Milloin viimeksi pelasit mölkkyä – ja tiesitkö sen olevan kulttuuriperintöä?
Perjantaina 17. lokakuuta vietetään kansainvälistä aineettoman kulttuuriperinnön päivää. Mutta kenen perintöä juhlimme – ja kuka saa päättää, mikä on suojelemisen arvoista?
Tämän vuoden teema on Perinnön tekijät – ne, jotka kantavat, muokkaavat ja siirtävät perinteitä eteenpäin. Museoviraston erikoisasiantuntija Leena Marsio muistuttaa, että “elävä perintö siirtyy sukupolvelta toiselle, kehittyen ja muuntuen yhteiskunnan muutosten myötä”.
Ajatus on kaunis, mutta herättää kysymyksen: voiko perintö todella elää, jos sen määrittely jää viranomaisten ja asiantuntijoiden tehtäväksi?
Kansalaisyhteiskunta perinteen vartijana
Suomi ratifioi Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen vuonna 2013. Sopimus korostaa perinteiden suojelemista tallentamisen, tutkimuksen ja siirtämisen keinoin – ei museoitumalla, vaan jakamalla toimijuutta.
Museoviraston mukaan tuhannet kansalaisjärjestöt, paikallisyhdistykset, museot, arkistot ja harrastajayhteisöt pitävät perinnettä hengissä. Kansallinen elävän perinnön wikiluettelo sisältää jo 250 artikkelia, joiden taustalla on yli 400 toimijaa.
Yksi niistä on mölkky – suomalainen heittopeli, joka on noussut maailmanlaajuiseksi ilmiöksi ilman brändikampanjoita tai digitaalisia alustoja.
Mölkky: örvelöniminen vientituote
Mölkky syntyi 1980-luvun lopulla Lahdessa, kun vajaakuntoisia työllistävä suojatyökeskus etsi käyttöä ylijäämäpuulle. “Halusimme niin suomalaisen ja örvelön nimen kuin mahdollista – siksi Mölkky”, kertoo Tuoterenkaan johtaja Jouko Pylväs.
Pelin juuret ovat karjalaisessa kyykässä, mutta siitä tehtiin helposti lähestyttävä versio, joka levisi kansanjuhlien kautta pihoille ja mökeille. Ensimmäiset pelit sorvattiin sänkyjen pohjalaudoista.
Tänään mölkkyä valmistetaan jo yli 300 000 kappaletta vuodessa, lähes kaikki vientiin. Japanissa peli on saanut oman alakulttuurinsa: sitä pelataan puistoissa, yliopistot perustavat joukkueita ja MM-kisoihin osallistuu satoja japanilaisia. Ranskassa mölkky haastaa jo petankin asemaa.
Mölkyn tarina on esimerkki siitä, miten aineeton kulttuuriperintö voi syntyä arjessa – ja kasvaa globaaliksi ilmiöksi ilman sähköä, ruutuja tai akkuja.
70 Seikkailua ennen seiskaa.
Aineettoman kulttuuriperinnön päivän yhteydessä julkaistaan myös uusi työkalu: 70 Seikkailua ennen seiskaa. Tulostettava seikkailuhaaste on suunnattu erityisesti alakouluikäisille, mutta sen voi toteuttaa myös perheissä ja harrastusryhmissä.
Seikkailut johdattavat osallistujat murteiden, ruokien, juhlien ja luontosuhteen äärelle – ei museoituna menneisyytenä, vaan elävänä ja yhteiskunnallisesti merkityksellisenä perintönä. Tavoitteena on herättää uteliaisuutta, toimijuutta ja kriittistä suhdetta kulttuuriperintöön.
Työkalu kutsuu pohtimaan myös laajempia kysymyksiä: voiko kulttuuriperintö olla vastavoima yksityistämiselle ja kaupallistamiselle? Entä miten perinteet voivat tukea kestävää kehitystä ja yhteisöllisyyttä?
Kuka saa määritellä perinnön?
Aineeton kulttuuriperintö ei ole vain juhlapuheita tai virallisia listauksia. Se on myös poliittinen kysymys: kuka saa päättää, mikä on arvokasta? Miten tunnistamme perinteet, jotka eivät mahdu kansallisiin narratiiveihin tai virallisiin rekistereihin?
Ehkä juuri mölkky – örvelöniminen, yhteisöllinen ja helposti lähestyttävä peli – muistuttaa, että kulttuuriperintö ei synny ylhäältä, vaan alhaalta. Se elää niissä hetkissä, kun joku tarttuu vaikka mölkkyyn, kutsuu kaverin mukaan ja heittää.
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!