Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Pääkirjoitukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja:

    Tehdään taas kerran yksi asia selväksi: USA:n viime viikolla
    YK:n turvallisuusneuvostossa läpi ajamalla Irak-päätöslauselmalla
    ei todellisuudessa ole mitään tekemistä Irakin väitettyjen
    joukkotuhoaseiden ja Irakin aseistariisumisen kanssa. USA hakee siitä
    tekosyytä hyökätä Irakiin. Vaikka Irakilla olisikin
    joukkotuhoaseita, USA:lla ei ole mitään oikeutta hyökätä
    eikä YK:n turvallisuusneuvostolla mitään oikeutta mihinkään
    päätöslauselmaan, joka voitaisiin tulkita valtuutukseksi
    hyökkäyssodan aloittamiseen. YK:nhan pitäisi olla rauhanjärjestö.
    Se, että YK:n turvallisuusneuvosto kuitenkin hyväksyi päätöslauselman,
    jota USA näin tulkitsee, kertoo murheellista kieltä turvallisuusneuvoston
    ja koko maailmanjärjestön tilasta.

    Olisi lohdullista uskoa niitä turvallisuusneuvoston jäseniä,
    jotka vakuuttavat, että päätöslauselma ei pidä
    sisällään sodan laukaisevaa automatiikkaa. Eikä mikään
    kunniallinen hallitus sitä siten tulkitsikaan. Mutta nyt ollaankin
    tekemisissä Bushin hallinnon kanssa, joka valmistautuu täyttä
    päätä sotaan ja tulkitsee päätöstä yksipuolisesti
    tästä näkökulmasta. Päätöslauselma ei
    nimenomaisesti valtuuta USA:n yksipuolista hyökkäystä, mutta
    ei myöskään estä sitä. Eri tahoilla on vapaus tulkita
    sen muotoiluja niin kuin niille sopii.

    Alun perin Ranska ja Venäjä vaativat turvallisuusneuvoston
    toista äänestystä sotilaallisen toiminnan valtuuttamisesta
    siinä tapauksessa, että Irak ei täytä päätöslauselman
    vaatimuksia. Tämä vaatimus tiputettiin kuitenkin USA:n painostuksesta
    pois. Päätöslauselma lupaa vain, että siinä tapauksessa
    turvallisuusneuvosto kokoontuu ”harkitsemaan tilannetta”. USA
    katsoo, ettei tämä muotoilu rajoita sen toimintavapautta. Esimerkiksi
    Ranskan ja Venäjän pitäisi nyt tulkita, että ”harkitseminen”
    tarkoittaa uutta päätöstä, mutta niin on paha tehdä,
    kun on jo epämääräinen muotoilu hyväksytty. Se
    ei toki estä maailman rauhanvoimia vaatimasta uutta sodan estävää
    päätöstä.

    Päätöslauselma on täynnä ”salattuja laukaisimia”,
    vaatimuksia ja aikatauluja, joita Irakin on lähestulkoon mahdotonta
    täyttää ja joita YK:n asetarkastajatkin ovat vastustaneet
    tarpeettomina, provokatiivisina, nöyryyttävinä ja toteuttamiskelvottomina.
    Seuraavassa vain joitakin niistä.

    Kyse ei ole vain siitä, että Irakin julistetaan jo ennen tarkastuksia
    rikkoneen ja rikkovan YK:n aiempia päätöslauselmia ja että
    Irakin pitäisi 30 päivän kuluessa tehdä ”tarkka,
    täydellinen ja kattava” selvitys paitsi joukkotuhoaseista, joita
    sillä ei oman väittämänsä mukaan ole, myös
    ei-sotilaallisista kemiallisista, biologisista ja ydintutkimusohjelmistaan.

    Irakin on myös turvattava asetarkastajille ”välitön,
    ehdoton ja rajoittamaton” pääsy minne tahansa alueille, rakennuksiin,
    laitoksiin ja liikennevälineisiin, sallittava heidän julistaa
    lento- ja ajokieltovyöhykkeitä minne tahansa ja estää
    ihmisten, ajoneuvojen ja koneiden pääsy minne tahansa alueille.
    Irakin täytyy sallia rajoittamattoman määrän aseistettuja
    joukkoja seurata tarkastajia minne tahansa he haluavat, tunkeutua minne
    tahansa ja eristää kokonaisia alueita. Kyse on de facto maan ulkomaisesta
    sotilaallisesta valvonnasta. Irakin on myös luovutettava tarkastajille
    keitä tahansa maan kansalaisia, joita tarkastajat haluavat haastatella,
    ja sallittava heidän viemisensä perheineen pois maasta.

    Kaikkeen tähän Irakin on ”suostuttava täysin”.
    Mikä tahansa mikä katsotaan yhteistyöhaluttomuudeksi, mukautumattomuudeksi,
    häirinnäksi, estämiseksi tai ”vääriksi lausunnoiksi”,
    voidaan tulkita päätöslauselman rikkomiseksi, mikä oikeuttaa
    sotilaallisen hyökkäyksen.

