Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    ”Suomella ei ikinä varaa taisteluhelikoptereihin”

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Thomas Micklin

    Puolustusvoimien komentaja, kenraali Gustav Hägglund ei ole luopunut
    haaveestaan hankkia Suomelle huippukalliita taisteluhelikoptereita, vaikka
    eduskunta on suunnitelman jo kertaalleen tyrmännyt. Vielä tänä
    keväänä eduskunnalle annettavaan hallituksen turvallisuus-
    ja puolustuspoliittisen selonteon tarkistukseen taisteluhelikoptereiden
    hankinta yritettäneen taas ujuttaa mukaan.

    Tähän tapaan arvioi tuoreessa kirjassaan ”Maanpuolustusta
    vai suurvaltapolitiikkaa? Taisteluhelikoptereiden ja Hornet-hävittäjien
    kova hinta” toimittaja-kirjailija Pentti Sainio. Kirja ilmestyi viime
    perjantaina Suomen Rauhanpuolustajien ja LIKE Kustannuksen toimesta.

    Keväällä 1997 hallitus antoi eduskunnalle pääesikunnassa
    ja puolustusministeriössä valmistellun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
    selonteon.

    Selonteon mukaan Suomen maanpuolustuksen tarpeiden suuntaviivat vuosille
    1998-2008 pitivät sisällääön mm. maavoimien sota-aikaisten
    joukkojen painopisteen kehittämisen kolmeen ns. valmiusyhtymään.
    Nämä kolme prikaatia, yhteensä 15 000 sotilasta, olisivat
    sodan ajan hyvin varustettu, tulivoimainen ja entistä liikkuvampi ”taistelunyrkki”.


    Helikopterit keskiössä

    Valmiusprikaatien toiminnan suhteen korostettiin täysin uuden helikopterijärjestelmän
    hankkimista joukkojen liikkuvuuden lisäämiseksi. Kuljetushelikopterit
    kuljettaisivat sotilaita ja ”saattohelikopterit” eli taisteluhelikopterit
    suojaisivat näitä kuljetuksia.

    Helikopterisuunnitelmien taustalla oli sinänsä ”normaali”
    tarve armeijan vanhojen venäläisvalmisteisten keskiraskaitten
    kuljetushelikopterien uusimiseen. Selonteossa ei kuitenkaan tyydytty vain
    elinkaarensa päähän tulleiden vanhojen kuljetuskopterien
    korvaamiseen vaastaavanlaisilla mutta uudemmilla ja moderneimilla koneilla.
    Hankittavat kopterit haluttiin liittää osaksi täysin uutta
    operatiivista taistelujärjestelmää eli periaatteessa aivan
    uudeksi aselajiksi, ilmarynnäkköjoukoksi.

    Jotta kuljetushelikoptereita voitaisiin käyttää varsinaisessa
    taistelutoiminnassa, niiden lisäksi tarvittaisiin vielä raskaasti
    aseistettuja ns. saattohelikoptereita näitä miehistönkuljetuskoptereita
    suojaamaan.

    Selonteon ehdittyä lopulliseen eduskuntakäsittelyyn, kahden
    helikopterityypin hankinnan korkea yhteishinta — 3,8 miljardia markkaa
    — sai eduskunnan kuitenkin nikottelemaan. Se pienensi valmiusyhtymien hankintavaltuuksia
    1,6 miljardilla markalla, ja pudotti taisteluhelikopterit hankintalistalta.
    Kuljetushelikoptereiden hankintaan myönnettiin ”vain” 2,2
    miljardia markkaa.

    Mietinnössään eduskunnan valtiovarainvaliokunta ei kuitenkaan
    ottanut ”kantaa mahdolliseen saattohelikoptereiden hankintaan tulevaisuudessa”.
    Puolustusselonteon tarkistus onkin nyt tulossa eduskunnan käsittelyyn
    vielä tämän kevään aikana, ja kirjan tekijän
    Pentti Sainion arvion mukaan jo kerran tyrmätylle taisteluhelikopterihankkeelle
    pyritään taas kinuamaan rahaa.


    ”Mahdottoman kallis hanke”

    Pentti Sainio osoittaa kirjassaan yksityiskohtaisesti ja vakuuttavasti,
    miten mahdottoman kallis hanke taisteluhelikopterit olisi.

    Sainion mukaan taisteluhelikoptereiden hankkiminen ei olisi vain yksittäinen
    kaluston valinta muiden joukossa, vaan helikoptereiden varaan kaavailtujen
    ilmarynnäkköjoukkojen tuottaminen olisi niin suuri ja kallis operaatio,
    että maanpuolustuksen rahat riittäisivät enää ainoastaan
    niiden pyörittämiseen. Ja ennen kaikkea: niiden rakentaminen ei
    lisäisi Suomen sotilaallista turvallisuutta, vaan päin vastoin
    vähentäisi maavoimiemme pelotevaikutusta ratkaisevasti.

    Tosiasiassa taisteluhelikopterit romuttaisivat koko alueellisen puolustuksemme
    materiaalisen, teknisen ja henkisen pohjan, koska ne vaatisivat huiman lisäyksen
    puolustusmäärärahoihin, eikä sellaista ole näkyvissä
    edes muihin kipeästi tarvittaviin kalustohankintoihin.


