Kirjaudu sisään

    Salasana unohtunut

    • 0
    • Kirjaudu sisään
    • Tilaa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa
    • Uusimmat
    • Kotimaa
    • Ulkomaat
    • Kulttuuri
    • Teoria
    • Mielipiteet
    • Kauppa

    Saksalaisarvio EU:n militarisoinnin tavoitteista

    Arkiston arkiston artikkeli
    1.1.2000 - 12:00
    Toimitus

    Alkuperäinen kirjoittaja: Arno Neuber Unsere Zeit -LehdessÄ 30/2003 Julkaistun Artikkelin On Hieman LyhentÄEn Suomentanut Jussi Taskinen. Otsikoinnit Tiedonantajan.

    (Ote EU:n strategiapaperista)

    Bushin hallinnon ja toisaalta Pariisin ja Berliinin johtavien poliitikkojen
    vastakkain asettumisessa Irakin sodan yhteydessä ei ollut kyse sotaisten
    Bushin haukkojen sekä eurooppalaisen ”rauhanakselin” välisestä
    ristiriidasta. Kyse oli pikemmin ensimmäisestä avoimesta konfliktista
    asiassa: Miltä ”taistelujärjestyksen” eri imperialististen
    valtioiden kapitalistisen globalisaation varmistamisessa tulisi näyttää.
    USA:n vaadittua rajoittamatonta johtoasemaa Pariisi ja Berliini käyttivät
    hyväkseen tilannetta Irakin sodan valmisteluvaiheessa näyttääkseen
    hegemoniamahdille sen poliittisen vallan rajat.

    Irakia koskevissa erimielisyyksissä Saksan liittohallitus on ensimmäisen
    kerran poikennut periaatteesta, jonka mukaan Pariisin ja Washingtonin välillä
    on viime kädessä aina pelattava USA:n korteilla, eivätkä
    Saksa ja Ranska ennen ole niin avoimesti joutuneet tilanteeseen, jossa Eurooppa
    – Britanniaa lukuun ottamatta – jossa muodostaisi vastavoiman USA:ta
    tukeville. Tämä on Berliinin ja Pariisin strategeille selvä
    merkki tarttua jälleen EU:n peräsimeen.

    Keväästä alkaen Saksan mediassa on yritetty käydä
    ideologista Eurooppa-kampanjaa, jossa rauhanliikkeen joukkoesiintymisistä
    yritetään poimia sopivimmat palat USA:n hegemonian horjuttamiseen.
    Päivää, jona miljoonat ihmiset mobilisoitiin osoittamaan
    mieltään sotaa vastaan, tullaan valheellisesti käyttämään
    mainittua projektia tukevan myytin syntyhetkenä.

    ”Lauantaina, 15. Helmikuuta 2003 kaduilla syntyi uusi kansakunta”,
    kirjoitti

    Le Monde

    -lehdessä Ranskan entinen talous- ja valtiovarainministeri

    Dominique Strauss-Kahn

    . ”Tämä uusi kansakunta on Euroopan
    kansakunta. () Nyt puuttuu vain poliittinen toimeenpaneva elin, joka on
    tämän haasteen mittainen.” Tätä lausuntoa siteeraavalla

    Frankfurter Rundschaun

    sivulla kolme tärkeää SPD:n
    poliitikkoa tarttui aiheeseen ja toi esiin ”Euroopan visiosta”
    seuraavan kohdan: ”Yhdysvaltoja uhkaa sen voimapolitiikan seurauksena
    ylenmääräinen laajentuminen. () Se, joka nyt ei ymmärrä,
    että siitä koituu seurauksia Euroopalle, ei tule sitä koskaan
    tajuamaan. () Tästä ei selvitä ilman Euroopan yhteistä
    ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.”

