Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Bushin hallinto valehteli täysin tietoisesti

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Erkki Susi


    George W. Bushin

    hallinto yrittää laistaa vastuun Irakin
    joukkotuhoaseita koskeneista valheistaan paitsi väittämällä,
    että kyse oli ”tiedustelun epäonnistumisesta” ja että
    poliittinen johto ei painostanut tiedustelua (TA 13.2.04), myös väittämällä,
    että Bushia johdettiin harhaan ja että USA:n ohella kaikki muutkin
    olivat väärässä.

    Jos väite, jonka mukaan Bushia johdettiin harhaan, olisi totta, se
    olisi itsessään riittävä syy erottaa hänen virasta
    rikollisen huolimattomuuden ja epäpätevyyden perusteella.

    Mutta todellisuudessa tämäkin väite on pelkkää
    huijausta. Bush nosti hallintoonsa juuri samat äärimilitaristit,
    kuten

    Dick Cheneyn

    ,

    Donald Rumsfeldin

    ja

    Paul Wolfowitzin

    ,
    jotka olivat lähes vuosikymmenen kampanjoineet uuden sodan puolesta
    saattaakseen päätökseen Persianlahden sodassa vuonna 1991
    kesken jääneen työn – eli kukistaakseen

    Saddam Husseinin

    hallinnon, miehittääkseen Irakin ja kaapatakseen sen öljyvarat.

    Vankat todisteet osoittavat, että Bush ja hänen neuvonantajansa
    olivat päättäneet hyökätä Irakiin jo valtaan
    tullessaan. Se mitä heiltä puuttui, oli tekosyy. Syyskuun 2001
    terrori-iskut antoivat heille heidän etsimänsä

    casus bellin

    ja he tarttuivat siihen innokkaasti, vaikka tiesivätkin, ettei Saddamilla
    ollut mitään tekemistä iskujen kanssa eikä mitään
    yhteyksiä al-Qaidaan. Bush apureineen alkoi kehittää tekosyytä
    sodan aloittamiseen. Keskeiseksi tuli tiedustelutietojen väärentäminen.

    Bushin hallinnon edustajat sekä painostivat tiedusteluvirkailijoita
    tuottamaan heidän toivomiaan ”tietoja” että sivuuttivat
    normaalit tiedustelukanavat. Tiedustelupalvelujen ehdolliset ja kysymysmerkkejä
    sisältäneet arviot esitettiin ehdottomina tosiasioina. Irakilaisten
    pakolaisryhmien välittämät ja tiedustelupalvelujen joko tarkistamattomat
    tai torjumat äärimmäiset väitteet esitettiin julkisuudessa
    vuorenvarmana tiedustelutietona Irakin joukkotuhoaseista.

    Rumsfeld ja hänen uuskonservatiivinen klikkinsä Pentagonissa
    käynnistivät oman tiedusteluoperaationsa nimeltä Office of
    Special Plans pian syyskuun 11. päivän terrori-iskujen jälkeen.
    Sen tarkoitus oli ohittaa perinteiset tiedustelupalvelut ja kyhätä
    jopa kaikkein epäilyttävimmistä väitteistä kasaan
    syy hyökätä Irakiin. Vain sellaisia ”tietoja” valittiin,
    jotka tukivat hallinnon etukäteen omaksumaa kantaa ja muut jätettiin
    huomiotta.

    Surullisenkuuluisassa haastattelussaan

    Vanity Fair

    -lehdelle toukokuussa
    2003 Wolfowitz nähtävästi tahattomasti tunnusti, että
    Bushin hallinnossa oli keskusteltu kolmesta mahdollisesta tekosyystä
    hyökätä Irakiin: joukkotuhoaseista, Irakin tuesta terrorismille
    ja baath-hallinnon harjoittamasta sisäisestä sorrosta. Joukkotuhoaseet
    nostettiin muiden perusteiden yläpuolelle ”byrokraattisista syistä”.
    ”Byrokraattisista syistä keskityimme yhteen asiaan, joukkotuhoaseisiin,
    sillä se oli syy, josta kaikki pääsivät yhteisymmärrykseen.”

