Kommunistit haluavat Tampereelle maksuttoman julkisen liikenteen
Tampereella asuvat kommunistit Petra Packalén ja Simo Suominen ovat tehneet kuntalaisaloitteen maksuttomasta julkisesta liikenteestä. Packalén ja Suominen esittävät, että Tampereen kaupungin tulee tarjota kaikille asukkailleen maksuton julkinen liikenne kaupungin alueella.
– Vaadimme kaupunkimme siirtämistä nykyaikaan ja julkisen liikenteen muuttamista maksuttomaksi. Uudistus on tehtävä linjoja ja vuoroja vähentämättä, toteaa kaksikko.
He muistuttavat, että ympäri maailman on esimerkkejä onnistuneista maksuttoman joukkoliikenteen malleista.
– Lähinaapurissamme Tallinnassa ovat kuntalaiset päässeet kulkemaan palveluiden äärelle maksuttomasti jo usean vuoden ajan. Tämän mallin positiivisista kokemuksista ja vaikutuksista on raportoitu kattavasti.
Lisää valinnanvapautta
Packalénin ja Suomisen mielestä asukkaiden on päästävä liikkumaan isossakin kaupungissa vaivattomasti ja nopeasti.
"Yhteiskuntaan osallistuminen ei saa jäädä kiinni kulkemisen hankaluudesta."
– Tampereen asukkaista isolla osalla ei ole omaa autoa, joten linja-autolla kulkeminen töihin, kouluun ja palveluihin on elinehto. Yhteiskuntaan osallistuminen ei saa jäädä kiinni kulkemisen hankaluudesta. Uusien vyöhykkeiden myötä eri puolilla kaupunkia asuvat tamperelaiset ovat jääneet eriarvoiseen asemaan. Uudistus ehkäisisi myös kaupunginosien “kuppikuntaistumista”.
Kun asukkaat pääsevät helposti palveluiden luokse, tuottaa se lisää valinnanvapautta kulutustottumuksissa. Eri kaupungin alueille suuntautunut kulutus potentiaalisesti kasvaa. Ihmisten kynnys osallistua kansalaisyhteiskuntaan madaltuu ja se estää osaltaan syrjäytymistä.
Kommunistien mukaan maksuton julkinen liikenne kannustaisi asukkaita käyttämään joukkoliikennettä yksityisautoilun sijaan.
– Yksityisautoilu, erityisesti lyhyillä matkoilla ja kaupunkien keskustoissa, tuottaa kestämättömän määrän hiilidioksidipäästöjä. Tampereen kaupunki on sitoutunut päästöjen vähentämiseen joten päästöjä tuottavan liikenteen vähentäminen on välttämätöntä. Yksityisautoilusta aiheutuu myös muita haittoja kuten melusaastetta, ruuhkia ja saastumista.
Packalén ja Suominen suosittelevat lämpimästi vastaavien aloitteiden tekemistä myös muissa kaupungeissa.
Tekijä
Kirjoittajan artikkelit
Orpo-Purran hallitus myy yleistukea hallinnollisena yksinkertaistuksena, mutta työväenluokan näkökulmasta kyse on jostain aivan muusta: sosiaaliturvasta tehdään kontrollin ja leikkausten väline, jossa nuori työtön mitataan perheen tuloyksikön kautta eikä yksilönä. Samalla kun pääoma saa vapaat kädet budjettikuriin ja markkinoistamiseen, työntekijöiltä ja opiskelijoilta viedään itsenäisyyden ja ihmisarvon edellytykset. Kysymys kuuluu: kenen arkea helpotetaan ja kenen elämää vaikeutetaan, kun sosiaaliturva muutetaan oikeudesta ehtojen varaan annetuksi armopalaksi? SKP:n SOTE-ryhmän vaihtoehto – 1500 euron perusturva ilman karensseja ja tarveharkintaa – piirtää näkyviin todellisen jakolinjan: leikkausten Suomi vai ihmisarvoinen turva kaikille.