    Seuraavaksi

    Frankfurter Allgemeine Zeitung

    organisoi Eurooppa-keskustelun,
    johon osallistuivat niin intellektuellit (mm. Habermas) kuin poliitikotkin.
    Eikä keskustelussa enää esiintynyt kritiikkiä ”Eurooppa-linnoitusta”
    vastaan. Samaan aikaan ns. Euroopan konventti – melkein julkisuudelta
    piilossa – valmisteli EU:n perustuslakia, joka tekee unionin militarisoinnista
    lain osasisällön.

    Huhtikuun 29. päivänä Saksan, Ranskan, Belgian ja Luxemburgin
    valtionpäämiehet kokoontuivat Brysselissä ja tekivät
    konkreettisia sopimuksia sotilaallisesta ”ydin-Euroopasta” Saksan
    ja Ranskan ulkoministereiden luonnoksen pohjalta. Vahvistetun yhteistyön
    periaatetta on laajennettava, sen on tultava osaksi perustuslakia. Näin
    olisivat saksalais-ranskalaiset suunnitelmat varmistetut ja EU:n sotilaalliset
    rakenteet kehittyisivät, eikä Euroopan sisäisiä rauhanliikkeitä
    tässä asiassa tarvitsisi ottaa huomioon.

    Neljän maan huippukokous tähtäsi EU:n tulevien sotilaallisten
    interventioiden voimistamiseen. EU:n on voitava ottaa suoritettavakseen
    ”kaikkein vaativimpia tehtäviä”. Sovitaan myös
    väljemmästä rahankäytöstä varusteluinvestoinneissa.
    Jo olemassa olevia Saksan ja Ranskan prikaateja vahvistettaisiin Belgian
    ja Luxemburgin yksiköillä, jotka kaikki palvelisivat nopeina EU:n
    interventioarmeijan hyökkäysjoukkoina. Frankfurter Rundschau-lehden
    mukaan (30.4.) niiden tehtävänä olisi ”tunkeutua ensimmäisinä
    vihollisen maaperälle”. Ennen muuta EU:n suunnittelu- ja komentokeskus
    rakennettaisiin toimimaan ”ilman Naton tukea ja valmiuksia”. Tästä
    syntyi Washingtonissa ja Lontoossa melkoinen meteli. ”Natosta riippumaton
    EU:n päämaja” poistettiin juuri ennen kokousta sen ohjelmasta.

    Kesäkuun lopulla pidettiin Porto Carrassissa (Thessalonikissa) EU:n
    huippukokous. EU:n konventin puheenjohtaja

    Giscard d’Estaing

    ei ehdottanut
    siellä vain EU:n ulkoministerin viran perustamista, vaan ehdotti EU:n
    perustuslakiluonnokseen myös kohtia, joissa edellytettäisiin ”eurooppalaista
    virastoa varustelua, tutkimusta ja sotilaallisia valmiuksia varten”
    ja ”erityisiä edellytyksiä niiden valtioiden yhteistyölle,
    jotka haluavat edetä tällä alueella pidemmälle”.
    Brysselin ydin-Eurooppa-aloite kruunattiin näin menestyksellä.

    Perustuslakiluonnos, josta Eurooppa-neuvoston kokouksessa joulukuussa tullaan
    keskustelemaan (sitä ei johtavien EU-valtioiden mielestä enää
    muuteta) ja joka toukokuussa 2004 – vielä ennen EU:n parlamenttivaaleja
    – on määrä hyväksyä, sisältää
    myös määrittelyn ”terrorismin vastaisesta taistelusta”
    eurooppalaisin erityistehtävin. Niitä voisivat olla kaikki tehtävät
    ”sotilaallisesta neuvonannosta” aina ”kriisinhallintaan sisältyviin
    taistelutehtäviin”. Perustuslaissa olisi varmistettava myös
    ”kolmansien maiden tukeminen terrorismin vastaisessa taistelussa niiden
    omilla alueilla” (III artikla-205).

