KOLUMNI: Tänään muodissa

09.11.2007 - 12:00
(updated: 09.10.2015 - 12:38)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiedonantaja nro 41/2007

"Muoti-ilmiö", tokaisi Jorma Ollila Pohjanmaan junassa Hannele Pokalle Rooman klubin julkaisemasta Kasvun rajat -pamfletista. "Muoti-ilmiö", hihkaisi Stora-Enson entinen pääjohtaja Jukka Härmälä televisiossa ilmastonmuutoskeskustelusta ja vertasi toiseen muoti-ilmiöön, Itämeren saastumiseen.


Muoti-ilmiö on halventava sana. Se pitää sisällään väitteen asian ohimenevyydestä, pinnallisuudesta ja vähäisestä merkityksestä pitkällä juoksulla. Ollilalle ja Härmälälle muoti-ilmiö tarkoittaa ajankohtaista asiaa, josta ei tarvitse pitää tulevaisuudessa huolta; siitä ei keskustella enää seuraavalla kvartaalilla.


Pari vuotta sitten Siemens yritti markkinoida usean kännykän omistamista – ikään kuin puhelimen vaihtoa vuodenajan trendivärien mukaan. "Italialaisilla on keskimäärin seitsemän kelloa. Miksei myös matkapuhelimia voisi omistaa monta? Aamuisin voisi valita, mikä niistä sopii mielialaan, päivän ohjelmaan ja vaatteisiin", Siemensin George Appling visioi tuolloin puhelinmuodin mahdollisuuksista.


New Yorkissa todellista kuumamuotia on vaatettaa koiransa, hankkia sille muotitalon logoa näkyvästi kantava hattu, ruokkia sitä kaviaarilla ja maksapateella. Legendan mukaan eräs manhattanilainen rouva jätti miljoonansa ja maalla sijaitsevan kartanonsa koiralleen perinnöksi.



* * *



Muoti on kapitalistille monimuotoinen asia. Se on retorinen elementti, jolla voi työntää ikävät asiat mielestään ja työpöydältään roskakoriin. Toisaalta se on pinnallinen ilmiö, johon suhtaudutaan palavan kiihkeästi – sitä on saatava, ja sitä on saatava lisää. Sitä on saatava enemmän.


Ambivalentti suhtautuminen muotiin edustaa aikaamme. Yksilö pitää muotia kiinnostavana, jos se on harmitonta ja pinnallista. Jos siihen liittyy jotain vakavaa ja pitkäpiimäistä, se on muoti-ilmiö eli muotia negatiivisessa merkityksessään.


Ilmastonmuutos, Itämeren saastuminen ja maapallon kestävyys taloudellisen kasvun suhteen ovat olleet pitkään muodissa – paljon pidempään kuin Big Brotherin edellisvuoden voittaja, pidempään kuin Louis Vuittonin laukut tai konemusiikki.


Ne ovat ikäviä asioita ja poistuvat muodista vasta totaalisen ratkaisun jälkeen. Mikä totaalinen ratkaisu on, se jääköön sen ajan muotigurujen päätettäväksi.



KAPTEENI


Kirjoittaja on media-alan vaikuttaja.

Tilaa Tiedonantaja!

Piditkö lukemastasi? 
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!

 

 

 

 

Arkiston arkiston artikkeli