Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    VR karsii junavuoroja

    Kotimaa
    Avainsanat: leikkaukset, joukkoliikenne, VR
    30.3.2016 - 10:56
    Tiedonantaja

    Kauko- ja lähijunaliikenteessä astui pääsiäisenä voimaan lukuisia aikataulumuutoksia. Paikoin vuoroja harvennetaan, toisaalla taas joidenkin hiljaisempien seisakkeiden ohi junat ajavat pysähtymättä.

    Kärkölän kunnan Lappilan kylän kyläyhdistys haluaa tuoda eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelyyn VR:n päättämät junavuorojen leikkaukset rataosuudella Lahti–Riihimäki. Päätöksellä vähennetään junavuoroja joka toisella vuorolla siten, että VR saa toteutettua liikenteen yhdellä junayksiköllä.

    Kyläyhdistys epäilee, että VR:n päätös perustuu vääristyneisiin tilastoihin rataosuuden matkustajamääristä.

    – Käytännössä vuosikausia on jatkunut tilanne, jossa junamatkustajille ei ole myyty lippua heti Lappilasta lähdön jälkeen sekä useasti ei ollenkaan. Lappila kuuluu Helsingin lähiliikenteen G-vyöhykkeeseen, joten sarjalippujen ostajat eivät välttämättä kirjaudu Lappilan aseman käyttäjiin, toteaa yhdistyksen puolesta puheenjohtaja Seppo Eerola.

    Kärkölä ja Hausjärvi eivät ole periferiaa

    Junavuorojen vähentäminen tulee kyläyhdistyksen mukaan lisäämään yksityisautoilua. Se asettaa opiskelijat ja työssäkäyvät eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole mahdollista hankkia yksityisautoa. Mahdolliset korvaavat linja-autoyhteydet lisäävät nekin liikennepäästöjä. Päätöstä tehtäessä Uudenmaan ely-keskukselta ei ole missään vaiheessa kysytty joukkoliikenteen järjestämisestä ja sen korvaamisesta.

    ”Tällaisilla päätöksillä ihmisiä ajetaan väkisin asumaan suuriin kasvukeskuksiin.”

    Eerola ja kumppanit muistuttavat, että Kärkölä ja Hausjärvi eivät ole periferiaa.

    – Alueella asuu paljon muun muassa Lahdessa ja Riihimäellä työskenteleviä veronmaksajia. Tällaisilla päätöksillä ihmisiä ajetaan väkisin asumaan suuriin kasvukeskuksiin ja autioitetaan suurienkin kaupunkien välissä olevia, hyvien kulkureittien ja infrastruktuurin omaavia sekä lyhyiden matka-aikojen alueella sijaitsevia kuntia.

    Voimassaoleva joukkoliikennelaki asettaa tavoitteeksi joukkoliikenteen kehittämisen siten, että ihmisten käytettävissä on välttämättömiä jokapäiväisiä liikkumistarpeita vastaavat joukkoliikenteen palvelut koko maassa.

    – Mielestämme päätöksessä puututaan huonontavasti kansalaisten oikeuteen saada julkisen liikenteen palvelua. Lappilasta ei ole muuta julkista liikennettä kuin junaliikenne. Kaikki kunnalliset ja kaupalliset palvelut ovat Järvelässä, jonne on matkaa kuusi kilometriä, muistuttaa Lappilan kyläyhdistys.

    VR: vastuu hallituksen

    Mika Heijari VR Groupista toteaa, että voimaan tulleet aikataulumuutokset liittyvät liikenne- ja viestintäministeriön päättämiin ostoliikenteen muutoksiin.

    – Valtio ei enää osta Lahti-Riihimäki –rataosuudelle matkustajaliikennettä. Jäljelle jäävä liikenne on ministeriön päättämää velvoiteliikennettä. Kyse ei siis ole VR:n päätöksistä, toteaa Heijari.

    Valtion säästöpäätösten vuoksi liikenne- ja viestintäministeriö on joutunut vähentämän junaliikenteen ostoja VR:ltä ja määrittelemään VR:n liikennöintivelvoitteen uudelleen. Junaliikenteen ostoihin on alkaneelle vuodelle kohdistettu hallitusohjelman mukaisesti 12,3 miljoonan euron leikkaukset, mikä vastaa 30 % edellisvuoden määrärahasta.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Lagos vahvistaa asemaansa Afrikan luovana keskuksena – ja Nigerian väkirikkaimpana sekä taloudellisesti merkittävänä keskuksena. Kuva Jironi B CCO 4.0
    Kulttuuri
    27.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Katutaide tekee nykytaiteesta kiinnostavaa

    Vuoden 2025 Lagosin katutaidefestivaali (Lagos Street Art Festival, LSAF) muuttaa kaupungin kadut valtavaksi julkiseksi näyttämöksi.

    Israelin parlamentti jatkaa väliaikaista lakia, joka mahdollistaa ulkomaisten medioiden lähetyskiellot, jos niiden katsotaan vahingoittavan valtion turvallisuutta. Kuva IPPA CCO 4.0
    Ulkomaat
    26.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Israel kiristää otettaan ulkomaisesta mediasta – Kansainvälinen journalistiliitto IFJ varoittaa vakavasta iskusta sananvapaudelle

    Tiedonantajan toimituskunta on syvästi surullinen pitkäaikaisen toverin poismenosta ja ottaa osaa Veikko Koivusalon läheisten suureen menetykseen. Kuva Veikko Koivusalo
    Uutiset
    25.12.2025
    Toimitus

    Tiedonantajan pitkäaikainen valokuvaaja Veikko Koivusalo on kuollut

    Elokapina järjesti Helsingissä Kaisaniemenkadulla 3.10.2020 mielenosoituksen. Poliisi käytti mielenosoituksessa OC kaasua noin 30 istuvaa mielenosoittajaa vastaan, Kaasu on
    Uutiset
    25.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Hovioikeus tuomitsi poliisijohtoa kaasuttamisesta – Elokapina: ”Voimme viimein keskittyä olennaiseen”

    Työttömien mielenosoitus Helsingissä 1993 (02).tif Kari Kankainen
    Uutiset
    24.12.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pitkäaikaistyöttömyys kasvaa rajusti – työmarkkinoiden eriarvoisuus syvenee kriisiksi

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!