Keywords:
Metro ja ratikat seisovat vastalauseena HKL:n yhtiöittämiselle
Helsingin metro- ja raitioliikenne seisoo torstaina ja perjantaina vastalauseena kaupungin johdon aikeille yhtiöittää ja pilkkoa kaupungin liikennelaitos HKL. Työntekijöiden vastustama yhtiöittämisesitys tulee kaupunginvaltuuston päätettäväksi 22. syyskuuta.
Raitio- ja metrohenkilökunnan ammattiosaston vt. puheenjohtaja Petri Lillqvistin mukaan työntekijät haluavat, että yhtiöittämisestä tehdään uusi puolueeton selvitys. JHL:n yhdistyksen jäsenkokous katsoi, että kaupunkiraideliikenteen alueellinen kasvu voidaan turvata muuttamatta HKL yhtiömuotoon perustamalla seudullinen liikelaitoskuntayhtymä.
Tukea lakkolaisille
HKL:n ja kaupungin johto perustelevat yhtiöittämistä seudullisella yhteistyöllä ja investointien rahoituksella. Kumpikin perustelu ontuu pahasti, toteaa Asukkaiden Helsinki -verkosto kannanotossaan.
– Seudullista yhteistyötä toteutetaan jo nyt HKL:n liikennöidessä metroa Espooseen, joka ei ole tulossa mukaan uuteen yhtiöön. HKL voisi vastaavasti hoitaa myös raitioliikennettä, jos Raide-Jokerin lisäksi tehdään pikaraitioyhteys Vantaalle. Mikään laki tai EU-direktiivi ei sitä estä, verkoston kannanotossa todetaan.
HKL:n puitteissa raitio- ja metroliikennettä on voitu kehittää kokonaisuutena, mikä on etu muun muassa investointien, ympäristötavoitteiden ja asuinalueiden kehittämisen kannalta. HKL on huolehtinut myös asemista, varikoista ja kaupunkipyörien palveluista. Tämä kokonaisuus aiotaan pirstoa emoyhtiöön ja kuuteen muuhun erityyppiseen yhtiöön.
Yhtiöittäminen ja pilkkominen siirtää päätöksenteon käytännössä asukkaiden ja paljolti myös valtuutettujen ulottumattomiin ja liikesalaisuuksien verhon taakse.
– Pahimmillaan HKL:n yhtiöittäminen ja pilkkominen voi johtaa siihen, että HKL ei voi itse osallistua raitioliikenteen kilpailuttamiseen, uuden konsernin kannattavimpia osia myydään ulos ja verovaroilla rakennettu raitioverkko kalustoineen alistetaan yksityiselle voitontavoittelulle. Tämäkö on yhtiöittämistä ajavien kokoomuslaisten ja vihreiden johtajien varsinainen tavoite, kysyy verkosto.
Vaihtoehto yhtiöittämiselle
Asukkaiden Helsinki -verkosto vastustaa HKL:n yhtiöittämistä ja pilkkomista. Raitio- ja metroliikennettä on kehitettävä julkisena palveluna ja kunnallisen liikelaitoksen toimesta. Myöskään lähijunaliikennettä ei pidä kilpailuttaa ja yksityistää.
Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujen hintojen korotusten ja vuorojen karsimisen sijasta on otettava suunnaksi maksuton ja tiheä joukkoliikenne, Asukkaiden Helsinki -verkosto esittää.
Tekijä
Kirjoittajan artikkelit
Orpo-Purran hallitus myy yleistukea hallinnollisena yksinkertaistuksena, mutta työväenluokan näkökulmasta kyse on jostain aivan muusta: sosiaaliturvasta tehdään kontrollin ja leikkausten väline, jossa nuori työtön mitataan perheen tuloyksikön kautta eikä yksilönä. Samalla kun pääoma saa vapaat kädet budjettikuriin ja markkinoistamiseen, työntekijöiltä ja opiskelijoilta viedään itsenäisyyden ja ihmisarvon edellytykset. Kysymys kuuluu: kenen arkea helpotetaan ja kenen elämää vaikeutetaan, kun sosiaaliturva muutetaan oikeudesta ehtojen varaan annetuksi armopalaksi? SKP:n SOTE-ryhmän vaihtoehto – 1500 euron perusturva ilman karensseja ja tarveharkintaa – piirtää näkyviin todellisen jakolinjan: leikkausten Suomi vai ihmisarvoinen turva kaikille.
Miksi etuoikeutettu, keskiluokkainen nuori kykeni sanomaan ääneen sen, mitä moni työväenluokkainen ei enää uskalla? Politiikan tutkija Angelina Giannopoulou väittää Transform! Europen julkaisussa, että Greta Thunbergin radikaali ilmastoaktivismi ei ollut vain huuto ilmastokriisin edessä, vaan suora haaste pääoman valta-asemalle ja yhteiskunnalliselle välinpitämättömyydelle. Kun nuoret kieltäytyvät neutraaliudesta ja yhdistävät kamppailunsa kolonialismin, rasismin ja sosiaalisen eriarvoisuuden vastaiseksi liikkeeksi. Paljastivatko nuoret myös vasemmiston kyvyttömyyden tunnistaa omaa luokkasokeuttaan.
Miksi osuustoiminnallinen Tradeka, jonka juuret ovat työväenliikkeessä, sijoittaa aseisiin? Samaan aikaan, kun rauhan ja aseidenriisunnan periaatteet rapautuvat globaalisti, myös suomalaiset sijoittajat – kuten Tradeka – ovat alkaneet nähdä aseteollisuudessa "positiivisia mahdollisuuksia". Työväenluokan varallisuutta hallinnoidaan nyt tavalla, joka palvelee sotataloutta ja pääomaa – ei osuuskunnan jäseniä. SKP:n Yrjö Hakanen vaatii, että Tradeka sulkee asetuotannon kokonaan pois sijoituksistaan ja ryhtyy kehittämään vaihtoehtoisia rahastoja, joissa vaikuttavuus korvaa militarismin.
- 1 / 330
- seuraava ›
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Antimilitaristit kokoontuivat Laukaan Nammo-tehtaan porteille protestoimaan suomalaisen aseteollisuuden osuutta Gazan sotaan. PATRIArkaatti Palasiksi -ryhmä sulki tehtaan rahdin kuljetusväylän ja syytti Nammoa palestiinalaisten kansanmurhasta hyötymisestä. Mielenosoittajat vaativat Suomen asekauppojen lopettamista ihmisoikeuksia rikkovien maiden kanssa sekä radikaalia muutosta maan asepolitiikkaan.
Kun pääoma vie huollot ulkomaille ja osingot ajavat turvallisuuden edelle, jäävät työläiset puristuksiin – entinen Finnairin asentaja Ari Hautala kertoo, miten ammattiylpeydestä tuli globaalin halpatyökilvan sivutuote. Työväenluokan ääni on vaiennettu neuvottelupöydissä, mutta kone ei lähde ennen kuin ammattimies sen hyväksyy. Kysymys kuuluu: kuka lopulta määrää, milloin työ on tehty – markkinat vai työntekijä?
Luonto ei ole vain stressinlievityksen keidas, vaan poliittinen tila, jossa ihminen kohtaa itsensä. Turun yliopiston uusi tutkimus avaa luonnon merkitystä eudaimonisen hyvinvoinnin näkökulmasta – syvyytenä, toimijuutena ja yhteytenä. Ekokriisi haastaa nuorten itsehyväksynnän ja synnyttää ekosolidaarisuutta.