Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Rautatieläisjärjestöt vastustavat jyrkästi pääkaupunkiseudun lähiraideliikenteen pakkokilpailuttamista ja osittaista yksityistämistä

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    Liikenne- ja viestintäministeriön asettama ns. lähiliikennetyöryhmä
    on esittänyt pääkaupunkiseudun lähiraideliikenteen pakkokilpailuttamista,
    minkä kiskojen päässä häämöttäisi
    matkustajamäärissä laskettuna jopa 56 prosentin maamme koko
    henkilöjunaliikenteestä joutuminen ainakin osittaisen yksityistämisen
    piiriin.

    – Rautatieläisten järjestöt vastustavat tätä
    esitystä jyrkästi, koska sen toteuttaminen johtaisi alueen koko
    rautatieliikenteen turvallisuuden vaarantumiseen, lähiliikenteen palvelutason
    huonontumiseen ja sen piirissä olevan henkilöstön työehtojen
    heikkenemiseen, sanoo Veturimiesten liiton pääsihteeri

    Timo
    Tanner

    .

    Kun ministeriön työryhmä syksyllä julkisti esityksensä,
    rautatieläisten ammattijärjestöt

    Rautatieläisten
    liitto

    ,

    Rautatievirkamiesliitto

    ,

    Veturimiesten liitto

    ja

    VR Teknilliset

    tyrmäsivät sen välittömästi
    yhteisessä kannanotossaan, Tanner kertoo.

    Hänestä ja monesta muustakin erikoista tuossa työryhmässä
    oli, että siitä puuttui täysin alan varsinaisten asianosaisten
    ja ammattilaisten, VR:n ja sen henkilöstöryhmien edustus.

    – Ministeriön oman väen lisäksi työryhmässä
    edustettuna oli kylläkin sitten

    Pääkaupunkiseudun


    yhteistyövaltuuskunta YTV

    , joka onkin raideliikenteen kilpailuttamista
    ajava pääasiallinen taho, Tanner toteaa.

    YTV:n paidan mukanaolo tässä pyykissä selittyy sillä,
    että se ostaa VR:ltä alueensa – Helsingin, Vantaan, Espoon ja
    Kauniaisten – lähiraideliikennepalvelut. Asianosaisia ovat myös
    varsinaisen pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevat muut, nykyiseen
    YTV:hen kuulumattomat kunnat, joiden alueelle lähiraideliikenne niin
    ikään ulottuu. Näitäkin kuntia on pitkä liuta –
    Riihimäki, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava ja
    Kirkkonummi.

    Kun eräässä vaihtoehdossa väläytetään
    jopa läntisellä Uudellamaalla sijaitsevan Karjaan mukaan ottamista,
    kilpailutettu lähiliikenne kulkisi vielä Siuntion ja Inkoonkin
    läpi. Totaalisin skenaario on maamme kaiken taajamaliikenteen avaaminen
    kilpailutukselle.

    Työryhmän mukaan kyse ei olisi avoimesta, vaan ns. kontrolloidusta
    kilpailusta. Siinä liikennepalvelujen tilaaja, alkuvaiheessa käytännössä
    pääasiassa YTV, ostaisi palvelut määräajaksi tarjouskilpailun
    voittaneelta rautatieyritykseltä.

    Kilpailuttamispakettiin sisältyisi myös liikenteessä tarvittava
    kalusto, jonka hallintaa ja määräysvallan käyttämistä
    varten perustettaisiin osakeyhtiömuotoinen kalustoyhtiö. Siinä
    voisivat olla omistajina mukana joko YTV tai alueen muutkin kunnat sekä
    lisäksi viestintä- ja liikenneministeriö, junakaluston valmistajayritys
    sekä rautatieyritykset.

    Mitä kaluston ylläpito- ja korjaustoimintoihin tulee, tukeuduttaisiin
    ainakin alussa Helsingin Ilmalan varikkoon, jonka nykyinen haltija VR velvoitettaisiin
    tekemään tarvittavat sopimusjärjestelyt tarjouskilpailun
    voittajan kanssa.

    Myös lipunmyynnistä ja muista lähiliikenteen asemapalveluista
    vastaisi liikennepalvelujen ostaja, joka voisi kilpailuttaa nämäkin
    palvelut erikseen alihankintakohteina.

    Näin käytännössä kaikki lähiraideliikenteen
    toiminnot avattaisiin kilpailutukselle. Tosin ratojen ylläpito ja etenkin
    liikenteen erilaiset turvallisuustoiminnot ovat jääneen työryhmän
    pohdinnoissa vähemmälle huomiolle. Voi siis epäillä,
    että nämä teknisesti hankalina ja liiketaloudellista voittoa
    tuottamattomina toimintoina edelleen jätettäisiin valtiollisen
    VR:n huoleksi…

    Mistä sitten löytyisi – VR:n lisäksi – muita ”rautatieyrittäjiä”,
    jotka saattaisivat osallistua pääkaupunkiseudun lähiraideliikenteen
    kilpailuttamiseen.

    – Ulkomailta, vastaa Veturimiesten liiton pääsihteeri Timo
    Tanner.

    – Eihän tämän alan yrittäjiä ole Suomessa kuin
    juuri VR. Mutta ulkomailta niitä toki löytyy, ehkä lähinnä
    tulee Iso-Britannia mieleen, mutta toki niitä on muissakin Euroopan
    maissa. Osa pääkaupunkiseudulla toimivista ylikansallisista linja-autoyhtiöistäkin
    kuuluu konserneihin, jotka muualla harjoittavat myös rautatieliikennettä,
    Tanner jatkaa.

    Hän muistuttaa, että etenkin Britannian osittain yksityistetystä
    junaliikenteestä löytyy todellisia kauhuesimerkkejä – niin
    liikenteen turvallisuudesta, tai pikemmin turvattomuudesta, kuin sen aikataulujen
    pitämättömyydestä ja muutenkin huonosta palvelun laadusta.

    – Mutta ei tarvitse mennä kauemmas kuin läntiseen naapurimaahamme
    Ruotsiin, jossa Tukholman seudun lähiliikenne on kilpailutettu ja osittain
    yksityistetty. Matkustajat ovat suorastaan raivoissaan siitä, että
    aikataulut eivät pidä tai jopa kokonaisia vuoroja jää
    ajamatta ja palvelutaso on muutenkin mennyt tosi surkeaksi entiseen verrattuna,
    Tanner kertoo.

    Tannerin mukaan alussa mainitut rautatieläisten järjestöt
    vastustavatkin kilpailutusta – osin juuri ulkomaisiin kokemuksiin vedoten
    – pitäen sitä toteuttamiskelvottomana.

    – Meidän mielestämme kilpailutuksella ei ainakaan tässä
    tapauksessa ole mitään toiminnallisia, taloudellisia tai ympäristö-
    ja liikennepoliittisia hyötyjä. Toiminnan pilkkominen useaan yhtiöön
    merkitsisi, että menetetään toiminnan nykyiset synergiaedut
    sekä kaluston että henkilöstön yhteiskäytössä
    koko VR:n puitteissa. Rautatieliikenne on nyt toimiva kokonaisuus, jossa
    kaikki resurssit ovat vuosien kehitystyön seurauksena kustannustehokkaassa
    ja optimaalisessa yhteiskäytössä, Tanner viittaa järjestöjen
    esittämään kantaan.

    Sen mukaan operaattorien määrän kasvaessa rautatiejärjestelmän
    hallinta vaikeutuu, mikä vaikuttaa mm. aikatauluihin sekä turvallisuuteen
    ja edellyttää uusia valvontajärjestelmiä. Seurauksena
    on liikenteen sujuvuuden hankaloituminen erityisesti ongelma- ja häiriötilanteissa.

    – Lähiliikennettä ei voi erottaa muusta liikenteestä ja
    häiriötilanteissa ratoja on pystyttävä käyttämään
    joustavasti. Usean yhtiön toiminta lähiliikenneradoilla johtaa
    väistämättä palvelu- ja turvallisuustason heikentymiseen,
    Tanner korostaa.

    Hänestä henkilöstökään ei voi olla kauppatavarana.

    – Työryhmän mukaan työsuhteiden ehdoista tulisi liikenteenharjoittajan
    vaihtuessa sopia samaan tapaan kuin pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä
    on tehty ns.

    Lonka-sopimuksen

    puitteissa. Me kuitenkin tiedämme,
    minkälaisena heittopussina siirtyvä henkilöstö on ollut
    juuri bussiliikenteen kilpailuttamisessa. Me emme halua tätä myös
    raideliikenteeseen, joten alamme järjestöt tulevat huolehtimaan
    kaikin käytettävissä olevin keinoin siitä, että
    henkilöstön kaikki saavutetut edut säilyvät, Tanner
    vakuuttaa.

    Suomessa eduskunta on ainakin toistaiseksi suhtautunut pidättyvästi
    raideliikenteen kilpailuttamiseen, ja onpa Lipposen hallituskin vakuuttanut,
    että tätä ei tapahdu ainakaan tällä hallituskaudella.
    Hankkeen pääasiallisena ajurina onkin ollut YTV ja jotkin yksittäiset
    kunnat.

    Päällepäsmärinä on kuitenkin ollut EU:n komissio,
    joka valmistelee joukkoliikenteen kilpailuttamista koskevaa asetusta. Pahimmillaan
    voi käydä niin, että vaikka itse Suomessa ei loppujen lopuksi
    löytyisikään tarpeeksi suurta kotoperäistä harrastusta
    raideliikenteen kilpailuttamiseen, tämä asia rojahtaa silti meidän
    päällemme ennen pitkää EU:sta käsin – Suomeakin
    sitovasti.

    – Näillä näkymin tämä voisi tapahtua aikaisintaan
    vuonna 2006, kun VR:n ja YTV:n nykyinen sopimus pääkaupunkiseudun
    lähiraideliikenteestä umpeutuu, Veturimiesten liiton pääsihteeri
    Timo Tanner aikatauluttaa.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!