    Tämän lisäksi

    Javier Solana

    , EU:n ulkopoliittinen
    edustaja, esitti EU:n strategiaa koskevan lisätekstin, jonka otsikko
    olisi ”Turvallisempi Eurooppa paremmassa maailmassa”.

    Luonnospaperissa kiinnittää huomiota sen kuin kirveellä
    veistetty kuva maailman tilanteesta. Alustavasti todetaan, ”ettei Eurooppa
    koskaan ennen ole ollut niin vauras, turvallinen ja vapaa kuin nyt”.
    Muutamaa lausetta myöhemmin sanotaan, että viime vuosina ”eurooppalaisia
    sotavoimia on ollut sijoitettuna ulkomaille useammin kuin koskaan viime
    vuosikymmenien aikana”.

    Vain kainostellen luonnos mainitsee kapitalistisen globalisaation seuraukset
    todetessaan: ”Kauppa- ja investointivirrat, tekninen kehitys ja demokratian
    laajentuminen ovat tuoneet monelle ihmiselle enemmän vapauksia ja kasvavaa
    hyvinvointia. () Huolimatta näistä rohkaisevista kehityspiirteistä
    ovat monet ongelmat edelleen ratkaisematta, ja eräät niistä
    ovat jopa kärjistyneet.” Syitä tähän ei mainita,
    sen sijaan osoitetaan maailmanlaajuisten ongelmien aiheuttajiksi eräiden
    maiden ”huono valtionhallinto”.

    EU:n sotakoneistoa ei perustella humanitäärisin syin, todellinen
    tausta häämöttää Solanan paperissa, kun eräänä
    ”perusteena huoleen” mainitaan EU:n riippuvuus energialähteistä.
    Muuten paperi toistaa ”uhka-analyysissään” hokemia joita
    Euroopan sotilasjohtajat ovat tavanneet kerätä ”laajennetun
    turvallisuuskäsitteen” otsikon alle: nälkä, pakolaisvirrat,
    ilmaston lämpeneminen, huumeet. Etenkin luonnos noudattelee kolmea
    USA:n strategiapaperin teemaa: terrorismi, joukkotuhoaseiden leviäminen
    sekä ”romahtaneet valtiot”. EU:n oman ulkopolitiikan strategiseksi
    päämääräksi ilmoitetaan maailmanjärjestys,
    joka nojautuu toimivaan multilateralismiin. EU:n sanotaan pyrkivän
    ”normeihin tukeutuvaan maailmanjärjestykseen”.

    Siinä missä USA empimättä halveksii kansainvälisiä
    instituutiota ja lakeja, EU aikoo edetä kansainvälisen lain puitteissa,
    seurata joukkotuhoaseiden leviämistä, terrorismia ja globaalia
    ilmakehän lämpenemistä. Valtioita, jotka eivät noudata
    kansainvälisiä normeja ja joiden sisäinen järjestelmä
    ei EU-strategeille sovi, uhataan häpeilemättä sotilaallisella
    nyrkillä:

    ”Joukko valtioita on kääntänyt selkänsä
    kansainväliselle yhteisölle. Eräät ovat eristäytyneet,
    toiset rikkovat sitkeästi sisäisen valtiojärjestelmän
    kansainvälisiä tai kansainvälisten suhteiden normeja. On
    toivottavaa, että nuo valtiot löytävät tiensä takaisin
    kansainväliseen yhteisöön. Ne, jotka eivät ole tähän
    valmiita, saavat luvan ymmärtää, että heidän on
    maksettava tästä oma hintansa.”

    Pohjois-Koreaa ei EU:n papereissa nimeltä mainita. Huipputapaamista
    edeltävissä lehdistötilaisuuksissa esiintyi kylläkin
    avoimia uhkauksia Irania vastaan. EU on ”erään Lähi-idän
    valtion asioista hyvin huolestunut – ja tämä on vielä
    varovasti muotoiltu lause.” (

    Die Welt

    21.6.2003) ”Hinta,
    jolla EU tottelematonta käytöstä uhkaa, voisi äärimmäisessä
    tapauksessa merkitä myös hallinnon vaihtamista”, kirjoittaa
    lehti vedoten EU:n diplomaattien lausuntoihin.