    Wolfowitzin mukaan Irakin sisäinen sorto ei ollut riittävä
    syy panna ”amerikkalaisia poikia hengenvaaraan, eikä varmastikaan
    siinä määrin kuin me teimme. Yhteyksistä terrorismiin
    taas vallitsi ”suurin erimielisyys byrokratian piirissä”.

    Vaikka Wolfowitz myönsi, ettei Saddamin ja al-Qaidan yhteyksistä
    vallinnut yksimielisyyttä., Bush, Cheney, Rumsfeld, ulkoministeri

    Colin
    Powell

    , turvallisuusneuvonantaja

    Condolleeza Rice

    ja eräät
    muut toistelivat julkisuudessa tätä väitettä ja hallinto
    on pitänyt siitä kiinni näihin päiviin asti. Ja Wolfowitzin
    lausunto, ettei Irakin sisäinen sorto ollut syy panna amerikkalaisia
    poikia hengenvaaraan, on täysin ristiriidassa niiden lausuntojen kanssa,
    joita Bushin hallinnon edustajat ovat antaneet sen jälkeen kun he ovat
    joutuneet keksimään hyökkäykselle ”moraalisen”
    perustelun.

    Wolfowitzin lausunto vahvistaa, että kysymys joukkotuhoaseista valittiin
    kyynisesti parhaaksi keinoksi myydä sota epäilevälle yleisölle.
    Kyse ei ollut mistään ”harhaanjohdetuksi joutumisesta”.

    Todellisuudessa Bushin hallinto tiesi koko ajan, ettei Irakilla ollut
    joukkotuhoaseita. Tämän osoittavat muun muassa kolme hallinnon
    edustajien paljon ennen syyskuun 11. päivän terrori-iskuja antamaan
    lausuntoa, joista on haluttu vaieta ja jotka

    John Pilger

    kaivoi äskettäin
    esille.

    Maaliskuun 15. päivänä 2001 Powell meni vielä pidemmälle
    ja sanoi, että Saddam ei ollut kyennyt ”rakentamaan sotilaallista
    varmistustaan tai kehittämään joukkotuhoaseita kymmenen viime
    vuoden aikana”. USA on pitänyt hänet menestyksellisesti ”karsinassa”.

    Kaksi kuukautta myöhemmin myös Condolleeza Rice kuvaili Irakia
    heikoksi, jaetuksi ja sotilaallisesti puolustuskyvyttömäksi. ”Saddam
    ei kontrolloi maan pohjoisosaa”, Rice sanoi. ”Hänen asevoimiaan
    ei ole uudelleen rakennettu.”

    Toinenkin tunnettu valhe paljastaa sen väitteen mielettömyyden,
    että väärä tiedustelutieto johti Bushia harhaan. Puheessaan
    28.1.2003 Bush väitti, että Saddam ”äskettäin yritti
    hankkia merkittäviä määriä uraania Afrikasta”.
    Bush siis esitti tosiasiana väitteen, jonka CIA:n johtaja

    George
    Tenet

    oli ainakin kolme kuukautta aikaisemmin nimenomaisesti torjunut.
    Hän oli henkilökohtaisesti soittanut Valkoiseen taloon ja kehottanut
    Bushia poistamaan väitteen lokakuun 7. päiväksi valmistelemastaan
    puheesta. Tuosta puheesta väite poistettiinkin.

    Tenetillä oli hyvä syy estää Bushia käyttämästä
    Afrikan uraania koskevaa väitettä. Saman vuoden helmikuussa Cheney
    oli lähettänyt diplomaatti

    Joseph Wilsonin

    Nigeriin todentamaan
    väitteen, että Irak oli ostanut tästä maasta uraania.
    Väite perustui Italian tiedustelupalvelulle myytyyn ja Britannialle
    sekä USA:lle välitettyyn dokumenttiin. Wilson raportoi, että
    väite oli ”väärennetty ja epätodellinen”.

    Useat amerikkalaiset ja kansainväliset tiedustelupalvelut päättelivät,
    että uraanikauppaa koskenut dokumentti oli karkea väärennös.
    Kaksi viikkoa ennen Irak-hyökkäyksen alkamista kansainvälisen
    atomienergiajärjestön johtaja

    Mohamed ElBaradei

    julisti
    raportissaan YK:n turvallisuusneuvostolle, että dokumentti oli ”epäaito”,
    ja torjui uraanikauppaväitteen perättömänä.

