Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Suomen linja koetuksella – Irak-jupakka ja (ulko)poliittiset linjaukset

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Seppo Ruotsalainen Kirjoittaja On Valtiot. Tri Ja Erikoistutkija, Skp:N Poliittisen Toimikunnan JÄSen.


    Tuula Helne

    tarkastelee väitöskirjassaan

    Syrjäytymisen
    yhteiskunta

    (2002)

    kriittistä konstruktionismia

    , jonka ”tavoitteena
    ei ole vain tarkastella, miten vallitseva sosiaalinen järjestys on
    konstruoitu, vaan myös tämän konstruktion dekonstruoiminen
    (purkaminen ja kyseenalaistaminen) sekä mahdollisesti sen rekonstruoiminen
    (osallistuminen sen uudelleen rakentamiseen)”.

    Edellä todettu tuo mieleen USA:n ja Ison-Britannian Irakiin kohdistaman
    hyökkäyksen erään perustelun, jonka mukaan hyökkäyksen
    jälkeen osallistutaan rauhanturvaamiseen ja jälleenrakennustyöhön.
    Tähän näkemykseen liittyvä vaarallisuus sisältyy
    tapauksiin, joissa tavallaan oikeutetaan sota lupaamalla

    edeltä
    käsin

    hyökkääjälle, että hyökkäyksen
    kohteeksi joutuvalle maalle annetaan ”humanitääristä
    apua” (yksittäisten valtioiden ja/tai esim. YK:n toimesta) sen
    jälkeen kun hyökkäysvaihe on ohi.

    Hajonneen yhteiskunnan korjausehdotuksia tarkastellessaan Helne toteaa
    osuvasti, että ”sairauteen suositeltu hoitomuoto onkin outo: sairauden
    ja suorastaan ’kuolion’ vaivaamasta ruumiista irtautuneiden osien liittäminen
    siihen takaisin.” Tämän toteamuksen jälkeen Helne kysyy
    aiheellisesti: ”Onko taustalla ajatus, ettei koko yhteiskuntaa tervehdyttävää
    uutta moraalia voi syntyä ilman tällaista

    moraaliseksi nähtyä

    ponnistusta ? Vai olisiko niin, ettei moraalilla ole asian kanssa mitään
    tekemistä ?”.

    Syrjäytymiskeskustelua koskeneet Helnen kysymykset voidaan esittää
    myös ja nimenomaan kansainvälisen politiikan alueella. USA:n suorittamien
    Bagdadin ja muiden kaupunkien massiivisten pommitusten yhteydessä näytettiin
    tv-kuvia lähinnä siviileihin kohdistuneesta kuvottavasta väkivallasta.
    Ehkä karmein esimerkki oli kautta maailman levinnyt kuva pikkulapsesta,
    joka pommituksessa oli menettänyt molemmat kätensä ja jalkansa.
    Pommituksilla tuhottiin myös irakilaisen yhteiskunnan infrastruktuuri.

    Voidaan perustellusti kysyä, täytyykö ”yhteiskuntaa
    tervehdyttävä uusi moraali” ostaa näin hirvittävällä
    hinnalla eli amerikkalaisella pommi- ja dollarimoraalilla?

    Välittömästi voidaan myös kysyä, että ei
    kai esim. Suomi voi omaksua kansainvälisessä politiikassa itselleen
    ensisijaiseksi tehtäväksi ”(yhteiskunta)ruumiista irrotettujen
    osien takaisinliittäjän” roolia, vaikka

    Urho Kekkonen

    jossakin yhteydessä viittasikin siihen, että Suomen tulisi kansainvälisissä
    suhteissa omaksua enemmän lääkärin kuin tuomarin rooli?

    Suomen kannalta kyse on äärimmäisen tärkeästä
    linjavalinnasta: valitseeko se reaalipoliittisen, sotien syttymistä
    edeltä käsin torjuvan linjan vai valitseeko se yksipuolisen, edeltä
    käsin hyökkääjälle luvatun ”rauhanturvaajan”
    ja ”jälleenrakentajan” roolin.