    Solana vaatii EU:n jäsenvaltioita myös sotilaalliseen ensi-iskuun.
    ”Entinen konseptimme itsepuolustuksesta, joka oli voimassa kylmän
    sodan loppuun, oli seurausta hyökkäysuhasta. Uusien uhkien kohdalla
    tulee rintamamme etulinja useinkin olemaan ulkomailla”. Itsevarmasti
    USA:lle tarjotaan maailmanlaajuista interventiokumppanuutta. ”Yhdessä
    Amerikan kanssa Euroopan unioni voisi edistää hyvää
    maailmassa.”

    Tulee olemaan jännittävää nähdä, miten
    EU:n suhde Natoon tulevaisuudessa muotoillaan. Saksa on viime aikoina tehnyt
    merkittäviä tabujen kaatoja. Eräässä Naton itälaajentumista
    koskevassa puheessa ulkoministeri

    Joschka Fischer

    vaati ”Naton
    uudelleen keksimistä”. ”Olisi vakavasti puhuttava Eurooppa-ryhmästä
    Naton piirissä”, Fischer sanoi. Hän vaati suoraan USA:n johtoa
    kumoamaan ”eurooppalaisen ryhmittymän sisältämän
    tabun” Naton piirissä.

    USA:n poliitikot – sekä demokraatit, että republikaanit
    – ovat aikaisemmin kerta toisensa jälkeen varoittaneet eurooppalaisia
    ”omapäisestä ja konfliktihakuisesta” (

    Henry Kissinger

    )
    suunnasta. Jo syksyllä 1999 silloinen USA:n varaulkoministeri

    Strobe
    Talbot

    pani rajan paikalleen: ”Me emme halua minkäänlaista
    eurooppalaisten omaa turvallisuus- ja puolustusidentiteettiä, joka
    syntyisi ensin Naton piirissä, sitten vesittäisi Natoa ja aiheuttaisi
    vieraantumisen siitä”.

    Eurooppalaisen ryhmittymän muodostaminen Naton sisällä
    olisi jo selkeä tuon rajan ylitys. Fischerin tienaukaisu on siis kuin
    avoin taisteluhaaste.

    Asekonsernit voivat nyt hyvin. Saksan liittohallitus on Britannian ja Ranskan
    jälkeen ilmoittanut, että myös Saksa ehdottomasti korottaa
    asemenojaan. Valtiontalouden jo tapahtunut painotus iskujoukon hankintoihin
    ei enää riitäkään. Vuodesta 2006 tullaan ”puolustus”-
    ja valtiovarainministeriöiden sopimuksella korottamaan Saksan armeijan
    vuosibudjettia kahdeksalla miljoonalla eurolla. Tämä samaan aikaan
    kun

    Gerhard Schröderin

    hallitus antaa luvan murentaa hyvinvointivaltiota.
    Euroopan tasolla neuvotellaan lisäksi siitä, että varustelurahat
    irrotettaisiin Maastrichtin vakauttamiskriteereistä.

    Puolustusministeri Peter Struck on hoitanut Saksan armeijassa kuntoon
    Solanan paperin EU-tasoiset uudet puolustukselliset linjavedot. Ne tekevät
    Saksan armeijasta lyömäaseen, jota voidaan käyttää
    maailmanlaajuisesti. Struck asettaa tuleville sotilastoimille yhden ainoan
    rajoituksen: ”Saksan liittoarmeijan tekemiset, lukuun ottamatta evakuointi-
    ja pelastusoperaatioita, suoritetaan yhteistyössä YK:n, Naton
    ja EU:n liittolaisten kanssa.” (Kohta 11)

    Tämäkin on ristiriidassa ulkoministeri Fischerin Kongon operaatiota
    koskevaan esitykseen nähden. ”En peittele ollenkaan”, Fischer
    sanoi puheessaan, ”ettemme olleet aivan varmoja, oliko tämä
    EU:n yhteistyö, vai ”coalition of the willing” (halukkaiden
    operaatio), jota liittohallitus myös olisi ollut valmis tukemaan.”

