Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Toinen vaihe ”uuden maailmanjärjestyksen” rakentamisessa (6.9. 02)

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Erkki Susi

    Syyskuun 11. päivän terrori-iskuja seuranneen vuoden aikana
    USA:n presidentin

    George W. Bushin

    hallinto on käynnistänyt
    massiivisen toisen yrityksen ”uuden maailmanjärjestyksen”
    pystyttämiseksi.

    George Bush

    vanhempi yritti samaa vuoden 1991
    Persianlahden sodan jälkimainingeissa vuosikymmentä aikaisemmin,
    mutta epäonnistui.

    Jotta Bushin hallinnon nykyistä toimintaa imperiumin rakentamisessa
    voisi ymmärtää, on olennaista sijoittaa se historiaan. Avain
    syyskuun 11. päivän jälkeen tapahtuneiden muutosten ymmärtämiseen
    on tarkastella niitä nimenomaan toisena yrityksenä rakentaa ”uusi
    maailmanjärjestys”, jota Bush vanhempi ja

    Bill Clintonin

    hallinto kaavailivat, mutta eivät pystyneet menestyksellisesti viemään
    eteenpäin.

    Uuden maailmanjärjestyksen suunnitelmassa numero yksi, joka esiteltiin
    strategiapaperissa (

    Defense Plannig Guidance for the Fiscal Years 1994-99

    )
    Bush vanhemman hallinnon huippuvirkailijoille, hahmoteltiin maailma, jossa
    USA pystyisi dominoimaan eurooppalaisia ja japanilaisia liittolaisiaan,
    eristämään vastustajansa ja tukemaan ”asiakashallituksiaan”.
    USA olisi kiistaton maailmanvalta, joka kykenisi turvaamaan strategisten
    resurssien ehdottoman valvonnan ja etuoikeutetun asemansa maailmanmarkkinoilla.
    Persianlahdella saavutetun sotilaallisen voiton ensihuumassa kirjoitettu
    dokumentti kaavaili USA:n hallitsemaa sotilaallista liittoutumaa perustana
    vakaalle, pitkän aikavälin imperiuminrakentamiselle.

    Kuten jotkut ennustivat (mm.

    James Petras

    ,

    Morris Morley

    :

    Empire or Republic

    , New York, Routledge 1995), uusi maailmanjärjestys
    ei toteutunut. Sodanaikainen liittoutuma heikkeni, vastustajien toimet kaivoivat
    maata sen alta, ja vaikka imperiumi eteni Balkanilla, sitä asetuttiin
    vastustamaan Lähi-idässä, Latinalaisessa Amerikassa sekä
    Euroopan ja USA:n kaduilla.

    Irak hyväksyttiin yleisislamilaisiin elimiin ja Opeciin, ja suurin
    osa Eurooppaa ja käytännössä kaikki arabi- ja muslimimaat
    vastustivat USA:n sotilaallista aggressiota. Iran ja Libya kehittivät
    diplomaattisia ja taloudellisia suhteitaan Euroopan, Lähi-idän
    maiden, Afrikan ja Japanin kanssa. Euroopan unioni vahvisti kilpailuasemaansa
    tunkeutumalla itäiseen Eurooppaan ja Venäjälle sekä
    valtaamalla yhdysvaltalaisilta firmoilta asemia Latinalaisessa Amerikassa
    ja Lähi-idässä. Kiinalainen pääoma hankki itselleen
    ison siivun Kiinan markkinoista.

    Seattlesta alkaneet ja ympäri maailmaa laajenneet vastalausemielenosoitukset
    haastoivat USA:n ja EU:n hallitseman maailmankauppajärjestö WTO:n
    ja uhmasivat niiden suunnitelmia maailmantalouden ja -kaupan järjestämiseksi
    mieleisellään tavalla.

    Myös USA:ssa itsessään suuri yleisö hylkäsi
    Bushin ja hänen visionsa uudesta maailmanjärjestyksestä ja
    äänesti Clintonia uskoen, että tämä alkaisi pikemminkin
    jälleenrakentaa kuin tuhota sosiaalista turvaverkkoa.