    ”Samaa hintaluokkaa kuin Hornet-kauppa”

    Kun Suomeen aikoinaan päätettiin hankkia kuuluisat Hornet-hävittäjät,
    kauppa runnottiin eduskunnassa läpi reilun 9 miljardin markan hankintana.
    Vuonna 2000 loppulasku osoittautui kuitenkin kaksi kertaa suuremmaksi: noin
    18 miljardia markkaa.

    Eikä tässäkään ole vielä loppua näkyvissä,
    sillä vieläkin puuttuu osa Hornetien tarvitsemista asejärjestelmistä.
    Ja vaikka viimeinen yhteensä 64 Hornetista luovutettiin ilmavoimille
    elokuussa 2000, näistä taistelukelpoisia on vielä vain 15,
    ja muutaman vuoden kuluttuakin vasta 30. Lentotunteja varten on liian vähän
    rahaa, ja ohjaajistakin on huutava pula.

    Pentti Sainio vertaakin mahdollista taisteluhelikopterihankintaa kustannuksiltaan
    samaa suuruusluokkaa olevaksi kuin Hornet-kauppa aikoinaan. Kehittynein
    kaupan oleva taisteluhelikopteri on amerikkalainen Apache AH 64 eli tuttavallisemmin
    ”Apassi”, ja asejärjestelmineen se on samaa hintaluokkaa
    kuin Hornet-hävittäjäkin.

    Elokuussa 1995 Pohjoisen maanpuolustusalueen komentaja, kenraaliluutnantti
    Lasse Wächter väläytti, että himoittuja taisteluhelikoptereita
    voisi olla ehkä saman verran kuin Hornetejakin, eli 64 kappaletta.
    Yhdessä kuljetushelikopterien kanssa taisteluhelikopterihankinta paisuisi
    tässä mittaluokassa jopa noin 20 miljardin markan tasolle.

    Pentti Sainio osoittaa kuitenkin, ettei näin suureksi mitoitettuun
    kopterikalustoon Suomesta riittäisi edes lentäjiä. Siinä
    missä Hornetiin riittää sentään vain yksi pilotti,
    Apassiin niitä tarvitaan kaksi. Yhdessä esimerkiksi 40 kuljetushelikopterin
    tarvitseman lentäjän kanssa koko ilmarynnäkköjoukkoon
    tarvittaisiin varamiehistöineen kaikkiaan noin 400 erikoiskoulutettua
    lentäjää. Nytkään lentäjiä ei riitä
    tarpeeksi edes Hornetien puikkoihin.


    ”Kehittyneinkin kopteri on susi”

    Teknisesti kehittynein markkinoilla oleva taisteluhelikopteri on siis
    amerikkalainen, McDonnell Douglasin aikoinaan kehittämä, nykyisin
    Boeing-yhtiön hallussa oleva Apache AH 64 eli Apassi.

    Vuoden 1991 Persianlahden sodassa Apassi nousi suureen maineeseen, mutta
    jälkeen päin osoittautui, että sikäläisissä
    aavikko-olosuhteissa sen toimintaominaisuudet olivat vain erityisen suotuisat.

    Paljon huonommin Apassi sen sijaan menestyi Naton käymässä
    Jugoslavian vastaisessa sodassa vuonna 1999. Tuolloin Kosovon liepeille
    siirrettiin 24 Apassia. Siirto noin tuhannen kilometrin päästä
    Saksasta kesti peräti 23 päivää tilausvahvistuksesta.

    Koptereiden suojaksi tarvittiin 6 200 sotilasta ja 26 000 tonnia välineitä.
    Koko kuljetusoperaatio maksoi 3,5 miljardia markkaa.

    Useita viikkoja kestäneiden harjoitusten, huoltojen ja muiden viritysten
    jälkeen yhdysvaltalainen sodanjohto päätyi ulkopuolisille
    varsin yllätykselliseen ratkaisuun: Apassit päätettiin jättää
    kokonaan käyttämättä varsinaisiin sotatoimiin — tappioiden
    pelossa! Osoittautui näet, että Apassit ovat niin haavoittuvia,
    että pahimmillaan on pelättävissä jopa 50 nouseva tappioprosentti…

    Suojaksi tarkoitettu taisteluhelikopteri tarvitsee siis todellisuudessa
    itse suojaa. Kosovossakin sattui Apasseille pelkissä harjoituksissa
    useita onnettomuuksia. Niissä kuoli kaksi Apassi-lentäjää.
    Muuten ainoat Naton miestappiot koko Jugoslavia-operaatiossa.

    Tässä tapauksessa Pentti Sainion mukaan Apassien käyttämättä
    jättäminen johtui myös siitä, että suurten tappioiden
    pelättiin myös johtavan Yhdysvaltain ja sen armeijan sekä
    kopterien valmistajan Boeingin kasvojen menetykseen. Eipä olisi kukaan
    enää halunut ostaa sellaista ”taisteluhelikopteria”,
    joka ei pysy ilmassa.

