Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Junakalustoyhtiö helpottaa liikenteen kilpailuttamista?

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    Pääkaupunkiseudulle perustettiin 25.11.

    Junakalusto Oy

    -niminen osakeyhtiö, jonka on määrä jatkossa rahoittaa,
    hankkia ja hallinnoida ns.

    YTV

    -alueen lähijunaliikenteeseen
    tarvittavia uusia junia. Vuoden alkukuukausina toimintansa käynnistävän
    kalustoyhtiön omistus jakaantuu osakkaiden kesken niin, että pääkaupunkiseudun
    kunnilla on yhtiöstä yhteensä 65 prosentin osuus – Helsinki
    34, Vantaa 17, Espoo 12 ja Kauniainen 2 – ja

    VR

    :llä 35 prosentin
    osuus.

    – Junakalustoyhtiön perustaminen helpottaa pääkaupunkiseudun
    lähijunaliikenteen myöhempää kilpailutusta ja yksityistämistä,
    kun on valmiiksi olemassa yhtiö, joka voi vuokrata junakalustoa uusille
    yksityisille liikennöintiyhtiöille, pelkää konduktööri

    Peter Björklöf

    . Hän on

    Rautatieläisten liiton

    jäsen ja työskentelee itse konduktöörinä mm. rataosuudella
    Helsinki-Karjaa-Helsinki, joka pääosin kulkee mainitun YTV-alueen
    halki.

    Virallisesti Junakalusto Oy:n muodostamista on perusteltu sillä, että
    YTV-alueen (YTV =

    Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta

    )
    lähijunaliikenteeseen tarvitaan noin sata uutta junayksikköä
    seuraavien 20 vuoden aikana. Syynä tähän ovat liikennemäärien
    kasvu, uudet ratahankkeet, nykyisen kaluston vanheneminen ja tarve parantaa
    kaluston palvelutasoa.

    Tarvittavien uusien junien rahoittamiseen sanotaan tarvittavan noin 500
    miljoonaa euroa vuosina 2010-2020. Päärahoitusmuodoksi esitetään
    lainoitusta ja leasingia.

    Konduktööri Peter Björklöf kuitenkin pelkää,
    että junakalustoyhtiötä myös käytetään
    hyväksi myöhemmin, kun pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä
    aletaan kilpailuttaa.

    – Kun on olemassa valmis junakalustoyhtiö, jossa VR:llä itsellään
    on vain 35 prosentin omistusosuus ja YTV-kunnat omistavat peräti 65
    prosenttia, on selvää, että tämä yhtiö saattaa
    vuokrata junakalustoa myös jollekin yksityiselle liikennöintiyhtiölle
    kilpailutuksen yhteydessä – kunhan ”hinnasta sovitaan”, Björklöf
    huomauttaa.

    Eli jos VR edelleen omistaisi käytettävissä olevan junakaluston
    kokonaan itse, se ei tietenkään vuokraisi sitä jollekin ulkopuoliselle
    kilpailijalle, vaan nuo kilpailevat yrittäjät joutuisivat hankkimaan
    kaluston itse jostakin muualta, käytännössä ulkomailta,
    mikä olisi jo paljon hankalampaa, kuin että sitä on tarjolla
    valmiiksi täällä kotimaassa.

    Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailutus on jo vuosia
    ollut tapetilla. Innokkaimmin sitä on ajanut juuri YTV, joskin YTV:ssäkin
    valta on vain sen muodostavien kuntien eli Helsingin, Espoon, Vantaan ja
    Kauniaisten päättäjillä, joiden keskuudessa – etenkin
    kokoomuspuolueen piirissä – harrastusta asiaan todellakin on löytynyt.

    Erityisen innokkaasti asiaa ajoi maan edellisen hallituksen liikenneministeri

    Kimmo Sasi

    (

    kok.

    ), mutta hänen puolueensa ehti eduskuntavaalitappion
    jälkeen pudota hallituksesta ennen kuin kilpailutusasiassa saatiin
    mitään sen konkreettisempaa aikaan.

    Uudessa

    Matti Vanhasen

    (

    kesk.

    ) hallituksessa Sasin kaltaista
    intoa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailuttamiseen
    ei ole ollut. Asia ei kuitenkaan ole sillä selvä.


    Veturimiesten liiton

    pääsihteeri

    Timo Tanner

    kertoo, että raideliikenteen kilpailuttamispaineet tulevat pääasiassa

    EU

    :sta.