    USA-keskeisen maailmanjärjestyksen sijasta julkinen paine ja joukkoliikkeet
    vaativat menestyksellisesti yhtiöiden päästöjen kansainvälistä
    valvontaa, maamiinojen käytön kieltämistä, aseriisuntasopimuksia
    ja rajoituksia ylikansallisten yhtiöiden harjoittamalle kolmannen maailman
    riistolle.

    Palestiinalaisten kansannousu, Kolumbian sissiliikkeen eteneminen ja
    kriisit uusliberalistiseen politiikkaan pakotetuissa USA:n asiakasvaltioissa
    heikensivät edelleen uuden maailmanjärjestyksen ajatusta.

    Sisäisesti spekulaatiotalouden ja varsinkin it-sektorin romahdus
    21. vuosisadan alussa heikensivät USA:n vetovoimaa ja uskottavuutta.

    Vaikka Clinton onnistui Jugoslavian vastaisen sodan avulla laajentamaan
    imperiumia Balkanille, valtaamaan Kosovon ja ottamaan valvontaan Makedonian
    ja tässä tarkoituksessa luomaan uudelleen johtamansa sotaliittoutuman,
    saavutukset tapahtuivat alueilla, joilla oli enemmän geopoliittis-sotilaallista
    kuin taloudellista merkitystä.

    Syyskuun 11. päivä oli lähtökohta uuden maailmanjärjestyksen
    toisen version uudelleen käynnistämiselle Erot maailmanjärjestyksen
    ensimmäisen ja toisen version välillä ovat löydettävissä
    ”opetuksista”, joita strategian suunnittelijat vetivät ensimmäisen
    yrityksen epäonnistumisesta, sekä

    Zbigniew Brzezinskin

    kirjoituksista, ennen kaikkea hänen teoksestaan

    The Grand Chessboard

    :

    American Primacy and its Geostrategic Imperatives

    (New York, Basic
    Books, 1997). Monet Bush vanhemman joukkueen jäsenet olivat mukana
    myös Bush nuoremman hallinnossa.

    Imperiumin rakentajien aiemmasta epäonnistumisesta vetämä
    pääopetus oli se, että USA ei voinut pitää selvänä
    liittolaisten lojaalisuutta, että aiemmassa Persianlahden sodassa ei
    menty riittävän pitkälle (Bagdadin valtaus, öljykenttien
    miehitys, täydellinen suora kolonisaatio) ja että sota oli alueellisesti
    ja ajallisesti liian rajoitettu.

    Käynnistämällä uuden imperiuminrakentamisprojektin
    Bushin hallinto otti ratkaisevia askeleita hävittääkseen
    kaikki rajoitukset voiman käytöltä syyttäen kansainvälisiä
    sopimuksia ja ihmisoikeuslainsäädäntöä maailmanjärjestyksen
    ensimmäisen version epäonnistumisesta. Systemaattisesti Bushin
    hallinto syyskuun 11. päivää edeltäneinä kuukausina
    ja uutta versiota käynnistäessään hylkäsi Kioton
    sopimuksen, ohjustentorjuntaa koskevan ABM-sopimuksen, kansainvälisen
    rikostuomioistuimen ja lukuisia muita sopimuksia. Näiden yksipuolisten
    toimien tarkoitus oli luoda optimaaliset olosuhteet yhdysvaltalaisille ylikansallisille
    yhtiöille, valloitussotiin ryhtymiselle ja sotilaallisten operaatioiden
    laajentamiselle.

    Myös kotimaassa oli useita rajoittavia tekijöitä, jotka
    oli raivattava pois uuden maailmanjärjestyksen toisen version käynnistämiseksi.
    Bushin hallinto perustui presidentin vähemmistöasemaan ja presidentinvaalien
    kyseenalaiseen ääntenlaskentaan. Kotimaan talous oli vajonnut
    taantumaan. Pörssikurssit laskivat ja kauppavaje kasvoi.

