Toiseutettua taidetta

Shamaani, hiisi, noidan sukua, tietäjä, kummajainen. Reidar Säreistöniemen suhde mediaan oli kummallinen. Reidarin määrittelesestä mahdollisimman värikkäin sanakääntein oli lehdissä suorastaan kisailua, ja kaikki olivat vakuuttuneita, että taiteilija oli kaikkea muuta kuin yksi meistä. Eksoottisen ”Kittilän karhun” luokse tultiin juttumatkalle, kun haluttiin kehystää vähällä vaivalla juttu jännittäväksi seikkailuksi. Tämä on kenties ymmärrettävää siinä mielessä, että Säreistöniemen elinaikana Lappi ei vielä ollut nykyinen massaturismin tyssija, vaan eksoottinen paikka joka oli monille lähinnä mielikuvamatkailun kohde.
Tilanne kuitenkin loi hyvin erikoisen ristiriidan. Reidar Säreistöniemi oli samaan aikaan hyvin näkyvä ja tunnettu taiteilija, josta kirjoitettiin paljon, mutta samaan aikaan todellinen mies jäi lähes tyystin näkymättömiin. Juhlavuoden kunniaksi julkaistu elämäkerta onkin tervetullut mahdollisuus tarkastella Säreistöniemeä myyttien takaa.
Koulutiellä
Noora Vaaralan perusteellisesti taustoittama Sarviini puhkeaa lehti: ...