Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ”Kansanäänestyksellä irti EU:n perustuslaista ja erillisratkaisuun”

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    – Järkevintä, mitä mikä tahansa jäsenmaa voi
    tehdä, on kaataa aikanaan

    EU

    :n tuleva uusi perustuslakiesitys
    kansanäänestyksellä, jolloin maa joutuu tai pikemminkin pääsee
    erityisneuvotteluihin, joissa voi sanoa, että ”me haluamme tämmöisen
    tai tämmöisen jäsenyyden”.

    Näin esittää

    Helsingin yliopiston

    filosofian dosentti,
    akatemiatutkija

    Thomas Wallgren

    Tiedonantajan haastattelussa.

    Wallgren on myös

    Vaihtoehto EU:lle

    -kansanliikkeen

    VEU

    :n
    pitkäaikainen hallituksen jäsen ja toukokuussa perustetun

    Vasudhaiva
    Kutumbakam


    -demokratiafoorumi ry

    :n varapuheenjohtaja. Alun perin
    Intiasta muuallekin maailmaan levinneen järjestön sanskritinkielinen
    nimi tarkoittaa suomeksi suurin piirtein ”maailma on perhe”.

    Filosofi Thomas Wallgren muistuttaa alkajaisiksi, että EU:n ns.

    konventin

    piti alun perin tuottaa vaihtoehtoisia esityksiä siitä,
    miten EU:n peruskirja uudistetaan. Lähtökohtana oli EU:n demokratiavajeen
    korjaaminen ja peruskirjan yksinkertaistaminen.

    – Nyt konventti on kuitenkin ottanut oikeudekseen poiketa tästä.
    Se ei ensinnäkään tuota vaihtoehtoisia esityksiä vaan
    pyrkii tuottamaan yhteisen esityksen. Tällöin on hyvin vaikeaa
    syksyllä pidettävässä EU:n hallitusten välisessä
    konferenssissa

    HVK

    :ssa enää saada aikaan olennaisia muutoksia
    siihen esitykseen, jonka konventti on tehnyt, Wallgren katsoo.

    Perustuslakiluonnos tulee alustavaan käsittelyyn myös EU:n
    seuraavassa

    huippukokouksessa

    Kreikan Thessalonikissa juhannuksena
    eli jo noin viikon päästä.

    – Toinen asia on sitten vielä se, että konventti ei nyt enää
    ole tekemässä vain ”peruskirjan uudistusta” vaan se
    tekee EU:lle suoranaista perustuslakia. Se tarkoittaa sitä, että
    on tapahtumassa EU:n luonteen muutos. Siitä, että EU on ollut
    ”itsenäisten valtioiden” kaupallisiin kysymyksiin keskittyvä
    kansainvälinen järjestö, se on nyt muuttumassa jäsenvaltioiden
    itsenäisyyden lakkauttavaksi ylikansalliseksi voimapesäksi, Wallgren
    kortostaa.

    – Onhan se vähintäänkin liittovaltio, mutta itse asiassa
    vielä enemmänkin, Wallgren vastaa. – Se on uudentyyppinen järjestely.
    Liittovaltiohan on tavallaan myös valtioluonteinen, mutta syntyvän
    uuden unionin nyt esitetystä perustuslakiluonnoksesta puuttuu viimeisen
    200 vuoden aikana kehittynyt perustuslaillisen perinteen keskeinen periaate,
    jonka mukaan se valta, jota valtio tai liittovaltio käyttää,
    on kansan valtaa.

    – Tämähän on dramaattinen muutos, Wallgren jatkaa. – EU
    on lakkauttamassa sen vanhan, kovien taistelujen kautta saavutetun idean,
    että valtio on kansalaisten valtio, että se on jäsentensä
    valtio, ja valtio käyttää vain sitä valtaa, joka kuuluu
    kansalaisille. Eli että ”kaikki valta kuuluu kansalle”. Tätä
    periaatetta ei EU:n uuden perustuslakiluonnoksen missään pykälässä
    nyt ole.

