Pääkirjoitukset
Alkuperäinen kirjoittaja:
 Maailmalla ja myös Suomessa on jo pitkään ollut käynnissä
 yksityistämisbuumi. Kilpailuttaminen ja yksityistäminen ollaan
 ulottamassa myös julkisiin palveluihin. Jos EU:n uusi perustuslaki
 vahvistetaan, se antaa yksityistämiselle lisää vauhtia. Ylikansalliset
 kapitalistiset instituutiot kuten Kansainvälinen valuuttarahasto, Maailmanpankki
 WTO ja EU painostavat myös kehitysmaita yksityistämään
 tuotantoaan, julkisia palvelujaan ja luonnonvarojaan. Esimerkiksi kaikille
 ihmisille elintärkeän veden yksityistäminen on käynnissä,
 kaasun ja sähkön yksityistämisestä puhumattakaan. EU
 ajaa veden yksityistämistä innokkaasti eurooppalaisten vesiyhtiöiden
 juoksupoikana. 
 Yksityistämisen tueksi esitetään kaikkialla suunnilleen
 samoja uskottavan tuntuisia perusteluja. Tutkimukset ja kokemukset osoittavat
 kuitenkin perustelujen perättömyyden. Yksityistämisen klassista
 esimerkkiä, Margaret Thatcherin hallituksen 1986-90 suorittamia
 kaasu-, sähkö- ja vesilaitosten yksityistämisiä on paljon
 tutkittu. Seuraavat seitsemän myyttiä kommentteineen koskevat
 erityisesti näitä yksityistämisiä, mutta pätevät
 soveltuvin osin myöhempiinkin yksityistämisiin. 
 
 1. Yksityistäminen johtaa avoimeen kilpailuun uusien alan yhtiöiden
 kesken, mikä antaa tavallisille kuluttajille mahdollisuuksia valita
 ja käyttää valtaansa ”täysivaltaisina” kuluttajina.
  
 Kokemusten mukaan on hyvin epätodennäköistä, että
 kilpailua esiintyy markkinoiden siinä osassa, joka suoraan vaikuttaa
 esimerkiksi energia- ja vesipalvelujen pienkäyttäjiin – siis
 paikallisessa jakelussa. Näin siksi, että markkinoiden tälle
 sektorille on tyypillistä ”luonnollinen monopoli”. Jos kilpailua
 ei esiinny, kuluttajien valinnanmahdollisuus ei myöskään
 realisoidu. 
 Näin kävi Britanniassa. Kuluttajilla on, kuten oli ennen yksityistämisiäkin,
 vain yksi vaihtoehto, alueellinen monopolitoimittaja. Erona on vain se,
 että firma on yksityinen. Tietyssä määrin kilpailu suurista
 teollisista ja kaupallisista energiankäyttäjistä lisääntyi
 ja alensi niiden maksamia hintoja. Mutta kotitalouksille hinnat nousivat. 
Muualla maailmassa kokemukset ovat vielä raadollisempia.
 
 2. Yksityistäminen johtaa alempiin hintoihin ja parempaan palvelutasoon.
  
 Kaasua lukuun ottamatta kotimaisten julkisten palvelujen tariffit Britanniassa
 nousivat inflaatioastetta nopeammin yksityistämisen jälkeen. Vesi-
 ja viemärimaksut yli kaksinkertaistuivat, ja myös sähkön
 hinta nousi dramaattisesti, koska yksityistettyjen firmojen osakkeenomistajat
 halusivat kasvattaa voittojaan. Kaasun hintojen aleneminen johtui Pohjanmeren
 luonnonkaasun halpenemisesta, ei yksityistämisestä. 
 Tariffien ja maksujen korotukset iskevät vähätuloisiin
 kotitalouksiin erityisen pahasti, koska energia- ja vesilaskut vievät
 huomattavasti suuremman osan niiden tuloista kuin varakkaiden kotitalouksien
 tuloista. Britanniassa tämä pahensi köyhyyttä. Yksityistämisten
 jälkeen niiden toimeentulotuen tarvitsijoiden määrä
 lisääntyi 300 prosentilla, joilla oli maksamattomia energia- ja
 vesilaskuja. 
 Samanlaisia kokemuksia on myöhemmin saatu ympäri maailmaa.
 Kun esimerkiksi Maailmanpankki pakotti Cochabamban kaupungin Boliviassa
 myymään vesilaitoksensa amerikkalaiselle Bechtel-yhtiölle
 1998, Bechtel kaksinkertaisti veden hinnan. Vedestä tuli kalliimpaa
 kuin ruoka. Asukkaat nousivat kapinaan ja ajoivat Bechtelin ulos Boliviasta. 
 
 3. Julkisten laitosten muuttaminen yksityisiksi yhtiöiksi nostaa
 niiden tehokkuutta.
  
 Tutkimukset osoittavat, ettei yksityistettyjen yritysten toiminnassa
 ole mitään yhtäläistä suorituskyvyn paranemissuuntaa.
 Jotkin petraavat ja jotkin taantuvat. Pintapuolisesti katsoen Britanniassa
 yksityistettyjen laitosten voittotulokset näyttivät osoittavan,
 että ne toimivat hyvin. Tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että
 useimmiten tämä johtui anteliaista sopimuksista, joita hallitus
 solmi firmojen kanssa ennen yksityistämistä. 
 Selviä voittajia yksityistämisistä Britanniassa olivat
 yksityistettyjen firmojen suuria voittoja kahmineet osakkeenomistajat ja
 jopa sadan prosentin palkankorotuksia saaneet johtajat. Yhtä selviä
 häviäjiä olivat työntekijät, joiden määrää
 vähennettiin ja joiden työtahtia kiristettiin. 
 Tehokkuuden, hintojen ja palvelutason kannalta kansainvälisesti
 surullisenkuuluisa esimerkki on Britanniassa myöhemmin tehty rautateiden
 yksityistäminen. Se johti rataverkon ja asemien rappeutumiseen, hintojen
 nousuun, aikataulujen pettämiseen ja onnettomuuksiin. 
 
