Hesari suoltaa uusliberalistista propagandaa

24.10.2011 - 16:09
(updated: 16.10.2015 - 10:39)
– Koska valtamediat ovat kaupallisia ja "omistajan ohjauksessa", vapaaksi päästetyn markkinaideologian toimivuutta ei sovi epäillä, totesi Ari Ojapelto. / MN |

Rivikansalaisten keskuudessa on vallalla käsitys, että Suomi on vapaan tiedonvälityksen mallimaa. Tiedotusvälineet ja toimittajat kuorossa paheksuvat Venäjän, Kiinan ja muiden mielipidevapautta.

Mutta millaista on journalistinen vapaus Suomessa? Tätä pohdittiin lauantaina 15. lokakuuta Helsingissä Helsingin Sanomat - Sananvapauden monopoli -seminaarissa.

Tietokirjailija Ari Ojapelto arvosteli tiukin sanoin eritoten Helsingin Sanomien talousjournalismia, jossa eivät tosiasiat paljoa paina.

– Hesari jakaa yksipuolista tietoa ja käyttää uusliberalistisia talousasiantuntijoita. Samanaikaisesti se sulkee toisinajattelijoilta mediatilan. Sen seurauksena jopa Hesarin omat pääkirjoitustoimittajat ihmettelevät ääneen niin sanottujen virallisten talousennusteiden jatkuvaa epäonnistumista, latasi Ojapelto.

Hän itse osasi ennakoida aikoinaan esimerkiksi 1990-luvun laman ja nykyisen finanssikriisin tuloa. Helsingin Sanomat ei Ojapellon kirjoituksia noteerannut, vaikka tämä niitä lehdelle tarjosi.

Toimittajat pelotellaan markkinaideologian rengeiksi

Ojapelto listasi lukuisia tabuasioita, joita Hesari ei suostu suurelle yleisölle valottamaan. Näitä ovat esimerkiksi todelliset tilastot maailmantalouden tilasta, joista käy selvästi ilmi kriisin todellinen luonne. Vastaavasti myöskään työllisyyden, talouskasvun, tuottavuuden ja verotuksen osalta Hesari ei kerro relevanttia tietoa, vaan julistaa uusliberalistisen talousopin mukaista propagandaa.

Ojapelto ei voi uskoa, että taloustoimittajat olisivat niin selkärangattomia ja ammattitaidottomia, etteivät ymmärtäisi mistä on kysymys. Toimittajat pelkäävät urakehityksensä ja työpaikkansa puolesta. Lisäksi toimittajia ulkoistetaan freelancereiksi ja yrittäjiksi.

– Koska valtamediat ovat kaupallisia ja "omistajan ohjauksessa", vapaaksi päästetyn markkinaideologian toimivuutta ei sovi epäillä. Mielipiteiden vapaudesta päätettäessä avainasemissa ovat medioitten päätoimittajat ja toimituksen esimiehet. Käytännössä he ovat omistajien intressien valvojia, sanoi Ojapelto.

Media mukana talouselämän salaseuroissa

Medioiden päätoimittajat esiintyvät mielellään puolueettomina, itsenäisinä toimijoina ja avoimen journalismin esitaistelijoina. Ojapelto totesi, että silti monet heistä ovat mukana talouselämän päättäjien salaseurojen kokouksissa, joihin osallistuvilta edellytetään vaitiolovelvollisuutta.

Esimerkiksi Bilderbergin kokoukseen on vuosi toisensa jälkeen osallistunut eri maiden valtamedioiden johtoporrasta. Suomalaisista mediayhtiöiden henkilöistä Bildenbergin kokoukseen on osallistunut ainakin Aatos Erkko (HS), Janne Virkkunen (HS), Hanna Rajalahti (Talouselämä), Mikael Pentikäinen (Sanomaliitto, Sanoma News), Atte Jääskeläinen (STT, HS, YLE) ja Antti Blåfield (HS).

Bilderbergin piirissä on rahaeliitti jo vuosikymmenten ajan juoninut Euroopan unionia, yhtenäisvaluuttaa ja vapaita pääomamarkkinoita. Ojapelto muistutti, että Hesari oli aktiivisesti mukana Suomen manipuloinnissa EU:n ja rahaliitto EMU:n jäseneksi.

Ojapelto peräänkuulutti median tutkijoilta asiaan tarttumista: olisi syytä selvittää, miten paljon lehtien päätoimittajat säätelevät ja rajoittavat toimittajien ilmaisuvapautta. (TA)

Tekijä

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Kotimaa

Kommentit (11 kpl)

Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä

Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.