Kallis ja riskialtis ratikka Tampereelle
Tampereelle tulee ratikka. Valtuusto joutui äänestämään asiasta maanantaina. SKP:n ryhmä oli sillä kanalla, että aikalisää olisi tarvittu, mutta esitys palautuksesta uudelleen valmisteluun hävisi, samoin esitys asian siirtämiseksi seuraavan valtuuston käsiteltäväksi.
Kaupunginvaltuutettu Jari Heinonen (SKP) on edelleen sitä mieltä, että hanke on liian kallis ja riskialtis.
– Ratikan arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 440 miljoonaa euroa. Toisaalta voi ennakoida, että tämän kokoisissa julkisissa hankkeissa kustannusarvio on yleensä ylittynyt noin kolmasosalla. Tästä ovat esimerkkeinä niin Länsimetro kuin kehäratakin Helsingin seudulta. Tällä matematiikalla Tampereen ratikka tulisi maksamaan vähintäänkin 585-590 miljoonaa euroa.
Vaarana on, että ratikasta on tulossa Tampereen oma Olkiluoto kolmonen, joka jatkuu ja jatkuu, ja jonka hinta nousee ja nousee.
Aikalisää olisi Heinosen mielestä tarvittu, koska ratikka on mitä ilmeisimmin vanhentunutta ja kallista teknologiaa.
Toiseksi aikalisää olisi Heinosen mielestä tarvittu, koska ratikka on mitä ilmeisimmin vanhentunutta ja kallista teknologiaa.
– Liikkuminen ja koko yhteiskunta on suuren murroksen edessä. Myös liikennetekniikka muuttuu koko ajan nopeasti. Tämän muutoksen keskellä tuntuu järjettömältä sijoittaa satoja miljoonia euroja jäykkään, kalliiseen ja vanhentuneeseen ratikkatekniikkaan. Jo noin 200 suurkaupungissa on käytössä uudenlaisia sähköbusseja ja monissa maissa on alettu 2000-luvulla kehittää huokeita ja joustavia bussiliikenteeseen perustuvia liikenneratkaisuja.
Heikkeneekö joukkoliikenne?
Heinonen epäilee, että ratikkahanke uhkaa korottaa julkisen liikenteen lippujen hintoja ja luoda eriarvoisuutta kaupunkilaisten keskuuteen.
– Julkisessa liikenteessä tärkeitä asioita ovat vaihdoton matka, vuorotiheys ja matkan hinta. Käytännössä ratikkavaihtoehto heikentää joukkoliikenteen palveluja muualla kuin ratikkareitin varrella. Ratikkaliikenteen lipputulot kattavat vain murto-osan kokonaiskustannuksista. Pääosa otetaan veronmaksajilta veroina tai kohoavina lippujen hintoina. Tämä voi jopa pudottaa julkisen liikenteen käyttäjämääriä, arvioi Heinonen.
"Tavoitteena tulisi olla joukkoliikenteen kynnyksen madaltaminen."
Erityisesti huono-osaisten ja ikäihmisten asema voi heikentyä.
– Tavoitteena tulisi kuitenkin olla joukkoliikenteen kynnyksen madaltaminen. Tällöin alenevat lippujen hinnat ja vaihtojen määrän minimoiminen ovat keskeisessä asemassa.
Rakennusliikkeiden valta vahvistunut
Heinonen toteaa, että rakennusliikkeiden valta kaavoituksessa on vahvistunut.
– Kaavoitusmonopolia käyttäen kaupunki ja rakennusliikkeet ovat saaneet aikaan kalliita asuntoja, ei vain asunnonostajien vaan kaikkien veronmaksajien kustannuksella. Ratikastakin on tulossa liikenneratkaisun ohella yhä enemmän maanjalostusratkaisu, kuten Rantaväylän tunnelistakin lopulta tuli. Pääasialliset hyötyjät tällaisesta ajattelusta ovat yksityiset suuret rakennusliikkeet ja niiden omistajat. Kaiken kaikkiaan Tampereen tuleva asuntorakentaminen näyttäisi keskittyvän pääosin vain ratikkareitin varrelle ja vapaille ranta-alueille, kuten Ranta-Tampellaan ja Eteläpuistoon.
