Media, demokratia ja poliittinen julkisuus

31.03.2006 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Lue lisää Tiedonantajasta nro 13/2006.

Suorilla televisiokeskusteluilla – kuten esimerkiksi Ylen A-Talkilla – on Suomen televisiossa pitkä historia. Alunperin niiden tavoitteena oli edistää demokraattista tasa-arvoa ja kansalaisten vaikuttamista. Ohjelmat ovat usein monikerroksellisia, ja niiden painopisteet vaihtelevat päivänpolitiikasta sosiaalisiin teemoihin ja aina historiaan asti.


Nykyisen uusliberalismin myötä on myös julkisen palvelun ohjelmien taustalla markkinalogiikka. Julkinen kilpailee omasta oikeutuksestaan mainosmedian kanssa.


Tampereen yliopiston tutkija, sosiologi Hanna Rautajoki on tutkinut televisiokeskusteluja julkisen keskustelun areenana. Hänen väitöskirjaprojektinsa laajempana teemana on uusliberalismi nykyisen yhteisöttömyyden taustalla....



MARKO KORVELA


* Artikkeli perustuu Turun yliopistolla helmikuussa Minä ja markkinavoimat -seminaarissa pidettyyn esitelmään.

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!