Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ”Rasismiin auttaa vain valistus, valistus ja vielä kerran valistus”

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    — Ei rasismiin auta kuin valistus, valistus ja vielä kerran valistus.
    Pitää pyrkiä vaikuttamaan ihmisiin — kaikkien medioiden,
    television ja lehdistön kautta — jotta rasismista tulisi yhteiskunnassa
    yleisesti tuomittava ilmiö. Myös poliitikoilla ja muilla julkisuuden
    henkilöillä on tässä vastuunsa: heidän tulee riittävän
    usein ja selkeästi julkisuudessa puuttua rasismiin. Rasismissa piilee
    uhka koko yhteiskunnan demokratiaa vastaan.

    Näin sanoo rasismia vuosien varrella perin pohjaisesti tutkinut
    Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian laitoksen professori Karmela Liebkind
    Tiedonantajan haastattelussa 21.-27.3. vietettävän Rasisminvastaisen
    toimintaviikon kynnyksellä.

    Professori Karmela Liebkind määrittelee, mitä rasismi
    on:

    — Rasismi ilmenee käytännössä ennakkoluuloina ja
    syrjivänä käyttäytymisenä sellaisia ihmisiä
    kohtaan, joiden koetaan kuuluvan toiseen ”rotuun” tai etniseen
    ryhmään kuin itse.

    — Sana rotu on edellä lainausmerkeissä, koska tiede ei ole
    kyennyt osoittamaan, että ihmiset todellisuudessa jakantuisivat eri
    rotuihin biologisessa mielessä. Rotujen olemassaolo on vain arkiantropologinen
    myytti.


    Rasismin eri muodot

    Mitä eri muotoja rasismilla on?

    — Klassisessa rasismissa uskotaan, että tuo rotu-käsite on
    sovellettavissa myös ihmisiin. Ja ennen kaikkea uskotaan, että
    tiettyyn ”rotuun” kuuluvat ovat jotenkin fundamentaalisella tavalla
    parempia kuin toiseen ”rotuun” kuuluvat. Ja lisäksi uskotaan,
    että nämä ”rotuominaisuudet” periytyvät.

    — Klassisen rasismin käytännön ilmenemismuoto on, että
    nämä ”huonommat” ihmiset saavat kyllä olla olemassa,
    kunhan he vain tunnustavat huonoutensa. Näin heitä voidaan siis
    myös riistää, heidän työvoimaansa voidaan käyttää,
    he voivat olla orjina tai he voivat tehdä kaikkein likaisimmat työt.
    Klassinen rasismi on siis tällaisen riiston legitimointia.

    — Päällimmäisenä tunteena rasismissa on oma ylemmyyden
    tunne, tai pikemmin toisten halveksunta: ”te olette huonompia kuin
    me”.

    — Mutta vaikka luulisi, että tämä on rasismin vaarallisin
    muoto, niin se ei suinkaan ole sitä. On myös olemassa puhdas ksenofobia,
    eli muukalaispelko. Se ei ainoastaan usko joihinkin rotuihin tai että
    jotkut rodut ovat muita huonompia, vaan se uskoo, että nämä
    muut ”rodut” ovat vaarallisia. Tämä on paljon pahempi
    muoto, koska tähän liittyy todellakin pelko.

    — Päin vastoin kuin klassinen rasisti, joka kyllä voi esimerkiksi
    antaa lapsensa ”vieraan rodun” edustajan hoitoon tai antaa hänen
    tehdä jotakin tiettyä ala-arvoista työtä, niin ksenofoobikko
    eli muukalaisvihaaja katsoo, että nämä ihmiset eivät
    saa olla ollenkaan olemassa. He ovat vaara ”an sich” — sellaisinaan.

    — Siksi on olemassa vain kolme vaihtoehtoa.

    — Ensimmäinen vaihtoehto on sulauttaminen tai käännyttäminen,
    eräänlainen neutraloiminen eli muuttaminen samanlaisiksi kuin
    ”me”. Tähän ei kuitenkaan oikea rasisti usko, koska
    eihän se ole mahdollista.

    — Toinen vaihtoehto on karkottaminen maasta.

    — Kolmas vaihtoehto on tuhoaminen eli tappaminen.

    — Tämä on kuitenkin analyyttinen erottelu. Todellisissa ihmisissä
    nämä eri muodot usein sekoittuvat toisiinsa eri yhdistelmin.


    Rasismin juuret

    Mikä sitten saa yksittäisen ihmisen ryhtymään rasistiksi?

    — Tähän on esitetty yksilöpsykologisia syitä ja
    sosiaalisia syitä. Usein myös taloudellisia syitä. Hyvin
    suosittu teoria on ns. syntipukkiteoria. Eli kun itsellä menee huonosti,
    ja jos oman ahdingon aiheuttaja on liian mahtava tai liian kaukainen, niin
    ettei siihen voi suoraan hyökätä, silloin valitaan helpompi
    kohde, joka on usein näkyvä vähemmistö. Siis vähemmistö,
    joka jollakin tavoin erottuu, ja joka on helppo vihan kohde.

