Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Joulukampanja muistuttaa elintarvikealan ydinenergiakytköksistä

    Kotimaa
    23.12.2010 - 12:28
    Juha Säijälä
    Greenpeace Finland
    Maria Nuutinen kertoo

    Säteilevää joulua -verkkosivuston kautta on voinut joulun alla lähettää joulukortin uutta Fennovoiman ydinvoimalaa rahoittavien yritysten toimitusjohtajille. Moni suomalainen tunnettu yritys on vaivihkaa lähtenyt ydinenergiabisnekseen mukaan. Näiden joukossa esimerkiksi Kesko, SOK, Atria, Valio ja Myllyn Paras.

    Joulukortilla kuluttaja voi kertoa, ettei halua joululahja- ja ruokaostoksia tehdessään tukea uuden ydinvoimalan rakentamista Suomeen. Enemmistö suomalaisista ei mielipidetiedustelujen mukaan halua lisää ydinreaktoreita.

    Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjan koordinaattorina työskentelevä Maria Nuutinen muistuttaa suuryritysten sijoittavan nyt rahaa riskialttiiseen Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen, vaikka uusiutuvat energiamuodot ja erityisesti energiatehokkuus olisivat aitoja vastuullisia valintoja pidemmällä tähtäimellä myös taloudellisesti.

    Nuutisen mukaan moni kampanjan kohteena oleva yritys on ollut hyvin hiljaa osallistumisestaan Fennovoiman hankkeeseen, eikä ole välttämättä ilahtunut kampanjasta.

    – Monen yrityksen johto on kuitenkin keskustellut asiallisesti eri vaihtoehdoista ja on ollut aidosti kiinnostunut esimerkiksi ydinvoiman hinnan kallistumisesta. Tärkeä näkökohta on myös se, ettei Fennovoimalla ole edes konkreettista suunnitelmaa sille, missä se aikoo säilyttää tuottamansa ydinjätteen seuraavat 100 000 vuotta.

    Mankala-periaate

    Mahdollinen Mankala-periaatteen kumoaminen veisi lopullisesti pohjan osallistua ydinsähkön tuottamiseen.

    EU-komissio tutkii parasta aikaa Mankala-periaatteen ja kilpailulainsäädännön ristiriitaisuutta. Periaate tarkoittaa käytännössä, että osa tuotetusta sähköstä myydään markkinahintaan ulkopuolisille ja näin saadut voitot kotiutetaan myymällä osakkaille sähköä alle omakustannushinnan. Kuluttaja sitä vastoin maksaa sähköstään Windfall-voitot, päästömaksut, sähköverot, siirtomaksut ja sähköntuottajien tarvitsemat liikevoitot.

    Mankala-periaate onkin EU-komission avulla tulossa tiensä päähän, koska käytännössä se tarkoittanee kiellettyä valtiontukea osinkoverovapautuksen ja arvonlisäverojen kierron muodossa.

    Hermostuneet ydinvoimasijoittajat

    Miten kampanjan kohteena olevat yritykset ovat reagoineet heihin liiketoimiinsa kohdistuneeseen kritiikkiin aikana jolloin yrityksen puhuvat yhä enemmän ”yhteiskuntavastuusta”?

    – Mielenkiintoisesti. Monessa yrityksessä on alettu hermostua. Ne eivät ole tottuneet näin suoraan palautteenantoon eivätkä kohdistettuun kansalaisvaikuttamiseen, Maria Nuutinen kertoo.

    Nuutinen ja muu kampanjaväki ovat tavanneet Valion, Atrian, ja SOK:n johtoa. Myllyn Paras ja Kesko eivät ole vastanneet tapaamispyyntöihin.

    Tiedonantajan tavoittelemat yritykset, Valio ja Atria, eivät ole vastanneet yhteydenottopyyntöihin. Lisäksi Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Pekka Savela lähetti lyhyen tekstiviestin, eikä tämän jälkeen ole ollut tavoitettavissa. Aihe tuntuu olevan vaikea ja kiusallinen; eritoten Valiolle, joka on tunnettu suomalaisesta puhtaasta ruoasta. Valio voisi tahtoessaan olla edelläkävijä ja investoida suomalaiseen uusiutuvaan energiaan kuten tuulivoimaan. Valion voi ollakin vaikeaa perustella, miksi se ole tekemässä ympäristöystävällistä investointipäätöstä.

    Viime hetken jouluostokset ja pöydän antimet kannattaa Maria Nuutisen mukaan hankkia aidosti vastuullisista yrityksistä, jotka eivät rahoita suoraan ydinjätteen tuotannon lisäämistä.

    – Yritykset ottavat asiakkailtaan tulevan palautteen tosissaan, joten kerro ruokakauppiaallesi ettet halua ostoksillasi tukea uuden ydinvoimalan rahoittamista. Pyydä yrityksiä vetäytymään ydinvoimahankkeesta, joulukorttikampanja jatkuu loppiaiseen asti.

    www.sateilevaajoulua.fi

    Uusimmat artikkelit

    Suomalaisuuden määrittely on jälleen politisoitunut. Kuva Aleksi Marti.
    Teoria
    11.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Tutkija kehittäisi avoimen Suomen kertomusta

    Kun yhteiskunta horjuu, tarinat menneisyydestä alkavat jäsentyä uudelleen.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    Tiedonantaja

    Uudet verkkosivut ja Tiedonantaja-festivaali käynnistyy 11.-12.10.

    ta fest 2025 yleisbanneri
    Kulttuuri
    10.10.2025
    TA

    Tiedonantaja-festivaali Pasilassa 11.-12.10. – katso ohjelma ja tiedot!

    6.10. Kuva Imani McCray
    Ulkomaat
    9.10.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Pyssyn piippu vääntyi uuteen solmuun – Avicin säätiö edistää taiteen roolia rauhantyössä

    15 Boys salvaging a destroyed building in the Gaza Strip
    Ulkomaat
    8.10.2025
    Tapio Siirilä

    Tuhottu Gaza

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste

    Mekanismi M icon