    Viimeksi mainittu muistuttaa yksilötasolla pahimmillaan henkilöä,
    joka kärsivällisesti ja ehtoja asettamatta siivoaa ja korjailee
    isojen poikien aiheuttamat vahingot, sirpaleet, oksennukset jne. Eräs
    keskeinen keino sotien syttymisen estämisessä on strategia, jossa
    hyökkäykseen ryhtynyt osapuoli kantaa itse mahdollisimman suuren
    vastuun myös hyökkäyksensä jälkiseurauksista.

    Kuluvan vuoden kesäkuun puolivälissä SDP:n puheenjohtaja

    Paavo Lipponen

    kummasteli nimeä mainitsematta ulkoministeri

    Erkki Tuomiojan

    lausuntoa, jonka mukaan ”Suomen (ei) välttämättä
    ole perusteltua osallistua rauhanturvaamisoperaatioon Irakisssa, vaikka
    sillä olisi Yhdistyneiden kansakuntien valtuutuskin”. Lipponen
    luonnehti Tuomiojan näkemystä ”varsin tavattomaksi lausunnoksi”
    (

    Helsingin Sanomat

    15.6).

    Tuomiojan lausunto esitetyssä muodossa vaikuttaa sikäli perustellulta,
    että YK:n valtuutus ei voine merkitä Suomelle suoraviivaista
    velvoitetta, vaan Suomella on suvereenina valtiona oikeus YK-valtuutuksesta
    riippumatta harkita missä olosuhteissa ja millaisten ehtojen vallitessa
    rauhanturvaamiseen osallistutaan tai ei osallistuta.


    Ilta-Sanomien

    11.3.03 käsittelemien tietojen pohjalta
    (jotka perustuivat IS:n käsiinsä saamaan ulkoministeriön
    salaiseksi leimattuun raporttiin Lipposen ja

    George W


    Bushin

    tapaamisesta Washingtonissa viime joulukuussa) tuntuu selvältä,
    että oppositiojohtaja

    Anneli Jäätteenmäellä

    oli moraalinen oikeus (ja suoranainen velvollisuus) kysyä sen Suomen
    ulkopoliittisen linjan perään, jota Lipponen IS:n haltuunsa saamien
    tietojen mukaan edusti.

    Edellä mainittu

    Kari Valtosen

    laatima Ilta-Sanomien kirjoitus
    oli otsikoitu ”Bush kiitti Suomea ’liittymisestä koalitioon´
    ”. Siinä todettiin mm., että ”Suomen pääministerin
    vierailua käsittelevän raportin mukaan Lipponen kertoi tasavallan
    presidentin ja hallituksen päätöksestä suhtautua myönteisesti
    Yhdysvaltain pyyntöön olla mukana mahdollisen konfliktin jälkeisessä
    Irakin vakauttamisessa humanitäärisen avun ja rauhanturvatoiminnan
    kautta.”

    Tämä oli tuhansien suomalaisten silmien edessä olevaa
    tekstiä ja jälkeen päin ajatellen olisi ollut tavatonta,
    ellei oppositiojohtaja ja pääministeriehdokas Jäätteenmäki
    olisi reagoinut tällaisiin taustatietoihin. Tuossa samassa IS:n numerossa
    ministeri

    Max Jakobson

    vähätteli Jäätteenmäen
    reagointia luonnehtien sitä saivarteluksi ja todeten: ”Olemme
    (USA:n kanssa ) liittolaisia siinä mielessä, että olemme
    luvanneet humanitääristä apua. Se ei kuitenkaan leimaa meitä
    liittolaisiksi tulevassa sodassa.”

    Viimeksi mainituilla väitteillä Jakobson yrittää
    johtaa lukijaa harhaan. Hän ei kuitenkaan onnistu harhauttamaan historiallista
    totuutta, sillä nerokkaan saksalaisen filosofin

    G.W.F. Hegelin

    esiin nostama ”historian järjen viekkaus” ylittää
    Jakobsoninkin viekkauden. Asia on nimittäin niin, että edeltä
    käsin luvattu humanitäärinen apu ei ehkä välttämättä
    leimaa ”meitä” (sotilaallisiksi) liittolaisiksi hyökkääjien
    kanssa (se siitä vielä puuttuisi), mutta tuon avun lupaaminen
    etukäteen kuten Jakobson edellä ”suositteli”, merkitsee
    ”konstruktionistisen” toimintatavan nostamista Suomen harjoittaman
    reaalipolitiikan edelle.

    Se merkitsee pidemmällä tähtäyksellä Suomen
    tähänastisen puolueettomuus- ja liittoutumattomuuslinjan ovelaa
    siirtämistä vahvemman (USA:n ja Ison-Britannian) tueksi. Jakobsonin
    kannattama, etukäteen luvattava ”humanitäärinen apu”
    merkitsee toteutuessaan samalla liukumista Urho Kekkosen ”Suomi on
    rauhan puolella sotaa vastaan” -teesistä kohti teesiä ”Suomi
    on sodan puolella rauhaa vastaan”.

    Viimeksi mainittu väite julistetaan poliittisten pelureiden toimesta
    tietysti paikkansapitämättömäksi, mutta mainittua kehitystähän
    tapahtuu vääjäämättä jopa pelureiden tahdosta
    riippumatta ja sitä mukaa mitä suurempia panoksia Dostojevskin
    pelurit sijoittavat peliin. Pelurit ja eräät poliittiset johtajat
    yrittävät hämätä sen tosiasian, että silloin
    ja sikäli kun on kysymys hyökkääjälle annettavasta
    etukäteisestä lupauksesta humanitäärisen avun tai rauhanturvaamisen
    suhteen (malliin: särkekää te pojat, kyllä me sitten
    autamme jälkien korjaamisessa), kyse ei enää ole puolueettomuuteen
    tai liittoutumattomuuteen tukeutuvasta ulkopolitiikasta. Suomen rooli ei
    silloin myöskään enää ole lääkärin,
    vaan pikemminkin puoskarin rooli.

    Jäätteenmäen toimesta tapahtunut Bushin ja Lipposen keskustelun
    erään keskeisen osan jälkiperääminen (liittyneenä
    siihen tosiasiaan, että Suomessa oli samaan aikaan tapahtunut lähes
    ennennäkemätön

    sodanvastaisen mielialan nousu

    massiivisine
    mielenosoitusmarsseineen ja muine rauhantapahtumineen) johti ilmeisesti
    siihen, että Suomen poliittinen johto joutui ainakin jossakin määrin
    panemaan jäitä hattuun etukäteisten Irakin rauhanturvaamis-
    ja jälleenrakennuspuheiden suhteen.

    On vaikea nähdä, että Jäätteenmäen pyrkimys
    varmistua ja saada täsmennystä Suomen virallisen ulkopoliittisen
    linjan olemuksesta ja mahdollisesta muutossuuntautumisesta olisi sinänsä
    ollut jotenkin väärää ja tuomittavaa. Kiistelty kysymys
    on, onko hän pyrkimyksissään jotenkin käyttänyt
    väärin salaisiksi julistettuja asiakirjoja. Tässäkin
    on kuitenkin taustalla asia, jonka presidentti

    Mauno Koivisto

    nosti
    esiin Ylen Radio 1:ssä 18.7.03 kysellessään, että mitä
    sellaista Irak-jupakan yhteydessä paljastettiin, mitä ei olisi
    saanut paljastaa. ”Jos tämän proseduurisotkun ohella kysytään
    tätä itse asiaa, niin minulle on jäänyt epäselväksi,
    paljastettiinko joku valtiosalaisuus, jota ei olisi saanut paljastaa,”
    Koivisto kyseli.

    Jäätteenmäen kannalta ”raskauttavin” tekijä
    ulkopoliittisesti arvioiden oli aivan ilmeisesti, että hän kritisoi
    vaalikampanjansa yhteydessä Lipposen Irak-politiikkaa ja että
    tuo kritiikki pohjautui ratkaisevasti Lipposen Bushille antamaan etukäteiseen
    lupaukseen humanitäärisestä avusta ja rauhanturvatoiminnasta
    (MTV3:n vaalitentti 6.3.03).

