Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Helsingin vammaiskuljetus saa ankaraa arvostelua

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    – Ennen saattoi soittaa kuljetuksen itselleen vaikka suoraan taksitolpalta
    ilman sen kummempaa varallaoloaikaa. Nyt pitää pahimmillaan tilata
    kuljetuksensa jopa 16 tuntia etukäteen, ja myös paluukyytien järjestäminen
    on entistä hankalampaa, kertoo Helsingin Malmilla asuva

    Arto Lindqvist

    ,
    57.

    Lindqvist joutuu cp-vammansa takia käyttämään pyörätuolia
    jos liikkuu vähänkin laajemmalla säteellä kuin kotinsa
    neljän seinän sisäpuolella. Kun hän lähtee asumansa

    Diakonissalaitoksen

    Malmin palvelutalon ulkopuolelle, tarvitaan pyörätuolin
    takia myös autokyyti.

    Lindqvistin invaliditeettiasteeksi on määritelty 85 prosenttia.

    – Tosin kumma kyllä sosiaalivirasto on saanut päähänsä,
    ettei pyörätuolini ole kokoontaittuvaa mallia, joten se merkitsee,
    etten saa käyttää tavallista taksia vaikka se minulle hyvin
    riittäisi, vaan joudun käyttämään invataksia, jonka
    saanti on jo paljon vaikeampaa, Lindqvist ihmettelee.

    Todellisuudessa hänen pyörätuolinsa siis

    on

    kokoontaittuvaa
    mallia. Virhettään sosiaalivirasto ei kuitenkaan näytä
    saavan korjatuksi, vaan Lindqvist joutuu siis turhanpäiten käyttämään
    invataksia, jotta saisi matkakorvauksensa. Tavallisen taksin käyttöä
    ei hänelle nyt korvattaisi.

    Arto Lindqvistin ja lukuisan muun vammaisen tyytymättömyyden
    kohde on Helsingin sosiaaliviraston syksyllä 2002 aloittama kokeilu
    vammaiskuljetusten uudentyyppisestä järjestämisestä.

    Kuljetuksia hoitamaan perustettu

    Helsingin kuljetuspalvelukeskus

    HKPK on toiminut läntisessä Helsingissä jo vuoden 2002 marraskuun
    alusta. Sen toiminta vakinaistetaan ja laajennetaan vaiheittain koko Helsingin
    alueelle kuluvan vuoden aikana.

    Kuljetuspalvelukeskuksen toiminnan piiriin liittyivät nyt toukokuun
    alusta pohjoinen ja koillinen Helsinki, ja sen myötä uusi kuljetuspalvelujärjestelmä
    ajankohtaistui myös Arto Lindqvistille.

    Tämän jälkeen HKPK:hon liittyvät:

    – kesäkuussa keskinen Helsinki,

    – elo-syyskuussa itäiset ja kaakkoiset kaupunginosat,

    – lokakuussa viimeisenä eteläinen Helsinki.

    Asiakkaalle suurin muutos on se, että hänen on tilattava kaikki
    kaupunkikortilla maksamansa matkat HKPK:n puhelinnumerosta. Auton tolpalta
    tai lennosta ottaminen ei ole enää mahdollista uudessa järjestelmässä.

    Ennen siis kuljetukset saattoi tilata oman aikataulunsa mukaan ja periaatteessa
    normaalin taksin tapaan. Nyt kuljetukset on tilattava HKPK:n kautta ja vähintään
    tuntia ennen lähtöaikaa. 20 minuutin varoitusajalla tehtäviä
    ”pikatilauksia” saa tosin tehdä muutaman.

    Kuitenkin HKPK ”kannustaa” tekemään tilaukset pääsääntöisesti
    jo edellisenä päivänä ennen kello 16, vähintään
    16 tuntia etukäteen. ”Palkkioksi” saa tällöin ”ilmaisen”
    paluumatkan, eli paluuta ei veroteta kuukauden kokonaiskiintiöstä.
    Kuukausikiintiöt vaihtelevat yksilöllisesti eri asiakkaiden välillä
    mm. vamma-asteen ja muiden sosiaalisten seikkojen perusteella.