    Ei ole vaikea nähdä, että tällaisten ehtojen vallitessa
    ”rikkomuksia”, tekosyitä syytöksiin ja mahdollisuuksia
    provokaatioihin on haluttaessa helppo löytää. Sodan provosoimiseen
    riittää esimerkiksi jo se päätöslauselman kohta,
    jossa Irakia kielletään vihamielisistä toimista mitä
    tahansa YK:n jäsenmaata kohtaan, siis esimerkiksi toiminnasta USA:n
    ja Britannian lentokoneita vastaan, jotka tekevät pommituksia ja ohjushyökkäyksiä
    ilman YK:n valtuutusta julistamillaan lentokieltovyöhykkeillä.

    Sääolosuhteiden puolesta sopivimpana USA:n hyökkäyksen
    ajankohtana pidetään tammi-helmikuuta. Bush vihjaisi kuitenkin
    viime maanantaina, että hyökkäys voisi alkaa jo joulun tienoilla.
    Kumpaankin aikatauluun USA tarvitsee provokaation siinä tapauksessa,
    että Saddam Hussein alistuu turvallisuusneuvoston päätöslauselmaan.
    (ES)

    Kun hämmästellään YK:n turvallisuusneuvoston ”yksimielistä”
    Irak-päätöslauselmaa, kannattaa muistaa, että USA turvautui
    rajuun diplomaattiseen kiristykseen, lahjontaan ja löysiin lupauksiin
    taivuttaakseen muut neuvoston jäsenmaat päätöslauselman
    taakse. Siis muut kuin Britannian, joka ei tarvinnut taivuttelua.

    Turvallisuusneuvoston muilla pysyvillä jäsenillä Venäjällä,
    Ranskalla ja Kiinalla on omia merkittäviä öljyintressejään
    Irakissa. Venäläisellä Lukoil-yhtiöllä on suurin
    intressi, 3,5 miljardin dollarin sopimus valtavan Länsi-Quormahin öljykentän
    kehittämisestä. Ranskalainen valtion öljy-yhtiö TotalFinaElf
    on saamassa päätökseen neuvottelut Majnoonin öljykentän
    hyödyntämistä koskevasta sopimuksesta. Kentän öljyvarojen
    arvioidaan nousevan 30 miljardiin tynnyriin. Kiinan kansallisella öljy-yhtiöllä
    puolestaan on sopimus Rumailan alueen kehittämisestä.

    Kaikki kolme maata tunnustavat, että USA:n tulevan hyökkäyksen
    keskeinen tarkoitus on Irakin öljyvarojen valvontaan saaminen. Kulissien
    takana on neuvoteltu joistakin takeista, miten muiden maiden öljyintressit
    ainakin osaksi turvattaisiin USA:n hyökkäyksen jälkeen. Bushin
    hallintoa lähellä olevat tahot ovat tosin antaneet ymmärtää,
    että mitään ei ole luvattu.

    Venäjälle USA lisäksi tiettävästi lupasi diplomaattista
    tukea sen omassa ”terrorisminvastaisessa sodassa” tshetsheenejä
    vastaan.

    Entä turvallisuusneuvoston muut k jäsentä? Yhdeksän
    ääntä puolesta eikä yhtään veto-ääntä
    oli päätöslauselman läpimenoon vaadittu minimi. Koska
    USA ei voinut olla varma kaikkien pysyvien jäsenten käyttäytymisestä,
    muiden kymmenen jäsenen käyttäytymisellä oli lisämerkitys.
    Niinpä USA suuntasi niihin mahtavan panostuksen ja lobbauksen. ”Vain
    USA:n kaltainen supervalta saattoi toteuttaa tällaisen kaappauksen”,
    eräs aasialainen diplomaatti sanoi IPS:lle äänestyksen jälkeen.

    Kaikkien näiden maiden muistissa oli vuoden 1990 Persianlahden sotaa
    koskenut äänestys, jolloin Jemen äänesti vastaan ja
    USA leikkasi rangaistukseksi sille antamaansa apua 70 miljoonalla dollarilla.

    Kymmenestä maasta Norja ja Irlanti eivät tarvinneet painostusta.
    Bulgaria, Guinea, Kamerun, Kolumbia. Mauritius, Meksiko ja Singapore sitä
    vastoin ovat sidottuja USA:han kymmenien ja satojen miljoonien dollarien
    talous- ja sotilasapupaketein sekä asetoimituksin. Useimmissa tapauksissa
    apuun on liitetty ehto, että avun saaja ”ei sekaannu toimiin,
    jotka ovat USA:n kansallisen turvallisuuden tai ulkopoliittisten etujen
    vastaisia”. USA käytti tätä peukaloruuvia estottomasti
    varmistaakseen maiden ”oikean” äänestyskäyttäytymisen.

    Miksi sitten USA:n ”terroristivaltioksi” listaama Syyria äänesti
    päätöslauselman puolesta. Väitetään, että
    Washington näytti presidentti Hafez al-Assadille vihreää
    valoa kaiken Syyrian hallinnon vastaisen opposition nujertamisessa Libanonissa
    ja lupasi hänelle tässä tarkoituksessa miljardin dollarin
    arvosta aseita toimitettavaksi erilaisten ”takaovien” kautta.

    ”Olisi murhenäytelmä, jos sota julistettaisiin sellaiseen
    painostukseen perustuen”, sanoi entinen amerikkalainen senaattori James
    Abourezk IPS:lle. Niinpä. (ES)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!