Media, demokratia ja poliittinen julkisuus
Suorilla televisiokeskusteluilla – kuten esimerkiksi Ylen A-Talkilla – on Suomen televisiossa pitkä historia. Alunperin niiden tavoitteena oli edistää demokraattista tasa-arvoa ja kansalaisten vaikuttamista. Ohjelmat ovat usein monikerroksellisia, ja niiden painopisteet vaihtelevat päivänpolitiikasta sosiaalisiin teemoihin ja aina historiaan asti.
Nykyisen uusliberalismin myötä on myös julkisen palvelun ohjelmien taustalla markkinalogiikka. Julkinen kilpailee omasta oikeutuksestaan mainosmedian kanssa.
Tampereen yliopiston tutkija, sosiologi Hanna Rautajoki on tutkinut televisiokeskusteluja julkisen keskustelun areenana. Hänen väitöskirjaprojektinsa laajempana teemana on uusliberalismi nykyisen yhteisöttömyyden taustalla....
MARKO KORVELA
* Artikkeli perustuu Turun yliopistolla helmikuussa Minä ja markkinavoimat -seminaarissa pidettyyn esitelmään.