    Näiden ongelmien vastapainoksi Bushin hallinto saattoi ensinnäkin
    nojata Clintonin Balkanin sotien muodostamaan ”humanitaariseksi interventioksi”
    naamioituun ennakkotapaukseen blokin rakentamiseksi uusia sotilaallisia
    invaasioita varten. Toiseksi, Israelin pääministerin

    Ariel
    Sharonin

    äärioikeistolaisen hallituksen takana tiukasti olevan
    vaikutusvaltaisen painostusryhmän voitiin laskea tukevan mitä
    tahansa USA:n hyökkäystä, etenkin mitä tahansa Israelia
    kohtaan kriittistä arabi- tai muslimihallitusta vastaan. Sharonin soveltama
    ”anti-terrorismi” massiivisen valtioterrorismin oikeuttamiseksi
    sopi erinomaisesti Washingtonin imperiuminrakentamisstrategiaan.

    Uuden maailmanjärjestyksen toinen versio tarvitsi laukaisuefektin,
    joka raivaisi tieltä kotimaiset rajoitukset, säikäyttäisi
    liittolaiset kuuliaisiksi ja oikeuttaisi USA:n yksipuoliset sotilaalliset
    toimet. Syyskuun 11. päivän terrori-iskuista, siviililentokonein
    tehdystä hirvittävästä siviilien joukkomurhasta, tuli
    tällainen USA:ta ja koko maailmaa järisyttänyt tapahtuma.

    Syyskuun 11. päivää edeltäneisiin ja seuranneisiin
    tapahtumiin liittyy tavattoman paljon epäselvyyksiä ja seikkoja,
    jotka viittaavat yhdysvaltalaisiin öljyintresseihin Keski-Aasiassa,
    CIA:n, al-Qaidan ja Pakistanin tiedustelupalvelun ISI:n keskinäisiin
    kytkentöihin, USA:n tiedustelu- ja turvallisuuskoneiston terrori-iskuista
    saamiin lukuisiin ennakkovaroituksiin ja niiden huomiotta jättämiseen,
    merkillisiin optiokauppoihin juuri ennen iskuja jne. (Ks. mm.

    Tiedonantaja

    28.6.2002).

    USA:n vaihtoehtoisessa mediassa on puhuttu vähintäänkin
    Bushin hallinnon ”toimettomuuden salaliitosta”. On myös muistutettu
    siitä, että edellinen suuri shokkiefekti yhdysvaltalaisille oli
    japanilaisten hyökkäys Pearl Harboriin joulukuussa 1941 ja että
    USA:n johto tiesi hyökkäyksestä ennalta, mutta antoi sen
    tapahtua saadakseen kansassa aikaan toivotun reaktion. Mutta myös syytöksiä
    USA:n johtavien piirien ja salaisten koneistojen suoranaisesta osallisuudesta
    iskuihin on esitetty.

    Mikä on totuus, se selviää aikanaan – jos selviää.
    Olennaista on, että terrori-iskut antoivat sysäyksen uuden maailmanjärjestyksen
    toisen version käynnistämiselle.

    Taitavalla ja loputtomasti ympäri maailmaa toistetulla mediarummutuksella
    järkyttävyydestään huolimatta paikallisesti rajoitettu
    terroristihyökkäys muunnettiin koko maailmaa koskevaksi tapahtumaksi,
    ei vain ”hyökkäykseksi Amerikkaa vastaan” vaan ”hyökkäykseksi
    koko maailmaa” ja ”sivilisaatiota vastaan”. Eikä vain
    hyökkäykseksi vaan ”sodaksi”. Tätä puolestaan
    käytettiin perustana todellisen maailmanlaajuisen sotilaallisen ristiretken
    käynnistämiselle, ”terrorisminvastaisen sodan”, jonka
    perimmäisenä tavoitteena oli uuden maailmanjärjestyksen toisen
    version toteuttaminen.

    Lokakuun 7. päivänä 2001 uusi, elinkelpoisempi imperiuminrakentamisprojekti
    pantiin käytännössä liikkeelle. Afganistania pommitettiin
    vedoten siihen, että syyskuun 11. päivän terroristeja johtivat

    Osama bin Laden

    ja al-Qaida ja että Afganistan, jossa bin Laden
    oleskeli, oli viime kädessä vastuussa. Afganistanin neuvottelupyyntö
    ja tarjous luovuttaa bin Laden USA:lle todisteita vastaan torjuttiin suoralta
    kädeltä.