Liiallinen kaupunkirakenteen tiivistäminen ei ole Heinosen mielestä hyvä ajatus. Siksi sitä on mietittävä uudelleen.
– Esimerkiksi Eteläpuisto tulisi säilyttää kaupunkilaisten olohuoneena ja tehdä siitä tulevan kansallisen kaupunkipuiston keskeinen osa.
Osakeyhtiömalli väärä valinta
Ratikka aiotaan rakentaa osakeyhtiömallilla. Se on Heinosen mielestä väärä valinta.
– Yhtiöittäminen vie toimintaa pois poliittisesta kontrollista. Päätökset ja toiminta ovat julkisuuslain ja sitä kautta julkisuuden ulottumattomissa. Asiat hoidetaan osakeyhtiölain, ei kuntalain mukaan. Tällöin demokratia kaventuu ja ohenee.
Heinonen nostaa esimerkiksi pääkaupunkiseudun Länsimetron, joka on Helsingin kaupungin ja Espoon kaupungin kokonaan omistama yhtiö.
– Länsimetro voi liikesalaisuuteen vedoten jättää kertomatta asioita, joita esimerkiksi liikelaitokset joutuvat avoimesti paljastamaan. Länsimetron kustannukset tulevat ylittämään tuhat miljoonaa euroa, kun suunnitteluvaiheen arvio oli 700 miljoonaa euroa.
Pääkaupunkiseudulle rakennetaan seuraavaksi Raide-Jokeri –niminen raitiotie Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen.
– Sen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa. Kalusto maksaa 110 miljoonaa euroa. Länsimetrosta viisastuneena rakennuttaja on Helsingin liikennelaitos. Näin julkinen valvonta, esimerkiksi kaupunginvaltuuston taholta, on helpompaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki asiakirjat ovat julkisia, huomauttaa Heinonen.
Tekijä
Kirjoittajan artikkelit
SKP vietti kymmenen vuotta sitten vappua tunnuksella Irti porvareista! Taiteilija Jani Leinonen suunnitteli SKP:lle tuolloin vapputunnuksen, jossa ilmassa oleva nyrkki viestii kapinasta, uhmasta, yhtenäisyydestä ja voimasta.
Katso lehden sisällys ja tilaa Tiedonantaja!
- 1 / 329
- seuraava ›
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Yritystuista yli puolet maksettiin suuryrityksille ja viidesosa mikroyrityksille vuonna 2024, selviää Tilastokeskuksen yritystukitilastosta. Etenkin suuremmat yritystuet keskittyvät harvoille.
Facebook sulki toimittaja Yrjö Hakasen tilin lähes vuosi sitten, ennalta varoittamatta ja antamatta mahdollisuutta valittaa asiasta. Siitä alkoi 11 kuukautta kestänyt kafkamainen prosessi, jossa Hakanen vaati tilinsä avaamista. Prosessi päättyi Hakasen voittoon: EU:n digipalveluasetuksen toimeenpanoa valvova viranomainen velvoitti Facebookia hallitsevan Meta-yhtiön palauttamaan Hakasen Facebook-tilin.
Suomen kommunistisella puolueella on kumpaankin kevään vaaliin oma vaaliohjelmansa. Kommunistien vaihtoehto lähtee siitä, että aletaan määrätietoisesti parantaa tavallisten ihmisten oloja. On parannettava pieni- ja keskituloisten taloudellista asemaa, lisättävä vaikutusmahdollisuuksia sekä laajennettava demokraattisia oikeuksia ja vapauksia. Tämä ei tapahdu itsestään, vaan vaatii aktiivista toimintaa kaikkien yhteiskunnan ahtaalle ajamien kanssa, sanotaan puolueesta.
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.