötyvät kansanmurhasta vaikenemisen hinnalla. Euroviisujen ympärillä kuohuva keskustelu paljastaa, kuinka myös taide ja viihde ovat luokkataistelun kenttiä – ja juuri siksi kysymys kuuluu: valitseeko Suomi olla toimija vai sivustakatsoja?
Metsästä tuli näyttämö ja näyttelijöistä sen tulkkeja, kun Metsäteatteri toi huumorin, utopian ja kriittisen kysymisen keskelle Sävärin metsää Sastamalassa. Metsäkissa2044-hankkeen osana toteutettu Puut ja heidän vehreytensä -demo kutsui yleisön katsomaan metsää toisin – ei vain kuitupuuna, vaan yhteisenä elämän tilana, jossa ilo ja nauru voivat olla radikaalia vastarintaa. Jutun lopusta löydät tiedot Tampereen metsissä syksyllä nähtävistä maksuttomista Metsäteatterin esityksistä ja niihin ilmoittautumisesta.
11.-12. 10. Helsingissä järjestettävä Tiedonantaja-festivaali nostaa esiin sen, mitä valtamedia usein sivuuttaa: pääoman kasautumisen, työn arjen ja yhteiskunnallisen vastarinnan. Festivaali kokoaa yhteen aktivistit, tutkijat ja taiteilijat, jotka eivät tyydy katsomaan sivusta, kun sananvapaus ja moniäänisyys murenevat teknologisen ja taloudellisen vallan puristuksessa. Tapahtuma toimii vastavoimana mediakentän keskittämiselle ja kutsuu työväenluokan ääntä esiin – ei vain kuultavaksi, vaan vaikuttamaan.