    On huomattava, että vaikka tässä esimerkissä onkin
    käytetty nimenomaan kalleinta mutta asiantuntijoiden mukaan myös
    kaikkein kehittyneintä taisteluhelikopterityyppiä Apassia, ei
    ongelma voine olla pienempi halvempienkaan koptereiden kohdalla. Sen minkä
    ”säästää” hinnassa, häviää
    vastaavasti tehossa.


    Koko kopteripakka sekaisin

    Vaikka taisteluhelikopterien hankinnasta ei siis ole olemassa mitään
    päätöstä, puolustusvoimain korkein johto komentaja Gustav
    Hägglund etunenässä haluaa kuitenkin yhä ujuttaa ne
    mukaan kuvaan ensi tilassa.

    Sen sijaan uusista kuljetushelikoptereista on olemassa 2,2 miljardin
    tilausvaltuutus, mutta näidenkin koptereiden konkreettinen hankintaprosessi
    on pahasti jumissa.

    Muodollisesti nämä ongelmat johtuvat siitä, että
    Suomi on suuntautunut kuljetushelikoptereiden yhteishankintaan Ruotsin,
    Norjan ja Tanskan kanssa. Näin ajatellaan saatavan ”paljousalennusta”
    hankintahintaan.

    Nyt on vain osoittautunut varsin vaikeaksi löytää sellainen
    yhteinen kopterityyppi, joka soveltuisi kaikkien neljän pohjoismaan
    todellisuudessa varsin erilaisiin tarpeisiin. Etenkin Norja ja Tanska haluaa
    kevyempiä, mm. meriolosuhteisiin sopivia koptereita. Jo tämä
    on aiheuttanut sen, että ”yhteiskopterin” suurimmaksi mahdolliseksi
    painoksi on määritelty 15 000 kiloa. Tällöin se voisi
    kuljettaa vain 16 taistelijaa varusteineen kerrallaan.

    Yhteispohjoismaisen kuljetushelikopterikaupan piti alun perin toteutua
    jo syksyllä 1998. Sen jälkeen määräaikaa on usean
    kerran jouduttu myöhentämään. Mitään lopullista
    ratkaisua ei vieläkään ole tehty, vaan seuraavaksi tarjolla
    ovat ajankohdat kevät tai kesä 2001.

    Auki on myös Suomeen hankittavien kuljetushelikopterien tarkka lukumäärä.
    Se riippuu siitä, kuinka suuria ja minkälaisen kuljetuskyvin omaavia
    koptereita lopulta hankitaan.

    Kenraali Hägglund on tosin puhunut noin 30 kopterin määrästä.
    Mihin niitäkään lopulta käytettäisiin, on sekin
    vielä epävarmaa. Tässäkin paljon riippuu siitä,
    mihin kopterimalliin lopulta päädytään.

    Entisen kaltaisiin tehtäviin, eli nykyisten vanhentuneiden koptereiden
    korvaajiksi ei olisi niinkään vaikeata löytää sopiva
    malli — siihen riittäisi vähempikin määrä kuin
    30. Mutta mikäli todella suuntaudutaan uudenlaisiin tehtäviin,
    eli taistelujoukkojen kuljettamiseen kriisikohteeseen, tulee heti uusia
    ongelmia.

    Ensinnäkin 30 kuljetuskopterin hankintaan nykyinen tilausvaltuus
    eli 2,2 miljardia markkaa ei riitä. Mutta vaikka rahaa saataisiin lisää,
    puolustusministeriön määrittelemään kuljetustarpeeseen
    eivät edes 30 helikopteria riitä.

    Ministeriön selvityksen mukaan näet koptereilla ”on kyettävä
    siirtämään samanaikaisesti kolme komppaniaa (360-450 henkilöä
    varusteineen) ja vuorokaudessa yhdeksän komppaniaa (1 080-1 350 henkilöä
    varusteineen) yli 300 kilometrin päähän”.

    Tällaiseen eivät tietenkään riitä edes 30 helikopteria,
    mikäli kuhunkin mahtuu tuo ”yhteispohjoismaiseksi” määritelty
    kuljetuskyky 16 sotilasta per kone.


    Asiantuntijat samaa mieltä

    Pentti Sainion uuden kirjan julkistamistilaisuuden yhteyteen oli järjestetty
    myös pienimuotoinen paneelikeskustelu, jossa kolme alan asiantuntijaa
    lausui mielipiteensä kirjan johtopäätöksistä.

    Panelissa Ilmavoimien majuri evp. Lars Olof Fredriksson, Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksen
    TAPRIn vieraileva tutkija, everstiluutnantti evp. Arto Nokkala sekä
    Suomen Rauhanpuolustajien edustajana tutkija Markku Kangaspuro olivat yhtä
    mieltä siitä, että Sainion kirjassaan esittämät
    arviot ovat pääpiirteissään oikean suuntaiset.

    Kuten itsekin lentäjänä toiminut majuri evp. Lars Olof
    Fredriksson asian ilmaisi:

    — En ole onnistunut löytämään kirjasta ainoatakaan
    selvää virhettä.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!