Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Mitä ihmettä onkaan taidevalokuvaus?

    Kulttuuri
    24.8.2011 - 10:53
    Toivo Koivisto
    Toivo Koivisto
    Uusi Valokuva on IN- kirja sai nimikirjoituksen pyytäjiä heti tuoreeltaan. / Toivo Koivisto |

    Istun kuumana kesäkuun päivänä täpötäydessä huoneessa Valokuvataiteen museossa Helsingin Kaapelitehtaalla. Ilmassa on selvästi odotusta ja tiettyä jännitettä. Nyt on puheenvuoro valokuvatohtorilla Juha Suonpäällä (s.1963). Hän on aiemmin kritisoinut luontokuvausta ja nyt hänen sanallisen moukarinsa alasimella on valokuvataide. Tätä puheenvuoroa olen odottanut.

    Miten tavallinen valokuva muuttuu valokuvataiteeksi. Sitä Suonpää tarkastelee kahden valokuvaajan Esko Männikön ja Elina Brotheruksen tuotannon kautta. Molempia kuvaajia ja heidän työtään Suonpää korosti arvostavansa. Tässä tutkimuksessa he ovat esimerkkeinä.

    Suonpään tutkimus käy läpi Helsingin Sanomien ylistävää kirjoittelua kahden esimerkkinä toimivan valokuvaajan tuotannosta. Huimat kirjoitusmäärät: Männikön osalta 139 juttua ja Brotheruksen peräti 180 juttua. Kaikki artikkelit löytyvät HS:n digiarkistosta. Kirjassaan hän osoittaa selkeästi sen, että kansainväliseksi valokuvataiteilijaksi ei synnytä vaan sellainen tehdään yhteistyössä galleristien ja kuraattorien kanssa.

    Suonpään rauhallisen puheenvuoron tukena on vahva 250 sivun kuvateos, Valokuva on IN. Siinä hän käy läpi sadan vuoden takaisia kuvataiteen kultakauden kuvauspaikkoja aina viime vuosien valokuvataiteen tunnetuimpiin kuviin. Pastissi, jäljitelmä – kuvat on tehty huumori silmäkulmassa. Jäljitteleviin kuvauksiin on aikaa vierähtänyt lähes 10 vuotta. Kuvauspaikkoja on aina Japania myöten. Kuvaustyö on ollut mahdollista lukuisten apurahojen turvin.

    Jokainen taiteilija odottaa edes joskus saavansa työnsä myötä jutun valtamediaan, tässä tapauksessa Hesariin. Elinan ja Eskon kaltaisista artikkelimääristä voi vain uneksia. Hesarin valta-asema ohjaa lukijoitaan, ja itsekin olen monesti todennut, että seuraan valokuvanäyttelytarjontaa kuin pässi narussa, sen mukaan miten Hesari kirjoittaa.

    Valokuvataidetehdas

    Yksi Suonpään tarkastelun kohteista on Helsinki School -valokuvakouluprojekti, joka tuottaa muutamassa vuodessa valokuvataiteilijoita. Lopuksi tehdään yhteinen iso näyttely ja valokuvakirja. Netistä löytyy koulun 30 valokuvaajan töistä kuvat:1 409 kappaletta! Siellä sivuilla heidät nimetään valokuvataiteilijoiksi.

    Mitä kuvat ja kuvaajat töillään tahtovat ilmaista? Kuvan iso koko alumiinille pohjustettuna näyttää olevan yksi pääasia. Sitten tulee jokaisen kohdalle sitä Suonpään mainitsemaa selittävää tekstiä, kehu laatu- ja promootiopuhetta. Selittäjistä ei ole pulaa.

    Monesti olen näyttelyissä kierrellessä ihmetellyt. Selitystä kuvista ja tekijästä on liuskakaupalla, mutta se menee tavallisen katsojan hilseen yli mennen tullen. Siinä sitten ihmettelet Euroopan ja maailman myllerryksiä, niillä ei tunnu olevan mitään merkitystä tai kosketuspintaa taidevalokuvaajalle, joka kuvaa esimerkiksi paljasta seinää tai sumua.

    Männikön ottamia kuvia, noita ”peräpohjolan poikamiehiä”, olen itsekin ihastellut. Elinan kuvat, ”vaaleaihoisen naisen omakuvat” ja videot, joissa alakuloisen oloinen nainen, usein alasti, katsoo suoraan kameraan. Näiden kuvaajien kuvien katseluun katsoja jää hyvin koukkuun, mitähän tulee seuraavaksi?

    Suonpään esitelmän päätyttyä oli selvä juttu, että nyt tuli kirja luettavaksi. Toivoisin kirjan taidekuvatutkimuksen viestin saavan uudenlaista ajattelua ja kuvaa tulevilta valokuvataiteilijoilta. Tunnen lukemattomien valokuvaajien töitä. Heidän kuvansa ovat sellaisia, että he ansaitsevat tulla ehdottomasti mainituiksi valokuvataitelijoina. Heillä on kuvissaan jokin selkeä tai pitemmällä katsomisella ja pohdinnalla löytyvä sanoma tai viesti, joka selviää ilman ulko- tai kotimaisia kehupuheita.

    Maahenki: Juha Suonpää – Valokuva on IN


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Italian työväenliike valmistautuu marraskuun lopun ratkaiseviin päiviin. Ammattiliittojen keskusjärjestö (Unione Sindacale di Base, USB) järjestää tänään (28.11.

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Screenshot 2025 11 17 215240
    Politiikka
    26.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen
    Tilaajille

    ETUC: Minimipalkkadirektiivion voitto työntekijöille

    2024 08 19 Event, Thüringer Wahlkampftour Start des BSW in Eisenach STP 2958 by Stepro
    Kulttuuri
    26.11.2025
    Tiina Sandberg
    Tilaajille

    Yhteisöllisyyden manifesti

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!