    Kuitenkin väite ilmaantui uudelleen Bushin hallinnon propagandaan
    jo ennen Bushin tammikuun 2003 puhetta. Joulukuun 19. päivänä
    2002 ulkoministeriö leimasi Irakin YK:lle antaman selvityksen vilpilliseksi,
    koska siinä ei myönnetty ”yrityksiä hankkia uraania
    Nigeristä”.

    New York


    Timesiin

    23.1. kirjoittamassaan
    kolumnissa Condoleezza Rice sanoi saman asian perusteella ”meidän
    tietävän, että Irak valehtelee”.

    Enempää näitä lausuntoja kuin Bushin tammikuun puheen
    uraaniväitettä ei voida uskottavasti tulkita vahingoksi tai sattumaksi.
    Sitä, että Bushin esittämää väärää
    väitettä oli etukäteen mietitty, korostaa se tosiasia, että
    hän viittasi ”Britannian hallituksen” saamaan tietoon. Tempun
    tarkoitus oli kiertää se tosiasia, että CIA ja muut USA:n
    tiedustelupalvelut olivat pitäneet väitettä epäuskottavana.

    Miksi Bushin hallinnolle oli niin tärkeää elvyttää
    juuri tämä valhe huolimatta? Sotahanke törmäsi vuoden
    2002 lopussa kasvaviin vaikeuksiin. Irakiin palanneet YK:n asetarkastajat
    eivät olleet löytäneet mitään todisteita joukkotuhoaseista.
    Sodanvastaiset mielenosoitukset kasvoivat ympäri maailmaa. Ranska,
    Venäjä, Saksa ja Kiina vastustivat USA:n ja Britannia yrityksiä
    ajaa YK:n turvallisuusneuvostossa läpi uusi hyökkäyksen oikeuttava
    päätöslauselma.

    Tästä syystä tuli yhä tärkeämmäksi
    pelata ydinkortilla: pelotella, että Irak oli ehkä vain vuoden
    päässä ydinpommin rakentamisesta ja että se saattaisi
    luovuttaa ydinaseita terroristeille. Mutta edellytyksenä ydinaseen
    rakentamiselle oli Irakin kyky hankkia fissiilistä materiaalia. Niger-ankka
    sopi tähän tarkoitukseen, ja siksi sitä käytettiin.

    Kolmannen lenkin ”tiedustelun epäonnistumiseen”
    perustuvan peitetarinan valheiden ketjussa muodostaa se, mitä entinen
    USA:n ase-etsintäryhmän johtaja

    David Kay

    kertoi senaatin
    puolustusasiainvaliokunnalle 28.1.2004: ”Näyttää siltä,
    että me kaikki olimme väärässä.”

    Saksan tiedustelu, Ranskan tiedustelu ja

    Bill Clintonin

    hallinto
    olivat kaikki sitä mieltä, että Irakilla oli vaarallisia
    joukkotuhoaseita, Kay julisti valiokunnassa ja lukuisissa haastatteluissa.
    Kay antoi ymmärtää, että tämä ”tosiasia”
    vapautti Bushin syyllisyydestä ja osoitti, että kaikki hallinnon
    perättömät lausunnot olivat ”rehellisiä” virheitä.

    Kayn väitettä arvioitaessa Bushin hallinnon ”virheet”
    on asetettava oikeisiin mittasuhteisiin. Bush, Cheney, Rumsfeld, Powell
    ja muut eivät olleet väärässä vain yksityiskohtien
    tai asteen osalta. He julistivat toistuvasti, että heillä oli
    varmat todisteet siitä, että Saddamilla oli satoja tonneja kemiallisia
    aseita, satoja tuhansia litroja biologisia aseita ja ydinohjelma, joka mahdollistaa
    pommin rakentamisen jopa vuodessa.