    Frankfurter Allgemeine Zeitung hämmästeli alkuvuodesta miten avoimesti
    Saksan armeijan ylitarkastaja

    Schneiderbahn

    puhui hyökkäyssodista:
    ”Se, mihin hän viittaa, muistuttaa vallankumousta.” Kenraali
    kysyy: ”Voiko olla oikein, että odottaa jonkun hyökkäystä
    sen sijaan, että puolustautuu mahdollista vaaraa vastaan ennakoimalla
    ja ottamalla aloitteen omiin käsiin?”

    Jos kohta puolustuspoliittiset linjanvedot eivät vielä avoimesti
    puolusta periaatetta ”hyökkäys on paras puolustus”,
    ei kyse ole ilmeisesti muusta kuin Saksan julkisen mielipiteen huomioonottamisesta.
    Kun NFO-Infratest 17.-19. kesäkuuta teki asiasta mielipidekyselyn,
    oli huomattava enemmistö mainittua linjaa vastaan. Kysymys oli tämä:
    ”EU aikoo tulevaisuudessa viimeisenä vaihtoehtona uhata niitä
    valtioita, jotka ottavat osaa joukkotuhoaseiden levittämiseen, myös
    sotilaallisella väkivallalla. Mitä mieltä olette tästä
    strategiasta?” Kahdeksankymmentä prosenttia kyselyyn osallistuneista
    vastasi. ”En hyväksy”. (

    Der Spiegel

    23.6.03)


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!

    Uusimmat artikkelit

    Italian kriittisen ay liikkeen keskiössä on vaatimus sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja vastarinta hallituksen budjettipolitiikkaa vastaan. Kuva Stefano Bolognini CC 4.0.
    Ulkomaat
    28.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen

    Yleislakko haastaa Italiassa sotilasmenoja kasvattavan hallituksen politiikan

    Italian työväenliike valmistautuu marraskuun lopun ratkaiseviin päiviin. Ammattiliittojen keskusjärjestö (Unione Sindacale di Base, USB) järjestää tänään (28.11.

    Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu paljasti, että suomalainen käytäntö osa aikatyön lisätunneista on syrjivä.Kuva Edsel Little CCO 2.0.
    Uutiset
    27.11.2025
    Toimitus

    Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa työväenluokan oikeudet poljetaan tuomioistuimen kynnykselle?

    Politiikka
    26.11.2025
    TA
    Tilaajille

    Komintern marraskuu 2025

    Screenshot 2025 11 17 215240
    Politiikka
    26.11.2025
    JP (Juha-Pekka) Väisänen
    Tilaajille

    ETUC: Minimipalkkadirektiivion voitto työntekijöille

    2024 08 19 Event, Thüringer Wahlkampftour Start des BSW in Eisenach STP 2958 by Stepro
    Kulttuuri
    26.11.2025
    Tiina Sandberg
    Tilaajille

    Yhteisöllisyyden manifesti

    Tilaa lehti

    Tukea Tiedonantajalle

    Ota yhteyttä

    Mediakortti

    Toimituksen ja käyttäjien luoman sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Epäkaupallinen-Ei muutettuja teoksia 1.0 Suomi-lisenssi, ellei erikseen mainita.

    Tiedonantaja

    Osoite: Viljatie 4 B, 3. kerros, 00700 Helsinki
    Puh: 09 – 7743 8150
    Sähköposti: 

    Juttuvinkit ja journalismi

    Copyright 2025 © Tiedonantaja | Tietosuojaseloste


    Piditkö lukemastasi?
    Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin ja tue Tiedonantajaa lahjoituksella tai tilaa lehti!