    Wallgren katsoo, että sillä tavalla syntyvä EU merkitsee
    hyvin radikaalia murrosta meidän poliittisessa kehityksessämme.
    Hänestä voikin sanoa, että demokratiakehityksen kannalta
    se uhkaa merkitä askelta taaksepäin jopa siitä, mikä
    saavutettiin

    Ranskan suuressa vallankumouksessa

    vuonna 1789!

    – Eli poliittisen vallan ja kansalaisten välinen suhde on muuttumassa.
    Toinen asia joka muuttuisi on se, että EU:ta ei enää uuden
    perustuslain astuttua voimaan voisi luonnehtia itsenäisten jäsenvaltioiden
    yhteistoimintajärjestöksi. Kaikki jäsenvaltiot ”lakkautetaan”.
    Nimittäin, jos ”valtiota” määritellään
    siten, että sillä on yksinoikeus legitiimiin pakkovaltaan, eli
    poliisiin, armeijaan, rajavartiostoon jne., niin uusi perustuslaki on ottamassa
    nämä kaikki omalle kontolleen, Wallgren toteaa.

    Hän muistuttaa itsenäiselle valtiolle kuuluvan myös oikeus
    solmia kansainvälisiä sopimuksia. EU on jo ottanut tämän
    oikeuden itselleen. Lisäksi ns. yleiskompetenssi, eli oikeus toimia
    millä alalla hyvänsä, näyttäisi kyllä julistustasolla
    säilyvän jäsenvaltioilla, mutta käytännössä
    yleiskompetenssi siirtyisi EU:lle.

    – Suurimpana ongelmana tässä kaikessa on se, että tämän
    siirtymän uuteen järjestelmään pitäisi syntyä
    demokraattisesti. Jotta kävisi selväksi, halutaanko tätä
    todella, se edellyttää, että hallitukset ja kansalaiset tietävät
    ja ymmärtävät, mitä on tekeillä, ja ennen kaikkea,
    että kansalaiset ovat mukana päättämässä mitä
    tehdään. Tämä vaatii vähintäänkin, että
    järjestetään kansanäänestykset siitä, astuuko
    uusi perustuslaki voimaan vai ei. Mutta lisäksi vaadittaisiin kyllä
    myös, että kansalaiset ovat itse mukana laatimassa uutta perustuslakia,
    Wallgren huomauttaa.

    Nyt kuitenkin EU:sta puuttuu se periaate, että kansan valitsemat
    edustajat säätävät lain. EU:n komissiolla on tämä
    lakialoitemonopoli. On myös pieni joukko virkamiehiä, jotka voivat
    tehdä esityksiä laiksi EU-tasolla.

    – Lisäksi pitäisi olla selkeä vallanjako lakia säätävään,
    lakia toimeenpanevaan ja lakia tulkitsevaan eli tuomioistuinvaltaan. Tätäkään
    vallanjakoa ei EU:n uudessa perustuslakiluonnoksessa ole. Kolmanneksi on
    vielä valtion ja talouden eli markkinoiden välinen suhde. Demokratiassa
    valtion tulee säädellä markkinoita, EU:ssa markkinat säätelevät
    valtiota, Wallgren korostaa.

    – Erikoisinta on se, että konventti tuottaa nyt tämmöisen
    paperin, joka on vallankumouksellinen teknokraattinen vallankaappaus. Okei,
    mutta kansalaisten tulee sitten vähintäänkin saada päättää
    siitä, hyväksytäänkö tämä vai ei, Wallgren
    painottaa ja tekee omat ehdotuksensa:

    – Itselläni on kolme esitystä, jotka tekisivät EU:sta
    demokraattisemman kuin se on nyt tai miksi se olisi tulossa nykyisen perustuslakiluonnoksen
    perusteella. Ensimmäinen on se, että aloitevalta siirretään
    kokonaan pois EU:n komissiolta ja annetaan kansallisille parlamenteille.
    Toinen on se, että valta päättää siitä, mistä
    asioista EU päättää ja mistä asioista kansallisesti
    päätetään, olisi kansallisilla parlamenteilla. Kolmas
    on sitten se, että niissä asioissa joissa on EU:n päätäntävaltaa,
    olisi mahdollista ottaa asia kansallisesti päätettäväksi
    kansanäänestyksen muodossa, Wallgren esittää.