    Kokoomuksen ja muidenkin piirien taholta on nähtävissä suuntaus,
    jossa edellä puheena ollut Jäätteenmäen edustama ulkopoliittinen
    kriittisyys halutaan leimata aiheettomaksi, virheelliseksi ja ikäväksi
    ”välinäytökseksi” ja vaatia palattavaksi ”normaalille”
    Lipposen viitoittamalle linjalle. Viimeksi todetun suhteen on vähintäänkin
    viittauksellista Helsingin Sanomien 16.7. pääkirjoitus otsikolla
    ”Vanhasen yritettävä sovittautua Lipposen EU-linjauksiin”.
    Pääkirjoittaja toteaa mm., että pääministeri

    Matti


    Vanhasen

    varovaisuus ”tarkoittaa todennäköisesti ja
    toivottavasti vain sitä, että pääministerinä Vanhanen
    valmistautuu sovittautumaan Lipposen hallitusten linjauksiin ja muuttamaan
    monia aikaisempia näkemyksiään”.

    Yritys palauttaa Lipposen edustama USA-myönteinen suuntaus lähemmäs
    perinteistä suomalaista puolueettomuuslinjaa tuli Jäätteenmäelle
    kalliiksi. Nimi on enne eli

    Bjarne Kallis

    väitti mm., että
    ”poliisi suojelee Jäätteenmäkeä”. Tuohon voisi
    sanoa, että jonkun kai on pakko suojella kun ei kerran jumala (eikä
    jumalan edustaja maan päällä) suojele.

    Monet muutkin kansanedustajat

    kantoivat kiitettävästi
    kortensa kekoon siinä ala-arvoisessa näytelmässä, jota
    Suomen kansalle tarjottiin suorassa tv-lähetyksessä eduskunnan
    täysistunnosta 18. kesäkuuta, jolloin Jäätteenmäki
    antoi Irak-jupakkaa koskevan pääministerin ilmoituksen. Lähes
    talvisodan yksimielisyyttä lähennellen Jäätteenmäkeä
    vastaan oli noussut kokonainen sukupuolikiintiöistä kiinnipitämätön
    moralistien armeija

    Bjarne Kalliksesta

    Ville Itälän

    kautta

    Osmo Soininvaaraan

    .

    Maija Perhosta Suvi Lindenin

    kautta

    Tuija Braxiin (Suvi-Anne Siimestä ja Outi Ojalaa tietenkään

    unohtamatta) jne.

    Asiaan liittyi eduskuntavaaleissa tappion kärsineiden puolueiden
    kokoomuksen, vasemmistoliiton ja vihreiden kostonhalu ja hallitukseen pääsemishinku.
    Poliittisen vaikuttamisen osalta ”oppositionisteille” taisi kuitenkin
    jäädä luu käteen. Jäätteenmäen eroa seuranneissa
    lyhyissä hallitusneuvotteluissa hallitusovet napsahtivat Villen, Osmon,
    Suvi-Annen, Bjarnen jne. auki jääneiden suiden edestä kiinni
    ”kirjan kannet kiinni” -periaatteella – käyttääksemme
    puoluesihteeri

    Eero Heinäluoman

    leikkisää ilmaisua.

    Tämänkin ”ministerimylläkän” eniten kärsivä
    osapuoli on tavallinen kansa, jolle tarjotaan sirkushuveja ja näytösoikeudenkäyntejä,
    mutta ei leveämpää leipää, vaan päinvastoin
    lomautuksia ja irtisanomisia enemmän kuin aikoihin. Uusi hallitusohjelma
    on lähes kopio ellei suoranainen kloonaus aikaisemmasta mitään
    sanomattomasta ohjelmasta, joka ei lupaa hyvää varsinkaan heikompiosaiselle
    kansanosalle.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!