    – Etenkin EU:n parlamentin nykyinen konservatiivivoittoinen enemmistö
    on ollut ja on edelleen kaikkinaisen rautatiekilpailun avaamisen kannalla
    ja olisi valmis kiirehtimään asian toteuttamista. Parlamentti
    liberalisoisi eli purkaisi rautatiekilpailua rajoittavaa lainsäädäntöä
    jopa enemmän kuin EU:n ministerineuvosto, Tanner toteaa.

    EU:n ns.

    kakkosrautatiepaketti

    oli määrä saada
    ratkaistuksi vuoden 2003 loppuun mennessä, mutta tämä ei
    onnistunut, ja asia meni nyt ns. sovittelumenettelyyn.

    Tannerin arvion mukaan rautatiepaketin tavaraliikennettä koskeva
    kilpailutus saattaisi tulla voimaan vuonna 2008, mutta henkilöliikennettä
    koskeva osuus ehkä vasta ensi vuosikymmenen puolella.

    – Mutta se tullee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, ja juuri
    EU:lta – oli sitten meidän suomalaisten kanta mikä hyvänsä,
    joten siihen pitäisi ajoissa varautua, Tanner katsoo.

    Jos vaikka ei kilpailutus ihan heti kohta tulisikaan, on siis juuri EU:n
    takia lähinnä vain ajan kysymys milloin se tulee, pelkää
    myös konduktööri Peter Björklöf.

    – Ja jos tai kun kilpailutus tulee, se johtaa väistämättä
    matkustajien palvelutason sekä työntekijöiden työehtojen
    heikkenemiseen, mutta myös junaliikenteen turvallisuuden huononemiseen,
    hän katsoo.

    Tämä on Björklöfin mukaan käynyt täysin
    selväksi sekä raideliikenteen kilpailutuksen yhteydessä ulkomailla
    – mm. Britanniassa ja Ruotsissa – sekä täällä Suomessa
    etenkin pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen vastaavan kilpailutuksen
    tiimoilla.

    – Milläs muulla jokin yhtiö voi kilpailla liikennöintikustannusten
    alentamisessa kuin työntekijöiden palkkojen ja muiden työehtojen
    heikentämisellä, Björklöf kysyy retorisesti.

    Myös rautatieläisten eri ammattijärjestöt ovat jatkuvasti
    vastustaneet pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailutusta.
    Viimeksi pari vuotta sitten Rautatieläisten liitto,

    Rautatievirkamiesliitto

    ja Veturimiesten liitto sekä

    VR Teknilliset

    tyrmäsivät
    yhteisessä julkilausumassaan silloisen liikenneministerin Kimmo Sasin
    kilpailuttamiskaavailut.

    – Rautatieläisten ammattijärjestöt ovat edelleenkin tätä
    kilpailuttamista vastaan, Veturimiesten liiton pääsihteeri Timo
    Tanner vahvistaa.

    Oli kilpailuttamisen aikataulu sitten mikä hyvänsä, konduktööri
    Peter Björklöf pelkää silti, että nyt perustettu
    junakalustoyhtiö helpottaa ja edistää lähijunaliikenteen
    kilpailuttamista sitten kun sen aika tulee – ennemmin tai myöhemmin.

    – Vähän samalla tavalla kuin Suomea on pikku hiljaa tehty

    Nato

    -yhteensopivaksi
    siten, että lopuksi tarvitsee vain ”työntää töpseli
    seinään”, voisi sanoa, että nyt myös pääkaupunkiseudun
    lähijunaliikennettä on tehty askeleen enemmän ”kilpailuttamis-
    ja yksityistämisyhteensopivaksi” perustamalla tuo kalustoyhtiö,
    Björklöf huomauttaa.

    Eli nyt on ulkopuolisen yksityisen liikennöintiyhtiön helpompi
    osallistua kilpailuun, kun ei tarvitse hankkia junakalustoa omasta takaa
    vaan se on – ainakin periaatteessa – vuokrattavissa uudelta Junakalusto
    Oy:ltä.

    Myös Veturimiesten liiton pääsihteeri Timo Tanner myöntää,
    että Junakalusto Oy:n perustaminen toki helpottaa tuota ennen pitkää,
    viimeistään EU:lta päälle tulevaa kilpailutusta.

    – Tosin pidän silti jonkinlaisena torjuntavoittona, että kalustoyhtiöön
    saatiin mukaan sentään myös VR edes 35 prosentin osuudella,
    kun ensin näytti, että VR jäisi kokonaan ulkopuolelle. Ja
    kyllä edessä olevia kieltämättä suuria investointeja
    auttaa merkittävästi se, etteivät ne ole pelkästään
    VR:n harteilla, vaan niihin osallistuvat myös pääkaupunkiseudun
    kunnat, Tanner katsoo.

    Lopulliset päätökset tehdään silti vasta, kun
    niiden aika on.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!