Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Valinnainen yleissivistys

    Mielipiteet
    8.9.2013 - 18:22
    Anna-Mili Tölkkö

    Oppiaineiden valinnaisuutta suunnitellaan lisättäväksi lukioissa. Nykyisin lukion oppiaineissa on pakollisia kursseja yhteensä 47–51 ja niiden lisäksi oppilas valitsee syventäviä ja soveltavia kursseja eri aineista niin, että lukion oppimäärä, vähintään 75 kurssia, tulee täyteen. Valinnaisuutta halutaan nyt lisätä eri oppiainekokonaisuuksien sisällä. ”Oppiainekorit” olisivat kieliaineet, yhteiskunnalliset aineet, taito- ja taideaineet, katsomusaineet ja luonnontieteet. Äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan suorittamistavat eivät muuttuisi. 

    Valinnaisuuden ei aina tarvitse olla paha asia. Ongelmaksi se muodostuu, kun kyseessä on laitos, jolle on annettu yleissivistävä tehtävä. Lisääntynyt valinnanvapaus oppiainekokonaisuuksien sisällä voi hyvinkin johtaa opiskeltavien oppiaineiden vähenemiseen. Vain muutaman aineen opiskeluun keskittyminen ei ole yleissivistävää.

    Oppiainekokonaisuudet ovat toki luonteva jatko seitsemän vuotta sitten toteutetulle ainereaaliuudistukselle. Jo ainereaalin pelättiin suuntaavaan lukiolaisten ponnistukset vain parin aineen kirjoittamiseen ja näin rapauttavan lukion yleissivistävää vaikutusta. Nyt voidaan nähdä, ettei pelko ollut turha: Lukiolaiset kirjoittavat ainereaalissa eniten aineita, joissa on vain vähän kursseja. Tänä syksynä terveystiedon kirjoittaa 29 prosenttia ylioppilaskokelaista. Tämä on enemmän kuin toisella ja kolmannella sijalla olevien biologian ja historian kirjoittajia yhteensä.

    Valinnaisuudesta puhutaan usein ihmisen motivaatiota kasvattavana tekijänä. On kivempi opiskella asioita, jotka itseä kiinnostavat. Motivaatio on kuitenkin siitä jännä asia, ettei sen tarvitse olla heti aluksi sisäistä, oppilaan omasta tunteesta lähtevää. Usein käy niin, että sitä alkaa tutustua johonkin asiaan ”pakosta”, mutta pikku hiljaa uuden oppimisen into viekin mukanaan ja motivaatio muuttuu omaksi.

    Yleissivistys ja sen tarjoama laaja näkökulma eri maailman ilmiöihin on liian kova hinta maksettavaksi siitä, että lukiolaisille halutaan lisää valinnanmahdollisuuksia. Valinnaisuuden lisäämisen sijaan tulisi muuttaa nykyistä ainereaalia laaja-alaisempaa osaamista palkitsevaan suuntaan. Ja luopua ajatuksesta oppiainekoreista.

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon