Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Taidehistorioitsijan kiirastuli

    Kulttuuri
    21.9.2012 - 9:43
    Arto Tuominen

    Eduardo Mendoza sai Espanjan tärkeimmän kirjallisuuspalkinnon Planetan vuonna 2010 romaanistaan Kissatappelu- Madrid 1936. Romaani sijoittuu Madridiin vähän ennen sisällissodan puhkeamista, sisällissodan, joka pirstoisi maan ja yhteiskunnan vuosikymmeniksi.

    Teoksen keskiössä on brittiläinen taideasiantuntija Anthony Whitelands, joka on saanut kutsun saapua arvioimaan espanjalaisen Igualadan herttuan taidekokoelmaa ja erityisesti aiemmin tuntematonta, mittaamattoman arvokasta Velazquezin maalausta.

    Whitelands saapuu kaupunkiin joka ei vaikuta turvalliselta. Ei etenkään miehelle, joka ei ole valmis ottamaan minkäänlaista kantaa kahtiajakautuneen Madridin tunnelmiin. Whitelands eksyy alkajaisiksi bordelliin ja kadottaa heti lompakkonsa. Soittokunta soittaa Kansainvälistä ja ihmiset huutavat kunnantalon ja kirkon edessä. Kirkon ovet ovat visusti säpissä ja kunnantalon parvekkeella liehuu uhmakas kolmivärinen lippu.

    Kaupungin yliopisto on suljettu. Vallankumouksen puhkeaminen on vain ajan kysymys. Sytytyslanka palaa, eikä sitä enää kukaan pysty sammuttamaan. Igualadan herttua, joka omistaa arvokkaan taidekokoelman, ei vallankumousta pelkää. Hän ei ole ollut sokea, hän tietää että Espanjassa on vuosisatojen ajan vallinnut epäoikeudenmukaisuus.

    Igualadan herttua, Don Alvaro del Valle, kohoaa romaanin toiseksi päähenkilöksi. Vaikka hänen luokalleen ovat perinteisesti kuuluneet etuoikeudet, se ei ole estänyt häntä tukemasta uudistustoimia maareformista alkaen. Hänelle seurustelu kansanmiesten kanssa on opettanut enemmän kuin käytäväpoliitikkojen ja ministerien vakuuttelut. Herttua kertoo Whitelandsille uskovansa luokkasuhteiden ja talousjärjestelmän uudistamisen mahdollisuuteen, joka koituisi niin rikkaiden kuin köyhienkin eduksi. Whitelands ei kumminkaan arvaa herttuan olevan fasisteihin päin kallellaan.

    Herttua on oivaltanut, että rikkauksista ei ole mitään hyötyä jos palvelusväki teroittaa veitsiään katkaistakseen isäntiensä kaulat. Maareformi on kuitenkin myöhässä, saamattomuus, kyvyttömyys ja itsekkyys ovat estäneet sen. Konfliktiin on enää mahdotonta löytää rauhanomaista ratkaisua.

    Mendoza punoo jännittävään juonikerrontaan espanjalaisen yhteiskunnan moninaisen ongelmatiikan. Vaikkei vallankumousta pelkääkään, herttua haluaa viedä perheensä turvaan taulukaupoilla saatavilla rahoilla. Siihen hän tarvitsee Whitelandsia.

    Taidehistorioitsija pitkittää Madridissa viettämäänsä aikaa monestakin syystä; hänestä tulee upeiden naisten kilvoittelun kohde. Herttuan molemmat tyttäret, Paquita ja hänen nuorempi sisarensa ovat ihastuneet engelsmanniin täysin sydämin. Kun joukkoon ilmestyy vielä kolmaskin ihailija, nukkavieru ilotyttö, on Whitelands enemmän kuin ahdingossa.

    Vetävän tarinan ja paikkansa pitävän historiakuvauksen lisäksi Mendozan romaanista löytää myös burleskia, farssinomaista kohellusta hiukan espanjalaisen veijariromaanin malliin. Aatelisto ja yläluokka ovat pilkanteon kohteet.

    Vastoinkäymiset kasautuvat taidehistorioitsijan tielle, hän ajautuu fasistisen Falangin kokoukseen ja todistaa korkeiden upseerien salaliittoa. Niinpä pian hänen perässään ovat naisten lisäksi Espanjan ja Britannian salainen poliisi sekä neuvostoliittolainen agentti.

    Mikään ei Madridissa näytä olevan sitä miltä näyttää. Olisiko edes Velazquz Velazquez? Maalaus tuntuu henkivän pahoja voimia joiden rinnalla Tutankhamon on puhdas kuin pulmunen. Entä mihin tarkoitukseen herttua lopulta tarvitseekaan taulusta saatavat rahat?

    Ritz-hotelli kuhisee eri valtioiden agentteja, eikä siellä voi enää rauhassa nukkua. Mutta ei ole hyvä ilotalossakaan. Kun Whitelands löytää ilotytön sängystä pienen vauvan, hän ymmärtää että Espanja ei voi enää selvitä. Ilotytön suojelijana toiminut kommunisti Higinio Zamoranokin katoaa mystisesti.

    Madrid on pimeä, mutta taivaan väri on purppurainen, liian yhdenmukainen syntyäkseen pelkästään aamun kajosta. Jos Madrid palaisi kuuluisi kovaa huutoa, mutta ei, hiljaisuus on pahaenteinen, tyyni ennakoi myrskyä. Hyvin pian taidehistorioitsija Anthony Whitelands huomaa olevansa teloituspartion edessä. Se on löytänyt miehen joka pitäisi tappaa.

    Viimeistään tässä vaiheessa on syytä huomata että politiikka ei sovi herkille ja sivistyneille. Whitelands ei milloinkaan pyrkinyt muuttamaan maailmaa, hän halusi uskoa taiteeseen ja oli sen puolesta valmis antamaan kaikkensa. Pistooli kohoaa, mutta vielä kerran Mendozalla on lukijalle yllätys varattuna.

    Mendozan uutuusromaani on taikurin kiehtovalla otteella rakennettu!

    Eduardo Mendoza: Kissatappelu – Madrid 1936. Suomennos: Matti Brotherus, Tammi 2012, sivuja 459.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    ”Me tulemme tuomioistuimen kautta hakemaan PAMin osa-aikaisille jäsenille korvausta työsopimuksen ylittäviltä tunneilta. Haemme tähän useampia jäseniä mukaan.

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Screenshot 2025 11 17 215240
    Politiikka
    26.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen
    Tilaajille

    ETUC: Minimipalkkadirektiivion voitto työntekijöille

    2024 08 19 Event, Thüringer Wahlkampftour Start des BSW in Eisenach STP 2958 by Stepro
    Kulttuuri
    26.11.2025
    Tiina Sandberg
    Tilaajille

    Yhteisöllisyyden manifesti

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!