Kolumni: Kuka maksaa ilmaston?

Ilmastonmuutoksen torjuminen otetaan maassamme vakavasti. Hallituksen tavoitteena on saada Suomeen jopa 250 000 sähköautoa liikenteen päästökuormaa keventämään. Myös kaasuautoja olisi tarkoitus saada Suomen teille ainakin 50 000 vuoteen 2030 mennessä. Eikö ole hienoa, miten maamme liikenneministeriö kantaa huolta ilmastonmuutoksesta, huolimatta niukast budjetista? Lisäksi liikenteessä biopolttoaineiden osuus pyritään kasvattamaan 10 prosenttiin bensiinin ja dieselöljyn kulutuksesta. Hallitus on muutenkin kunnostautunut ympäristön suojelussa. Esimerkiksi jätevesiasetus on tästä mainio esimerkki: haja-asutusalueilla sellaisten kiinteistöjen, joissa on omat viemärikaivot, pitäsi liittyä kunnalliseen viemäriverkkoon. Talokohtaisen lämmityksen päästöjä pitäsi vähentää ainakin 21 %.
Tämä on hienoa, mutta näissä mainituissa esimerkeissä on se ongelma, että niiden kustannukset lankeavat tavallisten kuluttajien niskaan. Moni varmaan mielellään hankkisi sähköauton, mutta minkäs teet, kun raha ei riitä edes päivittämään ruosteista 90-luvun ...