    Powell väitti YK:n turvallisuusneuvostossa 5.2.2003 väitettyjä
    asepaikkoja ja -laitteita koskevien kuvien avulla, että Irakilla ei
    vain ollut näitä aseita, vaan myös keinot – muun muassa Scud-ohjukset
    ja pitkän kantaman kauko-ohjauksiset lentokoneet – niiden toimittamiseen
    maaleihinsa. Rumsfeld julisti maaliskuussa 2003 kategorisesti, että
    USA:n viranomaiset tiesivät Irakin joukkotuhoaseiden sijainnin. ”Me
    tiedämme missä ne ovat”, hän sanoi.

    Se, että YK:n asetarkastajat eivät olleet löytäneet
    mitään todisteita sellaisista aseista, vain korosti USA:n hallituksen
    mukaan tarkastusten ja muun diplomaattisen lähestymistavan hyödyttömyyttä.
    Vaara oli niin akuutti ja välitön, että sota oli ainoa ratkaisu.

    Jokainen Bushin hallinnon väitteistä on osoitettu täysin
    vääriksi. Kiellettyjen aseiden kätköt, ydinohjelmat,
    liikuteltavat bioaselaboratoriot, magneetit ja alumiinilieriöt uraanin
    rikastamiseksi, pitkän kantamat lentolaitteet, Scud-ohjukset Jättimäisen
    huijauksen tulkitseminen pelkäksi epäpätevyydeksi tai taitamattomuudeksi
    on loukkaus ihmisten ajattelukykyä kohtaan.

    Euroopan imperialististen maiden ja Clintonin hallinnon osallistuminen
    Irakin joukkotuhoaseita koskevan valheen levittämiseen ei millään
    tavalla todista laskelmoitua petosta vastaan. Pikemminkin se korostaa tosiasiaa,
    että kaikki imperialistiset vallat käyttivät yli vuosikymmenen
    ajan valheellista syytöstä Irakin joukkotuhoaseista tekosyynä
    Irakin ahdisteluun ja sen itsenäisyyden tuhoamiseen. Clintonin hallinto
    piti yllä arviolta 1,5 miljoonan irakilaisen siviilin hengen vaatineita
    pakotteita ja pommitti jatkuvasti maata.

    Myös ”me olimme kaikki väärässä” -väite
    on totaalisessa ristiriidassa tosiasioiden kanssa.

    Ne hallitukset ja kansainväliset elimet, jotka olivat jossain määrin
    itsenäisiä USA:n suhteen, ilmaisivat joko epäilynsä
    Bushin hallinnon villejä väitteitä kohtaan tai suoranaisen
    erimielisyytensä. Väite, että Ranska ja Saksa olivat muka
    solidaarisia Bushin hallinnon joukkotuhoaseväitteille, on mieletön.
    Näiden maiden edustajat asettivat sekä YK:n turvallisuusneuvostossa
    että sen ulkopuolella avoimesti kyseenalaiseksi USA:n johtajien antaman
    kuvan.

    YK:n asetarkastajien johtaja

    Hans Blix

    kertoi turvallisuusneuvostolle
    14.2.2003, yhdeksän päivää Powellin neuvostossa pitämän
    puheen jälkeen, että vaikka joistakin aseista ja aineista ei ollut
    saatu selvitystä, ”ei pidä hypätä johtopäätökseen,
    että ne ovat olemassa”.

    Blix muistutti, että Irak salli YK:n tarkastajille vapaan pääsyn
    mihin tahansa kohteisiin, ja kumosi yksiselitteisesti useita Powellin edellisellä
    viikolla esittämiä syytöksiä. Blix sanoi, että
    YK:n tarkastajat olivat tutkineet kaikki USA:n heille osoittamat väitetyt
    joukkotuhoasekohteet eivätkä olleet löytäneet todisteita
    kielletyistä aseista. Hän moitti USA:ta siitä, että
    se kieltäytyi luovuttamasta sitä mitä se väitti lisätiedustelutiedoksi
    Irakin joukkotuhoaseista. Käytännössä hän antoi
    ymmärtää, että kyse oli USA:n bluffista.

    YK:n asetarkastajien turvallisuusneuvostolle sodan jälkeen 30.5.2003
    luovuttama raportti oli vielä kategorisempi. Siinä todettiin,
    että tarkastukset eivät paljastaneet ”mitään todisteita
    joukkotuhoaseohjelmien jatkumisesta tai elvyttämisestä tai merkittäviä
    määriä kiellettyjä nimikkeitä”.