    Hänen mukaansa niissä asioissa, jotka on annettu EU-tasolla
    päätettäviksi, voitaisiin pitää tarvittaessa koko
    EU-tason kattavia kansanäänestyksiä, ja taas niissä
    asioissa, jotka on jätetty kansallisesti päätettäviksi,
    voitaisiin pitää tarvittaessa kansallisia kansanäänestyksiä.

    Eli kyse olisi eräänlaisesta ”valintaperiaatteessa”,
    jonka mukaan kukin maa voisi itse valita mitkä asiat annetaan yhteiseen
    hoitoon ja mitkä hoidetaan itse. Sitä voisi myös leikillisesti
    kutsua ”

    EU à la carte

    ” -menetelmäksi, tai ”rusinat
    pullasta” -periaatteeksi.

    – Kaikkein olennaisin kohta perustuslakiluonnoksessa on mielestäni
    kuitenkin osassa 4, artiklassa 7, momentissa 3, jossa säädetään
    kyseisen perustuslain voimaanastumisesta, että jos kaksi vuotta perustuslakiesityksen
    allekirjoittamisen jälkeen sopimus on hyväksytty ja ratifioitu
    neljässä viidesosassa jäsenmaista, mutta joillakin muilla
    jäsenmailla on vaikeuksia ratifioinnin kanssa, niin silloin EU:n neuvoston
    täytyy kokoontua, Wallgren tapailee ulkomuistista luonnoksen muotoiluja.

    Hänestä tämä tarkoittaa sitä, että jos
    esimerkiksi Suomi – tai mikä tahansa muu jäsenmaa – kaataa perustuslain
    kansanäänestyksessä, EU joutuu kutsumaan pääministerit
    koolle ja ilmoittamaan, että ”okei, me jatkamme sitten ilman teitä”.
    Eli käytännössä EU pystyy näin ohittamaan kansanäänestyksen
    mahdollisesti hylkäävän tuloksen jossakin maassa.

    – Mutta käytännössä tämä merkitsisi myös
    sitä, että yhteisen perustuslain hylänneiden maiden kanssa
    EU joutuisi sopimaan samantyyppisistä ”erityisjärjestelyistä”
    joita nyt on esimerkiksi Tanskan ja Iso-Britannian kanssa poikkeuksina

    Maastrichtin
    sopimuksesta

    , Wallgren huomauttaa.

    Hän katsoo periaatteessa tämän tarkoittavan, ettei EU
    enää olisi ”itsenäisten valtioiden liitto” siinä
    mielessä, että yksittäinen maa voisi kaataa jonkin uudistuksen
    jättämällä se ratifioimatta.

    – Mutta jännittävää kyllä, tämä tarkoittaa
    myös sitä, että jos perustuslaki ei kaikissa maissa mene
    läpi, syntyy juuri tuo minun haluamani ”sillisalaatti-EU”.
    Eli järkevintä, mitä mikä tahansa maa voi tehdä,
    on kaataa aikanaan perustuslakiesitys kansanäänestyksellä,
    jolloin tämä maa joutuu tai pikemminkin pääsee erityisneuvotteluihin,
    joissa voi sanoa, että ”me haluamme tämmöisen tai tämmöisen
    jäsenyyden”. Tämä on myös loistava argumentti kansanäänestyksen
    voittamiseksi! Eli jos sanotaan ”ei”, niin eihän meitä
    suinkaan heitetä ulos, vaan meille joudutaan antamaan poikkeuksia niissä
    asioissa joissa haluamme. Ei ole tavallaan mitään menetettävää,
    Wallgren painottaa.

    Hän arvelee kyllä, että todennäköisimmin meille
    tullaan väittämään, ettei näin ole, ja että
    Suomi tai mikä tahansa hylkäävä maa ”joutuu ulkopuolelle”.

    – Ja esimerkiksi Paavo Lipponenhan haluaa, että Suomi on nimenomaan
    EU:n ytimessä, eli ”mukana siellä missä asioista päätetään”.
    Mutta Suomen kansa voi olla tästä eri mieltä, Thomas Wallgren
    epäilee.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!