    – Minusta erityisesti tuo yli 16 tuntia etukäteen tehtävä
    tilaus on tosi hankala. Harvoinpa osaa suunnitella menemisiään
    jo niin paljon etukäteen. Ja myös paluukyydit ovat tosi hankalia
    saada sovituiksi. Usein joutuu odottamaan tuntikausia, Arto Lindqvist harmittelee.

    Hän ei myöskään pidä uuteen järjestelmään
    varsin tavallisena kuuluvasta kimppakyytijärjestelmästä,
    eli mahdollisimman moni kuljetettava pyritään sullomaan samaan
    autoon.

    – Ei ole mukavaa, että kyytikaverit tietävät tarkkaan
    minne menee tai mistä on tulossa, Lindqvist huomauttaa.

    HKPK:n myötä Helsingin sosiaaliviraston vammaiskuljetuspalvelut
    on käytännössä ulkoistettu ja yksityistetty.

    Lähinnä vain järjestelmän hallinto hoidetaan kaupungin
    omana työnä, mutta itse kuljetuksia hoitavat pitkälti yksityiset
    liikennöitsijät ostopalveluina.

    – Itse olen huomannut, että ainakin minulle näyttää
    aina osuvan yksityisen

    Korsisaaren

    invataksit, Arto Lindqvist kertoo
    ja jatkaa, ettei pidä tällaistenkin palvelujen voittojen menemisestä
    yksityisfirmojen taskuihin.

    Arto Lindqvist ihmettelee, että Helsingin kaupungin on täytynyt
    mennä ”säästämään” tämmöisessäkin
    asiassa.

    – Jos säästää täytyy, niin eikö voisi säästää
    jostakin muusta kuin vammaisten palveluista, Lindqvist tuskailee.

    Tilastot osoittavatkin, että HKPK:n myötä sen ensimmäisellä
    kokeilualueella Länsi-Helsingissä vammaisten taksi- ja muiden
    vastaavien erilliskuljetusten määrä romahti yli neljännekseen
    verrattuna tilanteeseen ennen kokeilun alkua.

    ”Säästöä” on siis tästäkin syystä
    kyllä kertynyt, mutta syynä on ollut pitkälti sekin, että
    uuden järjestelmän epävarmuustekijät asiakkaille ovat
    yksinkertaisesti pelottaneet vammaisia olemaan käyttämättä
    HKPK:n palveluja ja he ovat siksi jääneet lisääntyneessä
    määrin niille sijoilleen.

    Viime syyskuussa sadat vammaiset ja parinkymmenen vammaisjärjestön
    edustajat osoittivat mieltään ”pyörätuolimarssillaan”
    Helsingin vammaiskuljetuspalvelukokeilun jo tuolloin todettuja epäkohtia
    vastaan.

    Nyt kun järjestelmä on laajenemassa koko kaupungin alueelle,
    epäkohtien mittakaava on käynyt entistäkin suuremmaksi.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Työttömien mielenosoitus Helsingissä 1993 (02).tif Kari Kankainen
    Uutiset
    24.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pitkäaikaistyöttömyys kasvaa rajusti – työmarkkinoiden eriarvoisuus syvenee kriisiksi

    Pitkäaikaistyöttömyys kasvoi marraskuussa voimakkaasti, käy ilmi ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) tuoreesta Työllisyyskatsauksesta.

    Finnair kertoi 18.12.2025 avaavansa uuden välilaskullisen reitin Helsingistä Melbourneen. Kuva Waldec CCO 2.0
    Politiikka
    23.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Finnairin ulkoistuspäätös – AKT: ”Märkä rätti päin naamaa”

    Kokaiini on kallis huumausaine, mutta lisääntynyt tarjonta on laskemassa sen hintaa. Kuva Luther King School Photos CCO 3.0
    Kotimaa
    22.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Miksi kokaiinin käyttö vilkastuu jouluksi?

    Muutokset koskevat erityisesti työttömiä, toimeentulotuen saajia ja pienituloisia perheitä. Kuva Kela
    Uutiset
    21.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Kela kiristää ehtoja ja muuttaa tukijärjestelmiä – työväenluokan arkeen merkittäviä vaikutuksia vuonna 2026

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
    Kotimaa
    20.12.2025
    Toimitus

    Pohjoiseen päästävä ilman junanvaihtoa

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!