    Raportissaan YK:n turvallisuusneuvostolle 14.2.2003 Mohamed ElBaradei
    sanoi, että ”me emme ole toistaiseksi löytäneet mitään
    todisteita käynnissä olevista kielletyistä ydin- tai siihen
    liittyvistä aktiviteeteista Irakissa”. Turvallisuusneuvostolle
    7.3. antamassaan lisäraportissa ElBaradei vielä vahvisti saman
    ja torjui myös USA:n väitteet, joiden mukaan Irak olisi yrittänyt
    tuoda maahan uraania sekä sen rikastamiseksi tarvittavia välineitä.

    David Kay ja muut Bushin hallinnon puolustelijat, jotka julistavat ”me
    olimme kaikki väärässä”, sivuuttavat tarkoituksenmukaisesti
    YK:n asetarkastajien samoin kuin entisen tarkastajan

    Scott Ritterin

    lausunnot. Ritter julisti toistuvasti ennen sotaa, että Bushin hallinto
    valehteli ja että mitään vakavia todisteita Irakin joukkotuhoaseista
    ei ollut olemassa.

    Jopa jotkin USA:n tiedustelupalvelujen virallisista raporteista olivat vastakkaisia
    Bushin hallinnon kategoristen väitteiden kanssa. Syyskuussa 2002, jolloin
    propagandakampanja sodan puolesta oli täydessä vauhdissa, puolustusvoimien
    tiedustelupalvelu DIA:n arvioi, että ”ei ole mitään
    uskottavaa informaatiota siitä, tuottaako ja varastoiko Irak kemiallisia
    aseita”.

    Carnegie Endowment for International Peace -tutkimuslaitoksen tämän
    vuoden tammikuussa julkistama raportti kiinnitti paljon huomiota CIA:n syyskuussa
    2002 laatimaan kansalliseen turvallisuusarvioon (National Intelligence Estimate,
    NIE). Tätä dokumenttia enemmän kuin mitään muuta
    Bushin hallinto käytti tukemaan väitteitään. Garnegie
    tekee selväksi, että NIE merkitsi selvää muutosta sekä
    USA:n tiedusteluväitteiden sisällössä että sävyssä.

    Carnegien mukaan tiedustelupalvelut olivat vuoden 2002 alkupuolella yksimielisiä
    siitä, että Persianlahden sota, YK:n tarkastukset ja myöhempi
    sotilaallinen toiminta olivat tuhonneet suurimman osan Irakin joukkotuhoase-
    ja pitkän kantaman ohjusten kyvystä ja ettei ollut suoranaisia
    todisteita, että Irakissa oli jäljellä mitään kemiallisia
    tai biologisia aseita.

    Vuoden 2002 puoliväliin tultaessa poliittisen johdon lausunnot uhasta
    kuitenkin muuttuivat dramaattisesti hälyttävämmiksi koskien
    uhan varmuutta ja todisteiden suurempaa varmuutta. Carnegien mukaan tätä
    muutosta eivät näytä tukeneen uudet, konkreettiset tiedusteluyhteisön
    raportteihin perustuvat todisteet..

    Toisin sanoen USA:n tiedusteluarvioissa ei ollut mitään perustaa
    Irakin joukkotuhoaseita koskeneille hälyttäville väitteille,
    joita Bushin hallinto alkoi esittää vuoden 2002 elokuussa. Päinvastoin
    siitä hetkestä eteenpäin tiedustelutietoja peukaloitiin vahvistamaan
    omaksuttua sotaan suuntautuvaa politiikkaa.

    Syyskuun 2002 NIE:stä tuli tiedustelutietojen peukaloinnin ja väärentämisen
    läpimurto. Kun aiemmat tiedusteluarviot olivat olleet täynnä
    varauksia ja epäilyjä, syyskuun 2002 NIE esitti kategorisia lausuntoja
    Irakin joukkotuhoaseiden olemassaolosta. NIE ensimmäistä kertaa
    väitti kategorisesti, että Irak oli aloittanut uudelleen ydinohjelmansa
    ja että sillä ”luultavasti olisi ydinase tällä
    vuosikymmenellä”. Raportti sisälsi myös syytöksen,
    että Irak oli tuonut alumiinilieriöitä ja magneetteja uraanin
    rikastamiseen sekä aloittanut yritykset hankkia uraanimalmia ja uraanin
    oksidia.