Miksi etuoikeutettu, keskiluokkainen nuori kykeni sanomaan ääneen sen, mitä moni työväenluokkainen ei enää uskalla? Politiikan tutkija Angelina Giannopoulou väittää Transform! Europen julkaisussa, että Greta Thunbergin radikaali ilmastoaktivismi ei ollut vain huuto ilmastokriisin edessä, vaan suora haaste pääoman valta-asemalle ja yhteiskunnalliselle välinpitämättömyydelle. Kun nuoret kieltäytyvät neutraaliudesta ja yhdistävät kamppailunsa kolonialismin, rasismin ja sosiaalisen eriarvoisuuden vastaiseksi liikkeeksi. Paljastivatko nuoret myös vasemmiston kyvyttömyyden tunnistaa omaa luokkasokeuttaan.
Miksi osuustoiminnallinen Tradeka, jonka juuret ovat työväenliikkeessä, sijoittaa aseisiin? Samaan aikaan, kun rauhan ja aseidenriisunnan periaatteet rapautuvat globaalisti, myös suomalaiset sijoittajat – kuten Tradeka – ovat alkaneet nähdä aseteollisuudessa "positiivisia mahdollisuuksia". Työväenluokan varallisuutta hallinnoidaan nyt tavalla, joka palvelee sotataloutta ja pääomaa – ei osuuskunnan jäseniä. SKP:n Yrjö Hakanen vaatii, että Tradeka sulkee asetuotannon kokonaan pois sijoituksistaan ja ryhtyy kehittämään vaihtoehtoisia rahastoja, joissa vaikuttavuus korvaa militarismin.
- 1 / 330
- seuraava ›
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Antimilitaristit kokoontuivat Laukaan Nammo-tehtaan porteille protestoimaan suomalaisen aseteollisuuden osuutta Gazan sotaan. PATRIArkaatti Palasiksi -ryhmä sulki tehtaan rahdin kuljetusväylän ja syytti Nammoa palestiinalaisten kansanmurhasta hyötymisestä. Mielenosoittajat vaativat Suomen asekauppojen lopettamista ihmisoikeuksia rikkovien maiden kanssa sekä radikaalia muutosta maan asepolitiikkaan.
Kun pääoma vie huollot ulkomaille ja osingot ajavat turvallisuuden edelle, jäävät työläiset puristuksiin – entinen Finnairin asentaja Ari Hautala kertoo, miten ammattiylpeydestä tuli globaalin halpatyökilvan sivutuote. Työväenluokan ääni on vaiennettu neuvottelupöydissä, mutta kone ei lähde ennen kuin ammattimies sen hyväksyy. Kysymys kuuluu: kuka lopulta määrää, milloin työ on tehty – markkinat vai työntekijä?
Luonto ei ole vain stressinlievityksen keidas, vaan poliittinen tila, jossa ihminen kohtaa itsensä. Turun yliopiston uusi tutkimus avaa luonnon merkitystä eudaimonisen hyvinvoinnin näkökulmasta – syvyytenä, toimijuutena ja yhteytenä. Ekokriisi haastaa nuorten itsehyväksynnän ja synnyttää ekosolidaarisuutta.
Voit kommentoida Tiedonantaja.fi:n blogikirjoituksia käyttäjätunnuksella Kirjaudu sisään jollei sinulla ole vielä käyttäjätunnusta, Rekisteröi tunnus tästä
Jos osallistuit keskustelun vanhoilla Tiedonantaja.fi -sivuilla, voit palauttaa vanhat tietosi sähköpostiosoitteesi avulla. Klikkaa oheista linkkiä, syötä sähköpostiosoitteesi, ja saat piakkoin postiisi viestin, jonka avulla voit luoda uuden salasanan itsellesi. Palauta vanha käyttäjätunnus.