Keywords:
Metro ja ratikat seisovat vastalauseena HKL:n yhtiöittämiselle
Helsingin metro- ja raitioliikenne seisoo torstaina ja perjantaina vastalauseena kaupungin johdon aikeille yhtiöittää ja pilkkoa kaupungin liikennelaitos HKL. Työntekijöiden vastustama yhtiöittämisesitys tulee kaupunginvaltuuston päätettäväksi 22. syyskuuta.
Raitio- ja metrohenkilökunnan ammattiosaston vt. puheenjohtaja Petri Lillqvistin mukaan työntekijät haluavat, että yhtiöittämisestä tehdään uusi puolueeton selvitys. JHL:n yhdistyksen jäsenkokous katsoi, että kaupunkiraideliikenteen alueellinen kasvu voidaan turvata muuttamatta HKL yhtiömuotoon perustamalla seudullinen liikelaitoskuntayhtymä.
Tukea lakkolaisille
HKL:n ja kaupungin johto perustelevat yhtiöittämistä seudullisella yhteistyöllä ja investointien rahoituksella. Kumpikin perustelu ontuu pahasti, toteaa Asukkaiden Helsinki -verkosto kannanotossaan.
– Seudullista yhteistyötä toteutetaan jo nyt HKL:n liikennöidessä metroa Espooseen, joka ei ole tulossa mukaan uuteen yhtiöön. HKL voisi vastaavasti hoitaa myös raitioliikennettä, jos Raide-Jokerin lisäksi tehdään pikaraitioyhteys Vantaalle. Mikään laki tai EU-direktiivi ei sitä estä, verkoston kannanotossa todetaan.
HKL:n puitteissa raitio- ja metroliikennettä on voitu kehittää kokonaisuutena, mikä on etu muun muassa investointien, ympäristötavoitteiden ja asuinalueiden kehittämisen kannalta. HKL on huolehtinut myös asemista, varikoista ja kaupunkipyörien palveluista. Tämä kokonaisuus aiotaan pirstoa emoyhtiöön ja kuuteen muuhun erityyppiseen yhtiöön.
Yhtiöittäminen ja pilkkominen siirtää päätöksenteon käytännössä asukkaiden ja paljolti myös valtuutettujen ulottumattomiin ja liikesalaisuuksien verhon taakse.
– Pahimmillaan HKL:n yhtiöittäminen ja pilkkominen voi johtaa siihen, että HKL ei voi itse osallistua raitioliikenteen kilpailuttamiseen, uuden konsernin kannattavimpia osia myydään ulos ja verovaroilla rakennettu raitioverkko kalustoineen alistetaan yksityiselle voitontavoittelulle. Tämäkö on yhtiöittämistä ajavien kokoomuslaisten ja vihreiden johtajien varsinainen tavoite, kysyy verkosto.
Vaihtoehto yhtiöittämiselle
Asukkaiden Helsinki -verkosto vastustaa HKL:n yhtiöittämistä ja pilkkomista. Raitio- ja metroliikennettä on kehitettävä julkisena palveluna ja kunnallisen liikelaitoksen toimesta. Myöskään lähijunaliikennettä ei pidä kilpailuttaa ja yksityistää.
Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujen hintojen korotusten ja vuorojen karsimisen sijasta on otettava suunnaksi maksuton ja tiheä joukkoliikenne, Asukkaiden Helsinki -verkosto esittää.
Tekijä
Kirjoittajan artikkelit
SKP vietti kymmenen vuotta sitten vappua tunnuksella Irti porvareista! Taiteilija Jani Leinonen suunnitteli SKP:lle tuolloin vapputunnuksen, jossa ilmassa oleva nyrkki viestii kapinasta, uhmasta, yhtenäisyydestä ja voimasta.
Katso lehden sisällys ja tilaa Tiedonantaja!
- 1 / 329
- seuraava ›
Tilaa Tiedonantaja!
Piditkö lukemastasi?
Auta Tiedonantajaa julkaisemaan jatkossakin.
Tue Tiedonantajaa lahjoituksella
tai tilaa lehti kotiin!
Kotimaa
Asukkaiden Turku -lista keräsi yhteensä lähes kahden tuhannen turkulaisen tuen kuntavaaleissa. Listalta valtuustoon valituksi tullut vasemmistoliiton kansanedustaja Johannes Yrttiaho esittää, että kaupungissa yhdistetään voimia kaikkien toimielinten vasemmistoedustuksen turvaamiseksi.
Yritystuista yli puolet maksettiin suuryrityksille ja viidesosa mikroyrityksille vuonna 2024, selviää Tilastokeskuksen yritystukitilastosta. Etenkin suuremmat yritystuet keskittyvät harvoille.
Facebook sulki toimittaja Yrjö Hakasen tilin lähes vuosi sitten, ennalta varoittamatta ja antamatta mahdollisuutta valittaa asiasta. Siitä alkoi 11 kuukautta kestänyt kafkamainen prosessi, jossa Hakanen vaati tilinsä avaamista. Prosessi päättyi Hakasen voittoon: EU:n digipalveluasetuksen toimeenpanoa valvova viranomainen velvoitti Facebookia hallitsevan Meta-yhtiön palauttamaan Hakasen Facebook-tilin.