    Kun aiemmissa tiedusteluarvioissa oli sanottu, että Irakilla ”saattaa
    olla” kätkettyjä kemiallisten aseiden varastoja, NIE julisti
    ”suurella varmuudella”, että Irakilla oli sellaisia aseita,
    ”luultavasti 100-500 tonnia” Kun aiemmissa arvioissa oli ilmaistu
    ”huoli”, että Irak ”saattaisi uudelleen tuottaa biologisten
    aseiden vaikuttavia aineita, NIE julisti ”suurella varmuudella”,
    että Irak oli todella alkanut tehdä niin ja että sillä
    oli aktiivinen bioaseohjelma. NIE nosti myös ensimmäistä
    kertaa esiin väitteen Irakin liikuteltavista bioaselaboratorioista.

    Kansallisen turvallisuusarvion oletetaan edustavan kaikkien tiedustelupalvelujen
    harkittua yhteisymmärrystä. Mutta Carnegien raportti huomauttaa,
    että syyskuun 2002 NIE kyhättiin kasaan ennennäkemättömällä
    kiireellä. Kaiken lisäksi se sisälsi epätavallisen määrän
    poikkeavia näkemyksiä eri tiedustelupalveluilta, jotka kieltäytyivät
    allekirjoittamasta tiettyjä päätelmiä.

    Lokakuussa 2002 Tenet julkisti NIE:n ei-salaisen version otsikolla ”Irakin
    joukkotuhoaseohjelmat”. Tästä julkisesta versiosta oli kuitenkin
    jätetty pois palvelujen eriävät näkemykset joistakin
    NIE:n kaikkein karmeimmista ja dramaattisimmista päätelmistä.
    Carnegien raportti osoittaa tämän vertaamalla lokakuussa 2002
    julkistettua versiota sodan jälkeen heinäkuussa2003 julkistettuihin
    paljon tarkempiin poimintoihin NIE:sta.

    Esimerkiksi ulkoministeriön tiedustelu- ja tutkimus toimisto kirjoitti,
    että se piti ”käytettävissä olevia todisteita riittämättöminä
    tukemaanarviota, että Irak oli aloittanut uudelleen ydinaseohjelmansa.
    Samoin se piti väitettä uraanin tuomisesta Afrikasta ”hyvin
    kyseenalaisena”. Energiaministeriö torjui väitteen, että
    Irak toi maahan alumiinilieriöitä uraanin rikastamiseksi.

    Nämä eriävät näkemykset painettiin pimentoon,
    samoin kuin kaksi muuta NIE:n avainpäätelmää, johon
    kaikki tiedusteluyhteisöt olivat yhtyneet: se, ettei Saddamin ja syyskuun
    11. päivän hyökkäyksen välillä ollut mitään
    yhteyttä, ja se, ettei Saddam todennäköisesti luovuttaisi
    joukkotuhoaseita terroristeille.

    Kun Bush puheessaan kansakunnalle 17.3.2003 julisti sodan Irakille, hän
    sanoi: ”Maailman turvallisuus vaatii Saddam Husseinin aseistariisumista
    nyt.” Nyt jopa Bushin tukijat myöntävät, että ei
    ollut mitään aseistariisuttavaa. Irakin johto oli kertonut joukkotuhoaseista
    totuuden. USA:n hallitus oli kertonut valheita valheiden perään.
    Nyt nämä valheet yritetään panna ”tiedustelun epäonnistumisen”
    syyksi.

    Tosiasiassa koko USA:n poliittinen ja median huippukerros tiesi, että
    hallitus valehteli ja että se oli päättänyt aloittaa
    sodan syistä, joilla ei ollut mitään tekemistä terroristiuhkien
    tai joukkotuhoaseiden kanssa. Esimerkiksi demokraattien presidenttiehdokkuudesta
    kilpaillut kenraali

    Wesley Clark

    myönsi tammikuussa, että
    ”tämä oli yleisesti tiedossa Washingtonissa”.

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon