Sanomalehti, verkkomediat ja marxilainen vastarinta

Nykyisessä mediaympäristössä ei ole helppoa saada läpi viestejä, jotka haastavat vallalla olevan kapitalistisen yhteiskuntajärjestelmän. Merkittävä osa kamppailuista paremman maailman puolesta käydään kuitenkin yhteiskunnallisen tiedonvälityksen tasolla.
Italialaisen kommunistin ja marxilaisen teorian kehittäjän Antonio Gramscin mukaan suuri osa omistavan kapitalistiluokan vallasta syntyy kulttuurisesta hegemoniasta. Tämä tarkoittaa sitä, että hallitseva luokka manipuloi kyseisen yhteiskunnan kulttuuria – uskomuksia ja selityksiä, käsityksiä, arvoja ja tapoja – niin että pakotetusta, hallitsevan luokan maailmankuvasta tulee hyväksytty kulttuurinen normi. Tämän pohjalta nykyinen sosiaalinen, poliittinen ja taloudellinen tilanne oikeutetaan luonnolliseksi ja väistämättömäksi, ikuiseksi ja hyödylliseksi jokaiselle sosiaaliluokalle. Kysymys on kuitenkin keinotekoisesta rakenteesta, joka hyödyttää vain hallitsevaa luokkaa.
Suurin osa isoista kaupallisista mediataloista on globaalisti linkissä yksityisesti omistettuihin yrityskonserneihin. Siksi uutiset, jotka vaarantavat eniten yritysten omistajien taloudellisia intressejä kohtaavat ...