    — Mutta esimerkiksi Hitler osasi myös käyttää kansan
    syviä turhautumia taitavasti hyväkseen valtapyrkimyksissään,
    koska se antoi näille kaikkensa menettäneille ihmisille jotakin,
    josta he voivat olla ylpeitä. He saattoivat olla ylpeitä siitä,
    että he kuuluvat ”ylempään kastiin”.

    — Samalla tavalla jotkut poliitikot käyttävät myös
    tänä päivänä rasismia hyväkseen vallantavoittelussaan.
    Poliitikot katsovat herkästi, millainen on äänestäjäkunta,
    ja miettivät, millä keinoin siltä voi saada kannatusta. Kalastellaan
    ääniä populismilla.

    — Mutta sitten on myös semmoista, että ruohonjuuritasolla
    tapahtuu väkivaltaisuuksia maahanmuuttajia vastaan — skinheadit potkivat
    ja tappavat. Mutta mielipidejohtajat ja eräät poliitikot katsovatkin
    toiseen suuntaan. Se ei reagoi, mikä on sama, kuin jos näytettäisiin
    vihreätä valoa: ”potkikaa vaan pojat!” Se on sitä
    hiljaista legitimointia, kun ei nosteta minkäänlaista meteliä.


    Yksilöpsykologisia syitä?

    Mitä yksilöpsykologisia syitä on rasismiin?

    — Yksilöpsykologiset syyt eivät riitä selittäjinä.
    Toisen maailmansodan jälkeenhän puhuttiin paljon autoritaarisesta
    kasvatuksesta ja jopa autoritaarisesta persoonallisuustyypistä. Tuntuu
    vain aika uskomattomalta, että kokonainen kansakunta yhdessä sukupolvessa
    oli muuttunut kamalan autoritaariseksi persoonallisuustyypiksi.

    — On myös tutkittu Etelä-Afrikkaa ja Yhdysvaltain etelävaltioita,
    ja todettu, ettei siellä ollut juurikaan eroja autoritaarisuudessa
    muihin yhteiskuntiin verrattuna.

    — Toki tietyn tyyppinen persoonallisuus voi altistaa ihmisen tietyn
    tyyppisille aatteille, mutta missään nimessä se ei ole yksin
    riittävä selitys. Kaikkein vaikuttavin seikka näyttäisi
    olevan yhteiskunnan yleinen asenneilmapiiri: kuinka laillista ja legitiimia,
    kuinka sallittua on yhteiskunnassa ilmaista rasistisia mielipiteitä
    ja toimia rasistisesti.

    — On olemassa maita, jossa rasismi on paljon voimakkaampaa kuin Suomessa,
    mutta näissä maissa myös vastapuoli on hyvin paljon voimakkaampi.
    Siellä julkisesti tuomitaan rasismi paljon voimaperäisemmin ja
    siellä toimii aktiivisia rasisminvastaisia ryhmiä.


    Yhteiskunnalliset syyt

    Mitkä yhteiskunnalliset syyt tekevät ihmisestä rasistin?

    — Magdaleena Jaakkola on tehnyt useita valtakunnallisia asennetutkimuksia.
    Niiden mukaan koulutustaso, taloudellinen asema, asema työelämässä,
    työttömyys, kaupunki vastaan maaseutu, sukupuoli, ikä —
    kaikki nämä korreloivat eri tavoin rasistisiin asenteisiin. Yleisesti
    ottaen miehillä on ennakkoluuloisemmat asenteet kuin naisilla.

    Miten rasistien asenteisiin sitten voisi vaikuttaa?

    — Ei siinä auta muu, kuin valistus, valistus ja vielä kerran
    valistus. Voi tietysti ajatella, että eivät nämä ihmiset
    tämän kaltaisia haastatteluja lue. Ei alkoholistikaan käy
    raittiuskokouksissa.

    — Mutta vaikka ehkä paatuneimpiin rasisteihin ei niin helposti
    voi vaikuttaakaan, niin pitää pyrkiä vaikuttamaan kaikkiin
    muihin ihmisiin — kaikkien medioiden, television ja lehdistön kautta
    — jotta rasismista tulisi yhteiskunnassa yleisesti tuomittava ilmiö.

    — Myös poliitikoilla ja muilla julkisuuden henkilöillä
    on tässä vastuunsa: heidän tulee riittävän usein
    ja selkeästi julkisuudessa puuttua näihin asioihin. Sillä
    rasismissa piilee uhka koko yhteiskunnan demokratiaa vastaan.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!