AKT:n lakossa sovintoesitys
Valtakunnansovittelija Esa Lonka antoi keskiviikkona aamupäivällä uuden sovintoehdotuksen koskien autoliikenteen sekä säiliöauto - ja öljytuotealan työtaistelua. Vastausta odotetaan klo 15 mennessä.
AKT:n työtaistelu pysäytti tavara- ja henkilöliikennettä eilen klo 18 alkaen.
Vantaan bussivarikolla ollaan tiistaina päivästä lakkovartiossa. Veli-Matti Kammonen kertoo, että lakot ovat epämiellyttäviä mutta joskus niihin joudutaan. Kammonen korostaa, että jumiutuneen neuvottelutilanteen syypäät löytyvät Elinkeinoelämän Keskusliiton suunnasta. Laman varjolla yritetään ujuttaa heikennyksiä kuljetusalojen tessiin.
— Rahamiehet panee haisemaan ja työmiehet maksaa. Työntekijöitä sitten syyllistetään mediassa, kun me muka syvennämme lamaa palkkavaatimuksilla, noituu Kammonen
Hän on pahoillaan siitä, että sivulliset joutuvat kärsimään työtaistelusta.
— Väitetään, että olemme lakkoherkkiä, mutta se ei pidä paikkaansa. Mietimme tarkasti, milloin ryhdytään lakkoilemaan, muistuttaa Kammonen.
Työssä jaksaminen on luottamusmies Jani Hartikan mukaan eräs tärkeimmistä asioista joista kättä väännetään. Samoin alihankinnan ja osa-aikaisten käyttöön pitää saada kuria.
— Tuntuu siltä, että työehtosopimuksessa pitää pilkulleen määrätä kaikesta, muuten ei taukoja tai muita pystytä pitämään, sanoo Hartikka. Työnantaja käyttää kaikki kepulikonstit höylätäkseen säästöjä mistä vain suinkin pystyy.
— Huonoa sopimusta ei kannata tehdä, sanoo Hartikka. Työtaistelua ollaan kyllä valmiita jatkamaan tarvittava aika.
Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL on ilmoittanut tukensa Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry:lle sopimusneuvotteluissaan.
— EK pyrkii ohjaamaan julkista keskustelua ainoastaan palkankorotuksiin, vaikka sopimusneuvotteluissa kyse olisi myös merkittävistä laadullisista kysymyksistä. On täysin ymmärrettävää, että AKT kamppailee estääkseen esimerkiksi osa-aikaisten työsuhteiden käytön lisäämisen, SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen huomauttaa.
Sataman neuvottelut jatkuvat keskiviikkona. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen, alkaa lakko torstaina 4.3. klo 6.
Myöskään huolinta-alalla ei ole päästy sopimukseen, joten huolinta-alan varastoterminaalien lakkovaroitus on jätetty 18.2. Lakko alkaa perjantaina 5.3. klo 6.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Mitä sinä olisit valmis tekemään ihmisen ja luonnon riistämisen lopettamiseksi? Hienoa, että sinulla on Tiedonantaja käsissäsi. Olet tarttunut marxilaiseen työvälineeseen. Tämän numeron kannessa nuoret ovat nousseet puuhun. ”Piti saada näkyvä paikka pääministeri Petteri Orpon edustusasunnon edessä järjestetyssä mielenosoituksessa.”
Chilestä Suomeen muuttaneen kirjailijan ja metsäteollisuuden parissa vuosikymmeniä toimineen Luis Astorgan kirja Ikuisesti Suomi: Chileläisen pakolaisen muistelmat julkaistiin tilaisuudessa, joka muistutti enemmän yhteisöllistä heräämistä kuin kirjallista muodollisuutta.
SKP:n rauhanryhmän aktiivi Mervi Grönfors ei niele militaristista selittelyä siitä, että aseet takaisivat turvallisuuden. Hänen mukaansa koko Euroopan keskustelua leimaa vaikeneminen aseiden rumasta kääntöpuolesta. Grönfors peräänkuuluttaa järjen ääntä, rauhanpolitiikkaa ja inhimillisiä ratkaisuja – ei lisää panssareita, ei pelon propagandaa.
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.