Kohtaaminen tekijöiden kanssa
Huhtikuun Maanantaiklubilla Helsingissä keskusteltiin ensimmäistä kertaa klubin seitsenvuotisen historian aikana elokuvasta. Aiheena oli tuore kotimainen elokuva Kohtaamisia, jonka tekijätiimistä paikalle oli kutsuttu ohjaaja-käsikirjoittaja Saara Cantell, kuvaaja Marita Hällström sekä keskeistä pääosaa näyttelevä Anneli Sauli.
Kertauksen vuoksi jo aiemmin Tiedonantajassa arvostellusta elokuvasta: kyseessä on episodielokuva, jossa erilaisten ihmisten elämät sivuavat sattumalta hetkisen toisiaan. Suomalaisen nykypäivän arjen moninaisten ongelmien, rasismin, köyhyyden ja päihderiippuvuuden takaa puskee esiin erityisesti elokuvan naishahmojen kannattelema inhimillisyys, joka ylittää sukupolvien, yhteiskuntaluokkien ja etnisten ryhmien välisiä kuiluja.
Saara Cantell kertoi, miten alunperin oli tarkoitus tehdä käsikirjoitus noin neljän minuutin lyhytelokuvaa varten. Projekti paisui lopulta kokopitkäksi elokuvaksi.
Elokuvan tekninen erikoisuus on, että jokainen kohtaus on kuvattu yhdellä pitkällä, 10-15 minuutin otolla. Kuvaustyyli vaatii onnistuakseen paljon harjoittelua, mikä sopi pitkän teatteriuran tehneelle Anneli Saulille mainiosti. Tekijätiimin mukaan pitkien kohtausten ongelmana ei niinkään ollut näyttelijöiden suoritusten preppaaminen vaan tekniikan sujumisen varmistaminen.
Marita Hällström kuvasi elokuvan käsivaralta. Metodi vaatii paitsi ammattitaitoa myös hyvää fysiikkaa. Kamera seuraa näyttelijöitä intiimisti lähietäisyydellä, mikä asettaa roolisuorituksille suuren haasteen. Anneli Saulin ammattitaito pääsee oikeuksiinsa pitkissä lähikuvissa, joissa jokainen kasvojen ilme kertoo oman osansa tarinasta.
Kohtaamisia on myös yhteiskunnallinen elokuva. Saara Cantellin tyyli muistuttaa taiwanilaisen Oscar-palkitun Ang Leen tyyliä kertoa yhteiskunnallisista suhteista ja ajankuvasta ihmisten välisten suhteiden ja pienten siirtojen kautta. Yksityisestä tulee yleistä, asioilla on tausta ja historia, syy- ja seuraussuhteita, eikä kaikkea tarvitse alleviivata.
Tekijä
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kulttuuri
Tiistaina 26.9. julkistettiin Rosebud Sivullisen lavalla toimittaja Tero Heinäsen kirja ”Oi niitä aikoja! Unohtumattomien venäläis- ja neuvostolaulujen tarina”. Se on ensimmäinen laaja suomenkielinen esittely Venäjän ja Neuvostoliiton populaarista musiikista.
Palefacen uudessa Autofiktio-albumissa yhdistyy omaelämänkerrallisuus ja storytelling-räpin parhaat perinteet. Lue Tiedonantajan vappuhaastattelusta, millaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin rap-artisti pureutuu uusimmalla levyllään. Lisäksi lukijoille on tarjolla Palefacen vappusoittolista!
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.