    Siitä Washington ja valtamedia eivät kertoneet, että bin
    Laden ja al-Qaida olivat USA:n rahoittamia ja kouluttamia, että USA:lla
    oli ainakin elokuuhun 2001 saakka hyvät suhteet Taleban-hallitukseen,
    jota se piti ”Keski-Aasian vakauden lähteenä”, että
    USA suunnitteli sotilaallista operaatiota Afganistaniin jo paljon ennen
    syyskuun 11. päivää tavoitteena pääsy Keski-Aasian
    öljyalueiden ja -reittien äärelle ja että USA:n ja talebanien
    välit rikkoutuivat vasta, kun jälkimmäiset kieltäytyivät
    hyväksymästä USA:n tarjoamia ehtoja.

    Mediapropaganda näytteli pääroolia uutta maailmanjärjestystä
    koskevan projektin siivittämisessä. Se toisti ja dramatisoi Bushin
    sanoman hamaan epämääräiseen tulevaisuuteen käytävästä”
    terrorisminvastaisesta sodasta” maailmanlaajuista terroristien salaliittoa
    vastaan, joka uhkasi ihmisiä kaikkialla. Bush muuttui vähemmistöpresidentistä
    kansakunnan isäksi ja suojelijaksi, jolla oli valtuudet rajoittaa kansalaisvapauksia,
    tuhlata määrättömiä summia asevarusteluun ja tiedusteluun
    ja käydä rajoittamatonta sotaa.

    USA:n sotatoimet ja miehitys Afganistanissa jatkuvat. USA on myös
    vienyt joukkojaan ja perustanut tukikohtia Keski-Aasian tasavaltoihin ja
    Kaukasiaan – ei tietenkään sattumalta rikkaiden öljy- ja
    kaasuesiintymien ja niiden suunniteltujen kuljetusreittien äärelle.
    USA käytännössä omakätisesti estää Israelin
    ja palestiinalaisten välisen rauhanprosessin etenemisen ja sallii Israelin
    miehitys- ja sortotoimien jatkumisen. Nyt USA suunnittelee hyökkäystä
    Irakiin.

    Syyskuun 11. päivän tapahtumat turvasivat tehokkaasti imperiumin
    rakentajien herruuden USA:n ulkopolitiikassa ja siirsivät huomion pois
    heidän Enron-skandaaliin sotkeutuneista kapitalistiystävistään
    sisäpolitiikassa.

    Mutta kuten vuoden aikana on nähty, todellisuutta imperiumin rakentajat
    eivät ole kuitenkaan pystyneet muuttamaan. Vaikeuksia on itsepintaisesti
    kasaantunut niin taloudessa ja sisäpolitiikassa kuin uuden maailmanjärjestyksen
    rakentamisessakin, myös Irakin vastaisen sotaretken valmistelussa.
    Mutta toisaalta uusi sota saatetaan Washingtonissa nähdä keinona
    kasautuneiden ongelmien voittamiseen.


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    YKn yleiskokous päätti vuonna 1977, että marraskuun 29. päivästä tulee kansainvälinen Palestiina solidaarisuuspäivä. Kuva Brahim Guedich CCO 4.0
    Uutiset
    26.11.2025
    Toimitus

    Paleface, Hakam, Fardoos Helal ja Dj Abdo Palestiinan solidaarisuustapahtumassa 29.11. Arbiksella

    Globaalisti vietetään lauantaina 29. marraskuuta YK:n kansainvälistä Palestiinan solidaarisuuspäivää.

    Uudessakaupungissa asuvan Suomisen työelämä kattaa yli neljä vuosikymmentä suomalaisessa teollisuudessa.
    Politiikka
    25.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Juha Suomisen työura kertoo työväenluokan arjesta

    piipaasihteeri 2
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Heikki Ekman
    Tilaajille

    Kanna sinä köyhä sitä kuormaasi

    Punaposki kolumni
    Mielipiteet
    24.11.2025
    Punaposki
    Tilaajille

    Järjetön, järjetön urheilumaailma

    DSC 6210
    Mielipiteet
    24.11.2025
    SKP
    Tilaajille

    Ihmisyyden rajaaminen johtaa fasismiin

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!