 4. Hallitus saa veronmaksajien eduksi reilun hinnan yksityistettävistä
 laitoksista.
  
 Britannian kokemus ei missään tapauksessa osoita, että
 Margaret Thatcherin hallitus teki 1980-luvun lopulla hienon kaupan veronmaksajien
 hyväksi, kun se möi valtion kaasu-, sähkö- ja vesilaitokset.
 Laitokset myytiin selvästi niiden todellista arvoa alemmasta hinnasta.
 On puhuttu jopa alle puolta alemmasta hinnasta. 
 Kun hallitukset – ja kuntapäättäjät – yksityistävät
 julkisia firmoja, niitä ajaa lähinnä ahdas poliittinen etu,
 tarve rahoittaa budjettia panemalla julkista omaisuutta ”lihoiksi”
 ja halu olla mieliksi pääomapiireille. Niinpä myyntihinnan
 painaminen alas on lähes väistämätöntä. 
 
 5. Suurten julkisten omistusten myyminen antaa kaikille kansalaisille
 mahdollisuuden saada osakkeita ostamalla osuuden yksityistetyistä laitoksista.
  
 Halu luoda sitä, mitä kutsutaan ”kansankapitalismiksi”
 tai ”osakkeenomistusdemokratiaksi”, oli muun muassa Thatcherin
 hallituksen yksityistämisohjelman julkilausuttu perustelu. Tämä
 perustelu jättää kuitenkin huomiotta sen, että julkisen
 omistuksen oloissa kaikilla veronmaksajilla jo on osuus julkisista laitoksista.
 Niinpä Britanniassa on usein kysytty, ”miksi meitä pitää
 kannustaa ostamaan sitä minkä me jo omistamme?”. 
 Sitä paitsi mahdollisuus osallistua kansankapitalismin juhlaan riippuu
 kyvystä ostaa pääsylippu. Siinäkin tapauksessa, että
 hinta on rutkasti alihinnoiteltu halpojen osakkeiden muodossa, tulojen (tai
 tiedon tai kiinnostuksen) puute estää huomattavaa osaa väestöstä
 osallistumasta. Näin on käynyt muun muassa Britanniassa. 
 Yksityistämisten yhteydessä tapahtunut osakkeiden myynti on
 Britanniassa vain syventänyt yhteiskunnan taloudellista eriarvoisuutta.
 Se on merkinnyt tehokasta tulonsiirtoa kaikilta veronmaksajilta jo ennestään
 varakkaille ja hyvin toimeentuleville. 
 Mitä pienempi maa ja mitä pienemmät pääomamarkkinat,
 sitä todennäköisemmin ulkomaiset sijoittajat korjaavat hyödyn
 julkisten yhtiöiden ja laitosten yksityistämisestä. 
 
 6. Yksityistäminen mahdollistaa ”jäykän”
 sääntelyn minimoimisen.
  
 Tutkijoiden mukaan pääopetus Britannian kokemuksesta on, että
 sääntelyn vahva lainsäädännöllinen kehys yhdessä
 riippumattomien ja kuluttajamyönteisesti suuntautuneiden sääntelyelinten
 kanssa on olennainen ennakkoedellytys tavallisten kuluttajien suojalle.
 Myös brittihallitus joutui tavallaan tunnustamaan tämän,
 kun se 1992 lisälainsäädännöllä vahvisti yksityistettyjen
 laitosten sääntelyelinten valtuuksia. 
 
 7. Julkisia palveluja tuottavia laitoksia voidaan kohdella muiden
 kaltaisina liikelaitoksina markkinoilla ja niiden tehtävä on yksinkertaisesti
 tuottaa, toimittaa ja myydä hyödykkeitä.
  
 Tämä on myytti, koska se ei tunnusta yleishyödyllisten
 palvelujen erityisluonnetta verrattuna muihin markkinoilla ostettaviin ja
 myytäviin hyödykkeisiin. Esimerkiksi energia- ja vesipalvelut
 ovat perustavanlaatuisen tärkeitä kaikkien ihmisten elämälle
 ja elämänlaadulle. Sen lisäksi ne ovat myös strategisen
 tärkeitä taloudelle sekä kaupunkien ja maaseudun kehitykselle.
 Sen takia tavanomaisten markkinaperiaatteiden pitää koskea niitä
 mahdollisimman vähän. 
 Yksityistämisten kokemus osoittaa, että edellä mainittujen
 myyttien pohjalta toimiminen johtaa tavallisten ihmisten ja yhteiskunnan
 kokonaisedun kannalta vahingollisiin seurauksiin. Kehitysmaiden köyhille
 ihmisille se on suorastaan tuhoisaa. 
 Monia huonoja poliittisia päätöksiä voidaan korjata
 vaihtamalla päättäjiä. Mutta yksityistämisen erikoispiirteeksi
 on osoittautunut se, että kun julkinen omaisuus on myyty yksityisiin
 käsiin, tapahtunutta on vaikeaa ellei mahdotonta korjata. Siksi on
 taisteltava yksityistämisen ennalta estämiseksi. (ES)
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!