Kato mitä mä sanon!
#katomitämäsanon -mediakampanja nostaa esille huulioluvun merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Kuuloliitto haastaa ihmisiä julkaisemaan sosiaalisen median kanavallaan äänettömän videon – katsojien tehtävänä on päätellä mitä puhuja sanoo.
Huulioluvun ja selkeän puheen tärkeys jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa korostuu erityisesti silloin, kun kuunteluympäristö on hälyinen tai kuulo on heikentynyt. Jonkinasteinen kuulonalenema on jo yli 750 000 suomalaisella.
– Huuliolukutaidolla voi merkittävästi nostaa kuulemisen tasoa. Siitä saa ison avun kuullun ymmärtämiseen, Kuuloliiton puheenjohtaja Jouni Aalto kertoo.
Kuuloliitto lanseeraa huuliolukuun ja selkeään puheeseen keskittyvän #katomitämäsanon
-mediakampanjan 16.9.–17.11.2019. Kampanjan keulakuvina toimivat uutisankkuri ja kirjailija Matti Rönkä, kirjailija Roosa Meriläinen ja rockmuusikko Jyrki Linnankivi (Jyrki 69). Kuuloliitto julkaisee kampanjan aikana useita lyhyitä, äänettömiä videoita, joissa julkisuudesta tutut kasvot esiintyvät. Katsojien tehtävänä on päätellä mitä videolla sanotaan.
Kampanjaan voi osallistua myös ...