Joulukampanja muistuttaa elintarvikealan ydinenergiakytköksistä

23.12.2010 - 12:28
(updated: 16.10.2015 - 10:39)
Maria Nuutinen kertoo, että joulukorttikampanja jatkuu loppiaiseen asti. / Greenpeace Finland |

Säteilevää joulua -verkkosivuston kautta on voinut joulun alla lähettää joulukortin uutta Fennovoiman ydinvoimalaa rahoittavien yritysten toimitusjohtajille. Moni suomalainen tunnettu yritys on vaivihkaa lähtenyt ydinenergiabisnekseen mukaan. Näiden joukossa esimerkiksi Kesko, SOK, Atria, Valio ja Myllyn Paras.

Joulukortilla kuluttaja voi kertoa, ettei halua joululahja- ja ruokaostoksia tehdessään tukea uuden ydinvoimalan rakentamista Suomeen. Enemmistö suomalaisista ei mielipidetiedustelujen mukaan halua lisää ydinreaktoreita.

Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjan koordinaattorina työskentelevä Maria Nuutinen muistuttaa suuryritysten sijoittavan nyt rahaa riskialttiiseen Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen, vaikka uusiutuvat energiamuodot ja erityisesti energiatehokkuus olisivat aitoja vastuullisia valintoja pidemmällä tähtäimellä myös taloudellisesti.

Nuutisen mukaan moni kampanjan kohteena oleva yritys on ollut hyvin hiljaa osallistumisestaan Fennovoiman hankkeeseen, eikä ole välttämättä ilahtunut kampanjasta.

– Monen yrityksen johto on kuitenkin keskustellut asiallisesti eri vaihtoehdoista ja on ollut aidosti kiinnostunut esimerkiksi ydinvoiman hinnan kallistumisesta. Tärkeä näkökohta on myös se, ettei Fennovoimalla ole edes konkreettista suunnitelmaa sille, missä se aikoo säilyttää tuottamansa ydinjätteen seuraavat 100 000 vuotta.

Mankala-periaate

Mahdollinen Mankala-periaatteen kumoaminen veisi lopullisesti pohjan osallistua ydinsähkön tuottamiseen.

EU-komissio tutkii parasta aikaa Mankala-periaatteen ja kilpailulainsäädännön ristiriitaisuutta. Periaate tarkoittaa käytännössä, että osa tuotetusta sähköstä myydään markkinahintaan ulkopuolisille ja näin saadut voitot kotiutetaan myymällä osakkaille sähköä alle omakustannushinnan. Kuluttaja sitä vastoin maksaa sähköstään Windfall-voitot, päästömaksut, sähköverot, siirtomaksut ja sähköntuottajien tarvitsemat liikevoitot.

Mankala-periaate onkin EU-komission avulla tulossa tiensä päähän, koska käytännössä se tarkoittanee kiellettyä valtiontukea osinkoverovapautuksen ja arvonlisäverojen kierron muodossa.

Hermostuneet ydinvoimasijoittajat

Miten kampanjan kohteena olevat yritykset ovat reagoineet heihin liiketoimiinsa kohdistuneeseen kritiikkiin aikana jolloin yrityksen puhuvat yhä enemmän ”yhteiskuntavastuusta”?

– Mielenkiintoisesti. Monessa yrityksessä on alettu hermostua. Ne eivät ole tottuneet näin suoraan palautteenantoon eivätkä kohdistettuun kansalaisvaikuttamiseen, Maria Nuutinen kertoo.

Nuutinen ja muu kampanjaväki ovat tavanneet Valion, Atrian, ja SOK:n johtoa. Myllyn Paras ja Kesko eivät ole vastanneet tapaamispyyntöihin.

Tiedonantajan tavoittelemat yritykset, Valio ja Atria, eivät ole vastanneet yhteydenottopyyntöihin. Lisäksi Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Pekka Savela lähetti lyhyen tekstiviestin, eikä tämän jälkeen ole ollut tavoitettavissa. Aihe tuntuu olevan vaikea ja kiusallinen; eritoten Valiolle, joka on tunnettu suomalaisesta puhtaasta ruoasta. Valio voisi tahtoessaan olla edelläkävijä ja investoida suomalaiseen uusiutuvaan energiaan kuten tuulivoimaan. Valion voi ollakin vaikeaa perustella, miksi se ole tekemässä ympäristöystävällistä investointipäätöstä.

Viime hetken jouluostokset ja pöydän antimet kannattaa Maria Nuutisen mukaan hankkia aidosti vastuullisista yrityksistä, jotka eivät rahoita suoraan ydinjätteen tuotannon lisäämistä.

– Yritykset ottavat asiakkailtaan tulevan palautteen tosissaan, joten kerro ruokakauppiaallesi ettet halua ostoksillasi tukea uuden ydinvoimalan rahoittamista. Pyydä yrityksiä vetäytymään ydinvoimahankkeesta, joulukorttikampanja jatkuu loppiaiseen asti.

www.sateilevaajoulua.fi

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Kotimaa

Kommentit (5 kpl)

Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä

Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.