Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Tarvitaan kriittistä keskustelua poliisin toiminnasta

    Pääkirjoitukset
    18.8.2016 - 11:17
    Marko Korvela

    Syyskuussa tulee kuluneeksi 10 vuotta Smash ASEM –tapahtumasta. Lauantaina 9. syyskuuta 2006 järjestettiin Helsingissä toimintaa Aasian ja Euroopan maiden huippukokousta (ASEM) vastaan. Päivän rauhanomainen mielenosoitusmarssi jäi kaaokseksi muuttuneen Smash ASEM –iltatapahtuman varjoon mediahuomiossa. Poliisi piiritti Kiasman eteen kokoontuneet mielenosoittajat ilman ennakkovaroitusta tai minkäänlaista tarkempaa syytä. Virkavalta perusteli toimia sillä, että mielenosoittajat olivat aiemmin uhonneet kansalaistottelemattomuudella ja haluttiin ennalta ehkäistä mahdollisia levottomuuksia. Turvatoimet olivat kuitenkin selvästi ylimitoitettuja ja voimaa näytettiin ja käytettiin ylenpalttisesti.

    Smash ASEM –mielenosoitus muuttui kahinaksi mielenosoittajien ja poliisin välillä. Poliisi käytti kovia otteita ja suoritti lukuisia pidätyksiä. Pidätettyjen joukossa oli muun muassa kaksi kaupunginvaltuutettua ja Suomen Kuvalehden lehtikuvaaja, joka myöhemmin veikin tapauksen oikeuteen aina Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta myöten.

    Mielenosoittajista 86 vastaan nostettiin syytteet, jokunen kymmenen sai rangaistuksen. Poliisia vastaan jätettiin 53 kantelua. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan poliisi menettelikin osin lainvastaisesti. Eniten aihetta arvosteluun antoivat eräät kiinniotot ja kiinniotettujen osin nöyryyttävä kohtelu. Ketään poliisia ei kuitenkaan rangaistu.

    Smash ASEMin tapahtumat tulivat mieleen, kun poliisi käytti kovia keinoja Musta Kallio –tapahtuman konserttiyleisöä vastaan 10. elokuuta. Viranomaiset alkoivat ilman eri varoitusta kaasuttaa konserttiyleisöä, turvautuivat etälamauttimeen ja pitivät näkyvästi esillä uusia paineilma-aseita. Silminnäkijöiden mukaan konsertti oli jo hiljentynyt ja tunnelma oli rauhallinen ennen poliisin paikalletuloa. Moni koki poliisin toimet mielivaltaisiksi ja ylimitoitetuiksi.

    Tilastojen mukaan äärioikeistolaisiksi luokiteltuja väkivaltarikoksia tehtiin viime vuonna 33 ja äärivasemmistolaisiksi luokiteltuja 16. Silti virkavallan kovat otteet kohdistuvat huomattavasti useammin vasemmistolaista radikaalia toimintaa kuin äärioikeistoa kohtaan. Taustalla ovat selvästi poliisin asenteet: tutkimuksen mukaan poliisien keskuudessa suosituimmat puolueet ovat perussuomalaiset ja kokoomus.

    Poliisi itse on todennut, ettei harrasta väkivaltaa vaan kyse on ”voimankäytöstä”. Samoin esimerkiksi uusia, tehokkaita paineilma-aseita ei poliisin mielestä luokitella aseiksi vaan kyseessä ovat ”joukkojenhallintavälineet”. Orwellilaisen uuskielen alle on tarkoitus peittää kriittinen keskustelu viranomaisten toiminnasta, oikeutuksesta ja tarkoitusperistä. Miksi suomalainen poliisi aseistautuu?

    Eräs keskeinen ongelma Suomessa on perustuslakituomioistuimen puute. Monesta muusta maasta poiketen meillä ei ole perustuslakituomioistuinta, vaan perustuslain toteutumista valvoo lakeja säätävän eduskunnan jäsenistä muodostettu perustuslakivaliokunta. Se on luonteeltaan poliittinen instituutio, ei oikeudellinen. Suomikin tarvitsee oman perustuslakituomioistuimen, jonka eräs tehtävä on valvoa kansalaisten tasavertaisuutta ja perusoikeuksien toteutumista.

    Poliisin asema Suomessa on ristiriitainen: toisaalta leikkaukset ovat syöneet perustoiminnan resursseja, toisaalta raskaan sarjan joukkojenhallintaan on saatu viime vuosina uusia aseita, joita on jo kansalle esitelty. Kansa luottaa poliisiin, mutta samalla luottamusta ovat syöneet muun muassa korruptioepäilyt sekä jo mainittu resurssipula, mikä on vähentänyt poliisin kykyä ennalta ehkäisevään työhön sekä kykyä vastata tavan kansalaista huolettaviin asioihin.

    Monissa maissa on tapahtunut valitettavaa kehitystä, jossa entistä useampi sosiaalinen ongelma muutetaan kriminaalipuolen ongelmaksi. Kuria ja valvontaa koventamalla kuvitellaan ratkaistavan niin työttömyyttä, köyhyyttä kuin syrjäyttämistä. Tällaisessa tilanteessa poliisin ja oikeuslaitoksen harteille kasautuu merkittävää yhteiskunnallista valtaa ilman, että siitä käydään periaatteellista poliittista keskustelua. Toivottavasti Suomessa tämä kehitys saadaan torpattua alkuunsa.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Suomen ylioppilaskuntien liiton kokouksen keskiössä oli opiskelijoiden toimeentulo. kuva Anriika Kauppi
    Uutiset
    18.11.2025
    Toimitus

    Suomen ylioppilaskuntien liitto: ”Järjestelmä ei toimi opiskelijoille”

    Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on valinnut uuden hallituksen vuodelle 2026.

    Ignacio Ramonetin mukaan käsillä oleva teknologinen murros uhkaa sekä yhteiskunnallista vapautta että työväenluokan asemaa. Kuva Cancillería Ecuador CCO 2.0
    Teoria
    17.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Radikaali älykkö esittää vasemmistolle roolia tekoälykehityksessä

    Orpo Purran hallituksen lakiesitys muodostaa Pamin mukaan vakavan riskin työturvallisuudelle. Kuva Belenois CCO 4.0
    Uutiset
    14.11.2025
    Toimitus

    ”Viinaa voisi tilata kaikkialta Euroopasta”

    Vanha on nyt myyty, mutta Ylioppilasteatterin kohtalo on vielä epäselvää Kuva Jampe CCO 3.0
    Kulttuuri
    13.11.2025
    Toimitus

    Pitääkö opiskelijoiden vallata uudelleen Vanha ylioppilastalo?

    Adoptioiden historia Suomessa on ollut pitkälti tutkimatta, mikä on jättänyt maan kansainvälisen adoptiotutkimuksen marginaaliin. Kuva ASPA
    Tutkimus
    13.11.2025
    Toimitus

    Lapsen etu adoptiossa heijastaa yhteiskunnan valtarakenteita

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!